  • 1. Data: 2005-01-19 17:04:55
    Temat: Czy opłaca mi się zakładać firmę?
    Od: Mieczyslaw Pilkowski <i...@o...pl>

    Czy moge prosic was o rade? Jestem studentem, pracuje na umowe o dzielo,
    ale ostatnio w zwiazku z rosnacymi kosztami zaczalem zastanawiac sie czy
    moze nie zalozyc jednoosobowej firmy. Po krotce przedstawie swoja sytuacje.

    - obecny sposob rozliczenia: umowa o dzielo
    - zarobki - ok 4000 zl miesiecznie
    - obecnie placony podatek - 19% przy 50% koszcie uzyskania przychodu
    co daje 9.5% z zarobionej kwoty
    - dodatkowe koszta: okolo 400 zl miesiecznie

    Na czysto mam wiec okolo 3200 zl miesiecznie

    Ostatnio jednak zastanawiam sie nad rozwojem swojego malego biznesu.
    Planuje poczynienie pewnych mikroinwestycji oraz reklamowanie sie.

    Jezeli chodzi o rozwoj koszta wzrosna do okolo 600 zl/mies.
    W zwiazku z tym, ze rozliczam sie przez umowe o dzielo nie moge
    odliczac zadnych kosztow.

    Planujac reklame planuje wydac na nia kilka/kilkanascie tysiecy zlotych
    co w przypadku zalozenia dzialalnosci gospodarczej pozwoli mi na
    odliczenie tych kosztow od podstawy opodatkowania.

    Nie wiem jednak czy zakladajac dzialalnosc bede mogl otrzymac 50% koszt
    uzyskania przychodu. Do tego dochodzi ZUS wiec koszta znow wzrosna. Czy
    skladki na ZUS mozna odliczac od podstawy opodatkowania?

    Zakladajac firme zastanawiam sie czy oplaca mi sie ja zalozyc - glownie
    ze wzgledu kosztow reklamy. Bo moze okaze sie, ze pracujac na umowe o
    dzielo i kupujac reklame za kilka/kilkanascie tysiecy zlotych i tak
    bedzie mi sie to bardziej kalkulowalo. Co o tym myslicie?

  • 2. Data: 2005-01-20 09:42:59
    Temat: Re: Czy opłaca mi się zakładać firmę?
    Od: "wiech" <wie#NOS_PAM#siek@su#NOS_PAM#pra.com.pl>

    Użytkownik "Mieczyslaw Pilkowski" <i...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    sytuacje.

    > Nie wiem jednak czy zakladajac dzialalnosc bede mogl otrzymac 50% koszt

    Nie bedziesz mogl. Koszty w wysokosci 50%, to koszty zryczaltowane,
    przyslugujace autorom
    tylko przy umowach o dzielo.

    > Do tego dochodzi ZUS wiec koszta znow wzrosna. Czy
    > skladki na ZUS mozna odliczac od podstawy opodatkowania?

    oczywiscie, ze mozna.

> [...]
    > dzielo i kupujac reklame za kilka/kilkanascie tysiecy zlotych i tak
    > bedzie mi sie to bardziej kalkulowalo. Co o tym myslicie?

    Musisz sobie to dokladnie przeliczyc, czy twoje koszty przy prowadzeniu DG
    przekrocza 50%
    (oczywiscie wliczajac w to ZUS). Generalnie prowadzenie DG, to jest troche
    zabawy - prowadzenie
    ksiegowosci, rozliczanie podatkow, itp. wartoby takze sprawdzic czy nie
    musialbys placic VAT-u.

  • 3. Data: 2005-01-20 09:48:00
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    wiech napisał(a):
    > Użytkownik "Mieczyslaw Pilkowski" <i...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nie bedziesz mogl. Koszty w wysokosci 50%, to koszty zryczaltowane,
    > przyslugujace autorom
    > tylko przy umowach o dzielo.

    Błąd. Koszty 50% nie sa powiązane z umowa o dzieło.
    Koszty 50% przysługuja przy przeniesieniu za wynagrodzeniem praw autorskich.
    czy to będzie umow ao dzieło, zlecenie, prawa do efektów pracy
    wykonywanej na podstawie umowy o pracę czy po prostu sprzedazz praw do
    czegos co sie od dawna miało "stworzone" - nie ma znaczenia.

    Wyjątkiem jest DG - tytaj także przychody z praw majątkowych traktowane
    sa jako przychód z DG i tak opodatkowane.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2005-01-20 11:13:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maddy,

    Thursday, January 20, 2005, 10:48:00 AM, you wrote:

    > Błąd. Koszty 50% nie sa powiązane z umowa o dzieło.

    Dotąd prawda.

    > Koszty 50% przysługuja przy przeniesieniu za wynagrodzeniem praw autorskich.

    O, nie. Tym razem nie zdzierżę, niestety. Koszty 50% przysługują od
    przychodów związanych z korzystania z własnych praw autorskich.

    Udzielenie _niewyłącznej_ licencji na _użytkowanie_ na przykład
    programu jest również tym objęte a nie wymaga przeniesienia praw
    autorskich na kogokolwiek.

    Termin 'przeniesienie praw autorskich' jest zbyt obszerny i często,
    pod jego pozorem, kryje się wyrugowanie autora ze wszelkich praw do
    dzieła.

    [...]

    --
    Best regards,