    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 14 May 2011 09:06:58 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Czynsz do wspolnoty - opodatkowany?

    On Fri, 13 May 2011, K_D_K wrote:

    > Jestem na ryczałcie 3%
    > Wynajmuje lokal od osoby prywatnej.

    "Na firmę"? (znaczy "dla firmy")

    > Dzisiaj wlascicielka
    > przyniosla mi pismo od wspolnoty gdzie jest oplata za czynsz.

    Czynsz, to Ty płacisz właścicielce.
    Właścicielka *NIE* płaci czynszu, chyba że to nie właścicielka
    a np. dzierżawca.

    > Wystawila mi
    > tez fakture w wysokosci tego czynszu + 23%.

    Na razie wydaje się prawdopodobne, że najem jest na cele gospodarcze
    tudzież że wcale nie piszesz o czynszu, lecz opłatach eksploatacyjnych
    i innych takich.
    Takoż ukrywasz przed nami przyczynę, dla której ten VAT cię boli,
    ale pewnie dlatego że nie jesteś na VAT.

    > Wiec wychodzi na to ze place jej
    > czynsz + VAT mimo ze wspolnota każe sobie płacić czynsz bez VATu

    Jeśli dobrze rozumiem, to właścicielka sama płaci VAT i czynsz
    z VATem płacisz cały czas.
    Tak jest?
    Natomiast jeśli wspólnota rozlicza wydatki i chodzi o VAT
    *do nich* doliczony, to mamy tak:
    - zawsze w ukladzie w którym w łańcuszek VATowców wpakuje
    się nieVATowiec to jest na tym stratny (o brak możliwości
    odliczenia)
    - ale pytaniem jest, czy przypadkiem wspólnota nie powinna
    w takim układzie wystawiać faktury; skoro lokal nie jest
    wykorzystywany na cele mieszkaniowe, to podstaw do zwolnienia
    z VATu opłat za "rozliczenie eksploatacji" (kosztów zarządu
    i utrzymania budynku) chyba nie ma?

    A chodzi rzecz jasna o drobny szczegół: część tych opłat
    jest z VATu zwolniona bądź nie podlega (jeśli np. wspólnota
    zatrudniałaby sprzątaczkę), i tu rozliczenie ze strony
    wspólnoty byłoby bez znaczenia (w rozumieniu "obojętnie
    czy wystawia f-rę czy inny kwitek") dla kwoty na f-rze
    właścicielki.
    Ale jeśli chodzi o wydatki oVATowane a wspólnota wystawia
    tylko "kwitek" (a nie fakturę), to zawarta w "kwitku"
    kwota *brutto* usług zostaje opodatkowana VATem przez
    właścicielkę, i to IMVHO jest wbrew logice (chodzi
    o VAT od VATu).
    Wspólnota wypełnia kryterium "innego podmiotu" który
    z p. widzenia VAT podlega pod ustawę, jeśli nie ma
    jakiegoś przymusu do zwolnienia to nie widzę podstaw.
    Ktoś skomentuje?

    pzdr, Gotfryd