  • 1. Data: 2010-12-28 11:22:20
    Temat: DG sprzet na wynajem
    Od: "Lukasz Wisinski" <n...@o...pl>

    Witam,
    Wkrotce zamierzam otworzyc DG i kupic na nia sprzet za ok 300tys netto
    (maszyny budowlane), a nastepnie je wynajmowac.
    W momencie kupna maszyn wykladam gotowke 369tys PLN. Czy ten zakup jest moim
    kosztem uzyskania dochodu, bo rozumiem ze VAT moge rozliczyc z przychodow?
    Za wynajem maszyn licze miesiecznie 15k netto, tj 18.400 brutto, czyli place
    3400 VAT i 2850 dochodowego (19% z 15k).
    W wyniku tego w pierwszym roku bede mial 180tys dochodu, zaplace 34200
    dochodowego i 40800 VAT.
    Jako ze w maszynach place 69tys a przez rok "uzbiera" mi sie 40800 VATu, to
    nadwyzke US mi zwroci?
    I kolejne pytanie, czy koszty zakupu maszyn moge uwzglednic jako koszt
    uzyskania dochodu i jezeli tak, to jak to rozliczac?
    Z gory dzieki za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2010-12-28 13:54:11
    Temat: Re: DG sprzet na wynajem
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 28-12-2010 12:22, Lukasz Wisinski pisze:
> [...]
    > kosztem uzyskania dochodu, bo rozumiem ze VAT moge rozliczyc z przychodow?

    Beda to twoje srodki trwale. Kosztem uzyskania przychodow beda odpisy
    amortyzacyjne.

    > Za wynajem maszyn licze miesiecznie 15k netto, tj 18.400 brutto, czyli place
    > 3400 VAT i 2850 dochodowego (19% z 15k).

    Cos chyba sie walnales sie w obliczeniach, w kazdym razie ogolnie mniej
    wiecej tak to wyglada.
    Sa rozne odliczenia od dochodu i podatku, z ktorych zapewne skorzystasz.

> [...]
    > dochodowego i 40800 VAT.
    > Jako ze w maszynach place 69tys a przez rok "uzbiera" mi sie 40800 VATu, to

    Jak wystapisz o zwrot, to pewnie zwroci. Mozesz nawet na poczatku o to
    wystapic. Przynajmniej kontrola szybko sie skonczy, bo nie ma czego
    sprawdzac :).

    > I kolejne pytanie, czy koszty zakupu maszyn moge uwzglednic jako koszt
    > uzyskania dochodu i jezeli tak, to jak to rozliczac?

    Jak wyzej.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2010-12-29 13:24:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Dec 2010, elephanto wrote:

    > Beda to twoje srodki trwale. Kosztem uzyskania przychodow beda odpisy
    > amortyzacyjne.

    Jako że pytający zapodał konkretne wartości, można go pocieszyć, że
    jak dla małego podatnika limit 50 000 euro jednorazowej amortyzacji
    pozwoli mu potraktować ów wydatek "niemal jak koszt" :D

    Zastrzeżenia:
    - mam nadzieję że rzeczone maszyny są miedzy 3 a 8 KST ;)
    - nie ma sensu amortyzować 100%, skoro przychody będą niższe od
    kosztów, jeśli nie widać potrzeby generowania straty a niesie
    ona pewne ryzyko "niewykorzystania" w przyszłości
    - pytający powinien wiedzieć czy i jakie ew. mogą być inne
    "ficzery" z których będzie korzystał, pamiętając że rzeczona
    forma amortyzacji zalicza się do "pomocy publicznej",
    ale *jeśli* wykorzysta tylko połowę (patrz niżej 180 kzł)
    to i tak mu "połowa" zostanie (chyba, że jakaś inna forma
    zawiera niższe limity na pomoc *łączną*, nie mam pojęcia).
    - rzecz jasna wiem o podniesieniu limitu do 100 000 zł, ale
    z tekstu figurującego na gofin.pl mi wychodzi że jest to
    tylko na 2009-2010 (i niewykluczone, że rząd w ramach
    "wspierania" zapomniał być przedłużyć podwyższenie :>).

    a co zrobiłeś w kosztami??? :P

    pzdr, Gotfryd