  • 11. Data: 2002-09-14 22:15:07
    Temat: Re: DG zamiast umowy o pracę?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Sep 2002, Janek wrote:

    >+ Użytkownik "Jacek Osiecki" <j...@c...pl> napisał w wiadomości
    >+ news:slrnao3ihj.4k1.joshua@pingwin.ani...
    >+ > Ostatnio, zdaje się, były jakieś plany ograniczenia takiego "procederu".
    >+ Jak
    >+ > więc wygląda to z punktu widzenia prawa?
    >+
    >+ Był już dawno problem z dostarczaniem faktur byłemu pracodawcy przez pół
    >+ roku od ustania etatu.
    >+ z tytułu: "powiązania gospodarcze".

    AFAIK to dotyczy *tylko* ryczałtowców, za to (AFAIR) nie pół roku
    a dłużej (nie chce mi się zaglądać do ustawy :))
    KPiR i PK mogą sobie handlować z pracodawcą ile chcą, tylko
    ze względu na "powiązania" istnieje obowiązek stosowania
    "takich marż jak normalnie" (tj. stosowane ceny nie mogą
    odbiegać od przeciętnych używanych w DG lub stosowanych
    w okolicy). KP jest zdaje się poza konkursem (bo na karcie
    chyba tylko "dla fizycznych...").

    >+ Zakusy dodatkowe to sytuacja opisywana w wątku: "umowa nienazwana" sprzed
    >+ kilku dni

    To wszystko powyżej - to ze strony US.
    Ze strony ZUS i PIP (raczej trzeba sprowokować, ale nigdy
    nie wiadomo) zawsze może wystąpić chęć sprawdzenia czy
    sposób realizacji umowy PRZYPADKIEM JEDNAK nie przypomina
    ustawowej (KP) definicji pracy, czyli:
    - realizacja umowy na stanowisku zapewnionym przez zlecającego
    - realizacja umowy w zakresie czasowym przypominającym plan pracy
    - realizacja umowy pod bezposrednim kierownictwem zlecającego
    -...obejrzeć w KP czy coś jeszcze się znajdzie :)

    Niezależnie od urzędów - to sam pracownik może wystąpić
    (w razie zgrzytu) do sądu o stwierdzenie "nawiązania stosunku"
    (i ileś takich wyroków już było).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2002-09-16 09:54:51
    Od: j...@c...pl (Jacek Osiecki)

    Dnia Sat, 14 Sep 2002 13:28:53 +0200, Jacuo napisał(a):

    >O ile pamietam 2 lata.

    Zaraz - czyli nie wolno przez 2 lata świadczyć usług swojemu pracodawcy?

    >A przechodzenie z etatu na DG na wlasne zyczenie, to dziwactwo niesamowite i
    >duza nieodpowiedzialnosc.

    Firma i tak cieniutko przędzie. Na swojej pozycji czuję się pewnie, jeśli
    coś by się miało zdarzyć - to nie będzie tragedii, mam trochę odłożone, w
    najgorszym wypadku przeniosę się za pracą do Warszawy.

    Dzięki przejściu na płatność przez DG - część mojej pensji, która obecnie
    jest wyrzucana w błoto (pełny ZUS) będzie do mojej dyspozycji i to ja będę
    decydował o tym co z nią zrobię...
    Poza tym będę mógł wliczać w koszty paliwo (kilkaset złotych się znajdzie),
    zakup części komputerowych, meble...

    A co do urlopów - to naturalnie kwestia umowy, podstawą byłoby zachowanie
    wszystkich moich praw urlopowych itp.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki
    j...@c...pl

  • 13. Data: 2002-09-16 10:13:23
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > Zaraz - czyli nie wolno przez 2 lata świadczyć usług swojemu pracodawcy?

    Skad taki wniosek?
    Nic takiego nie napisalem.
    Nie mozna byc ryczaltowcem i swiadczyc uslug swojemu bylemu pracodawcy.
    Okres karencji musisz sprawdzic w odpowiednim przepisie.

    Karol

  • 14. Data: 2002-09-16 10:44:51
    Od: j...@c...pl (Jacek Osiecki)

    Dnia Mon, 16 Sep 2002 12:13:23 +0200, Karol napisał(a):

    >Skad taki wniosek?
    >Nic takiego nie napisalem.
    >Nie mozna byc ryczaltowcem i swiadczyc uslug swojemu bylemu pracodawcy.
    >Okres karencji musisz sprawdzic w odpowiednim przepisie.

    Aha, przeoczyłem to o ryczałcie.
    Czyli jeśli bym prowadził KPiR to mógłbym ot tak sobie przejść na DG zamiast
    umowy o pracę? Na czym więc polegały ostatnio głośne zmiany mające
    ograniczyć "samozatrudnianie"?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki
    j...@c...pl

  • 15. Data: 2002-09-16 11:16:59
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Sep 2002, Jacek Osiecki wrote:

> [...]
    >+
    >+ Zaraz - czyli nie wolno przez 2 lata świadczyć usług swojemu pracodawcy?

    ...o ile rozlicza się podatki ryczałtem.
    Po prostu - jedna usługa dla byłego pracodawcy i "z urzędu"
    przechodzisz na KPiR. Jeśli masz wszystkie dokumenty dot.
    kosztów - to rozliczasz wstecz, jeśli nie masz to masz
    szczególnego pecha (bo zamiast 3..8% ryczałtu liczysz
    19..40% podatku dochodowego).

    Pozdrowienia, Gotfryd