    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [DG] 2 pytania poczatkujacego
    Date: Mon, 8 Jan 2007 10:52:57 +0100

    On Sun, 7 Jan 2007, Jakub wrote:

    > meldunek czasowy to co innego niz meldunek staly - tozsamy z zamieszkaniem.

    Meldunek nie musi być tożsamy z niczym, w szczególności przy
    niedopełnieniu obowiązku meldunkowego (ktoś zmienia m-ce zam.
    zgłoszone w meldunku tymczasowym a meldunku nie).
    Po prostu: IMO trzeba ustalić jakich zeznań się trzymamy ;)
    Natomiast prawo naklada obowiązek zgłaszania "miejsca zamieszkania".

    > ok, zatem spytam inaczej: gdzie mam skladac deklaracje podatkowe (rowniez
    > VAT)? w miescie mojego zamieszkania, czy w miescie gdzie znajduje sie
    > siedziba mojej dzialalnosci gospodarczej?

    Firma, czyli osoba, czyli Ty, "siedzibę" ma tam gdzie mieszka!
    Czym innym jest "miejsce prowadzenia dzialalności".
    Zajrzyj do ustaw:
    Kodeks Cywilny, kto jest przedsiębiorcą, art.43[1]:
    _117.html
    Przy okazji jest tam definicja "miejsca zamieszkania".

    Ordynacja zaś, który urząd jest właściwy "jeśli ustawa nie
    stanowi inaczej" art.17:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html

    I teraz jest tak: ustawa o podatku dochodowym oświadcza że podatnikiem
    jest "osoba" - ów rpzedsiębiroca. Nikogo nie obchodzi co i gdzie
    robi, tylko gdzie MIESZKA - tam rozlicza PDoOF, jako że owa ustawa
    nie ustanawia wyjątków dla DG; można sobie w art.31 do art.45 posprawdzać
    choćby tu:
    http://gofin.pl/5,36,28354,9.html

    Z VAT jest inaczej.
    Pierwotną podstawą jest "miejsce prowadzenia DG".
    Jeśli ktoś ma *przedsiębiorstwo* (nie siedzibę!) w innej gminie, to
    rzeczywiście może pod VAT podlegać "tam".
    Ale jak ma "biznes ruchomy" *lub* ma kilka przedsiębiorstw w różnych
    gminach, to *również* podlega w m-cu zamieszkania.
    Ustawa tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    Art.3 poczytać powoli... :)

    > w ktorych ustawach, poza ustawa o podatku dochodowym od osob fizycznych,
    > mozna by poszukiwac ewentualnych wskazan tudziez braku widocznosci przepisu
    > ustanawiajacego taki przymus?

    Nie wiem, dlatego piszę "nie widać" :), w "starych" przepisach był hak,
    prawdopodobnie niezamierzony przez ustawodawcę, ale był i któryś podatnik
    na nim zawisł - NSA poparł zdanie US iż samo *używanie* ST wystarczy do
    uznania iż ew. sprzedaż jest "przychodem z DG".
    W tej chwili przepis jest prosty - przychodem z DG jest ew. sprzedaż
    *ewidencjonowanych* DG, nie widać pola do zarzutu z tytułu używania
    nieujawnionych ST (tak określany jest status owych ST w ustawie,
    sprawdź w art.22d.2 :)).

    > zakladajac, ze w/w przymus istnieje, co zrobic ze sprzetem, ktory chce
    > uzywac, a z mocy przepisow w/w ustawy, nie moge go brac w koszta, ani
    > amortyzowac?

    Ująć w ewidencji.
    Ujęcie w ewidencji *nie jest* tożsame z uznaniem za koszt!!!
    Są zapisy że nieujęcie w ewidencji nie pozwala uznać za koszt, ale
    odwrotnej relacji nie ma.
    Natomiast sprzedanie czegoś, co ujęto w ewidencji, stanowi przychód
    z DG, o czym warto pamiętać...

    pzdr, Gotfryd