    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czynny żal
    Date: Mon, 14 Aug 2006 23:30:28 +0200

    On Mon, 14 Aug 2006, t wrote:

    > Odtworzyć znaczy dostać duplikaty faktur kosztowych

    Nie mam wątpliwości - oczywiście mus...
    Tym bardziej, skoro ktoś oświadczył że zniszczył nieopatrznie wszystkie
    dokumenty, to miałby problem z wykazaniem skąd ma oryginały :>

    > i wystawić duplikaty faktur przychodowych.

    A tu wyrażam sprzeciw.
    Zakładając oczywiście *istnienie* kopii (tych ksero).

    > Faktura nie musi być podpisana, a mimo to jest traktowana jak święty graal,
    > trochę to absurdalne ale tak jest i tyle. Przykładowo jeśli dostaniesz faxa
    > faktury
    > nadanej pocztą to się to nie liczy.

    Oryginału tak.

    Ale mowa o kopii - przechowywanej dla celu wykazania przychodu :)

    Dwa pytania:
    - ile kopii można wystawiać ;>
    - czy kopie muszą być wystawiane w tej samej formie (postaci
    graficznej) co oryginał, czy mogą się róznić tudzież czy
    mogą się różnić od siebie :)

    FYI: dawno temu od pani prezes firmy w której pracowałem naumiałem
    się że kopie wystawia się co najmniej dwie (w czasach kiedy był
    potrzebny podpis "dalsze kopie" zbierała bez podpisu).
    A jak na grupie ktoś się zapłakał, że *wie* iż wydał fakturę
    klientowi, ale klient wsiadł w auto i pojechał a w tym momencie
    system padł zaś on nie wie komu wystawił i na ile... (nie
    pamiętem co było powodem że kopię też "wcięło", była prawidłowo
    drukowana) to nawet wiedziałem "po co" :|
    Jeśli wysyłam papier "do podpisu" (nic to że faktury nie trzeba,
    ale akceptacja to akceptacja :>) to druga kopia leży w teczce
    i czeka na lepsze czasy.

    I teraz jedziemy: czy kopia faktury wydrukowana na innym kolorze
    papieru (niż oryginał) jest prawidłowa? ;) A jak do białego
    oryginału drukowana jest kopia żółta i pomarańczowa to
    która jest "właściwa"?
    A jak kopia jest "kopią kopii", to jest prawidłowa? A jeśli
    nie to dlaczego??

    Pozwolę sobie dodać: jakie są sankcje za naruszenie zawartości
    kopii faktury? Może lepiej: czym NIE MOŻE się różnić kopia
    od orygiału aby nie oberwać po głowie?
    ;)
    Mi wychodzi że zawartością merytoryczną :O
    (przepisy bijące po kieszeni za to że kopia się różni od
    oryginału kwotami *są*).

    > Swoją drogą ciekawe jak to jets gdy wysyłam kleintowi fakturę
    > w PDFie i on sobie ją drukuje.

    Ktoś ma za Ciebie archiwa przejrzeć, czy jak??? ;)
    (znaczy: sporo argumentów z walki "za i przeciw" było)

    > W końcu oryginał nie powstał jeszcze fizycznie a więc tak
    > wydrukowany dokument est wiarygodny,

    Ano.
    A nie ma zakazu zlecania drukowania faktur innemu podmiotowi.
    Zdaje się jacyś dostawcy telekomunikacyjni tak robią i dobrze jest :O

    > pewnie trzeba zapłacić jakiś podatek za korzystanie z cudzej drukarki :D

    IMO nie :)
    Powód: umowa może przecież przewidywać dowolne czynności uboczne.
    "Wykonawca wymuruje schody, pomaluje balustradę, wywiezie gruz
    i wydrukuje fakturę" :>

    Korzystanie z cudzej drukarki nie ma w tym momencie charakteru
    "użyczenia", bo *jest częścią umowy* która jest *odpłatna* :)
    Popatrz na wątek "Samochód zastępczy" w którym (nie wiem na ile
    skutecznie) usiłuję wykazać ten sam element: zawieranie ODRĘBNEJ
    umowy użyczenia rodzi obowiązek podatkowy.
    Oddanie do użytkowania rzeczy (bądź wykonanie czynności) w ramach
    odpłatnej umowy może być częścią umowy, powodu szukania "nieopłatnego
    świadczenia" nie widać :)

    Problem byłby jakby świadczenie było na rzecz Wykonawcy, bo
    z p. widzenia VAT powinna być fa-ra zwrotna :) (nie ma zakazu
    zrobienia "usługi złożonej", ale w razie "usługi wzajemnej" jest
    obowiązek wystawienia f-ry) - ale tu i tak ta sama strona
    płaci.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)