    From: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darowizna i limity
    Date: Mon, 04 Sep 2006 10:08:52 -0500

    Jacek Osiecki wrote:
    > Witam,
    >
    > Właśnie będziemy rejestrować w US darowiznę od moich rodziców dla mej
    > lepszej połowy i dla mnie.
    >
    > W przeciągu ostatnich 5 lat rodzice przekazali na moją rzecz kilka darowizn
    > - skutek jest taki, że 50% wartości darowizny przekracza kwotę wolną od
    > podatku. Z drugiej strony, jeśli policzyć sumę kwot wolnych od opodatkowania
    > u mnie i u żony, to wartość darowizny spokojnie się mieści.
    >
    > Czy więc wystarczy sporządzić umowę darowizny, w której darczyńcą są moi
    > rodzice a obdarowywanym my oboje, czy też trzeba zapisywać że ja otrzymuję
> [...]

    oddzielnie na każdą osobę.

    Tak to podzielcie, żeby jak najwięcej zmieściło się pod limitem.

    Pamiętaj, że limit jest "od osoby dla osoby".
    Więc każdy z rodziców może ci dać swój limit. Towjej połowie też. W
    efekcie masz 4 limity do rozdania
    Jeśli to na mieszkanie, to jest jeszcze ekstra limit.
    Dodatkowo rodzice bez podatku mogą ci/jej też taką kwotę pożyczć. Tylko
    pamiętaj, żeby potem udokumentować jakoś spłaty tej pożyczki.

    Jej rodzice mają taki sam limit do podarowania wam obojgu.
    Tylko oczywiście musi być ich stać na tą darowiznę. Nie mogą to być
    pieniądze wzięte z powietrza.