  • 1. Data: 2009-11-12 13:40:06
    Temat: Dochody z giełdy - dwa pytania
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    1. Czy podatek z giełdy liczony jest od konkretnych transakcji, czy od
    ogólnego bilansu? Załóżmy, że w roku wykonałem 2 transakcje. Na jednej
    zarobiłem 100zł, na drugiej straciłem 100zł. Płacę podatek?
    2. Czy biuro maklerskie automatycznie skojarzy stratę na akcjach z
    połączonych spółek? Konkretnie - kupiłem Stormm, który połączył się z Jago,
    teraz mam akcje Jago. Jeśli kupiłem Stormm za 100zł, a teraz mam Jago warte
    80zł i je sprzedam, system uzna mi zysk 80zł czy stratę 20zł?

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

    http://galeria.wyprawa.info <- zdjęcia z moich podróży

  • 2. Data: 2009-11-12 14:04:08
    Temat: Re: Dochody z giełdy - dwa pytania
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 12 Nov 2009 14:40:06 +0100, =Marcos= napisał(a):

    > 1. Czy podatek z giełdy liczony jest od konkretnych transakcji, czy od
    > ogólnego bilansu? Załóżmy, że w roku wykonałem 2 transakcje. Na jednej
    > zarobiłem 100zł, na drugiej straciłem 100zł. Płacę podatek?

    Nie płacisz. Liczy się "ogólny bilans". Pamiętaj dodatkowo o zasadzie
    FIFO - jeśli kupowałeś po różnych cenach najpierw sprzedajesz papiery
    najstarsze.

    > 2. Czy biuro
    > maklerskie automatycznie skojarzy stratę na akcjach z połączonych
    > spółek? Konkretnie - kupiłem Stormm, który połączył się z Jago, teraz
    > mam akcje Jago.

    A wymiana była w stosunku .....? Dobrze załóżmy, że 1:1

    > Jeśli kupiłem Stormm za 100zł, a teraz mam Jago warte
    > 80zł i je sprzedam, system uzna mi zysk 80zł czy stratę 20zł?

    Masz rozliczyć stratę 20 zł. A to co dostaniesz napisane na PIT z biura,
    to już zależy głównie od jakości systemu informatycznego biura. Bywają
    kiepskie. Ja osobiście uważam, że wyliczenia biura należy traktować tylko
    orientacyjnie.

  • 3. Data: 2009-11-12 14:05:44
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

  • 4. Data: 2009-11-12 14:53:09
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    > Nie płacisz. Liczy się "ogólny bilans". Pamiętaj dodatkowo o zasadzie FIFO
    > - jeśli kupowałeś po różnych cenach najpierw sprzedajesz papiery
    > najstarsze.

    Czyli jeśli na razie osiągnąłem w tym roku zysk, ale mam akcje, które chcę
    trzymać, a które na razie są "do tyłu", mogę sprzedać te akcje jednego dnia
    i kupić je za 10 minut w tej samej cenie, żeby uniknąć podatku? (zakładając,
    że podatku mam wyraźnie więcej do zapłacenia niż prowizja od tych dwóch
    transakcji).

  • 5. Data: 2009-11-12 15:30:01

    =Marcos= pisze:
> [...]
    > jednego dnia i kupić je za 10 minut w tej samej cenie, żeby uniknąć
    > podatku? (zakładając, że podatku mam wyraźnie więcej do zapłacenia niż

    To zwykła praktyka. Trzeba tylko pamiętać, że rozliczenie transakcji
    odbywa się z opóźnieniem, więc gdybyś to chciał zrobić pod koniec
    grudnia to mogło by się okazać, że transakcja przeszła już na następny rok.

    --
    Kiej wypiję flaszą wina - zaraz u mnie insza mina,
    i ochota do śpiewania wnet mnie bierze i do grania