  • 21. Data: 2010-06-18 08:20:44
    Temat: Re: Dotacja z PFRON na rozpoczecie DG i zaliczenie w koszty
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Tomek pisze:

    > Twardy jesteś, igrać z nicniewiedzącym biurem rachunkowym gdy stawką jest
    > kilka tysięcy podatku

    Masz rację. Uderzam do kilku biur. Wybiorę to, które wzbudzi największe
    moje zaufanie.

    pozdr.
    robercik-us

  • 22. Data: 2010-06-18 09:17:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jun 2010, robercik-us wrote:

    > Moja wątpliwość dotyczy teraz kwestii, czy komputery i te 'inne przedmioty'
    > są środkami trwałymi w firmie podlegającymi amortyzacji,

    To zależy od odpowiedzi na trzy pytania:
    - czy *muszą* podlegać amortyzacji, podstawowym kryterium oprócz
    używania krótkookresowego (mniej niż rok, jak rozumiem nie o to
    chodzi) jest graniczna kwota 3500 zł wartości początkowej
    - czy mogą być kosztem, ze względu na kryterium "nabycia w celu"
    wg ustawy
    - czy w razie spełnienia obu warunków naraz podatnik *chce* sobie
    wybrać taką lub inną metodę zaliczenia do "majątku w DG".

    > Skąd zatem mogę dowiedzieć się, czy są one właśnie takimi środkami
    > trwałymi...?

    Z ustawy. Nie, nie żartuję - czytaj zawsze najpierw przepisy,
    dopiero później komentarze. Inaczej będziesz się poruszać we mgle
    (po prawdzie przy czytaniu samych przepisów... też :>, ale to
    inna sprawa, niemniej to one są źródłem prawa).

    > Nie mówili o szczegółach, tylko wspomnieli coś o jakiejś ustawie o dotacjach.
    > Sami zresztą nie byli pewni

    Acha. No to komentarze już dostałeś :>

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2010-06-18 09:25:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 18-06-2010 o 10:20:44 robercik-us <r...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Masz rację. Uderzam do kilku biur. Wybiorę to, które wzbudzi największe
    > moje zaufanie.

    Z doświadczenia - jak zaczną się jąkać to uciekaj :)

    Dobre biuro (a raczej człowiek stojący za tym biurem) nawet jeśli czegoś
    nie wie,
    to przyzna że nie wie ale przy Tobie weźmie jedną ustawę, drugą, zajrzy do
    jakiegoś Lexa
    i namierzy konkrety.

    --
    Tomek

  • 24. Data: 2010-06-18 09:34:38
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > używania krótkookresowego (mniej niż rok, jak rozumiem nie o to
    > chodzi) jest graniczna kwota 3500 zł wartości początkowej

    Hmmm. rozumiem, że chodzi o każdy przedmiot z osobna... Chcę kupić dwa
    kompy macbook i każdy z nich na pewno będzie droższy niż 3500 PLN.
    Jeżeli jest takie dziwne kryterium, to mogę zdecydować się na jednego
    lapka PC - wtedy może być on tańszy niż owe magiczne 3,5 tys, a drugi -
    bardziej wypaśny mac, no i oczywiście będzie on przeznaczony do używania
    dłużej niż rok. Sama umowa o dotacji obliguje mnie do prowadzenia DG
    przez okres co najmniej 24 miesiące.

    > - czy mogą być kosztem, ze względu na kryterium "nabycia w celu"
    > wg ustawy

    No właśnie do tego chcę dojść, bo jakoś gubię się jeszcze ciągle w tym
    gąszczu :-) Tego póki co, nie wiem i właśnie o odpowiedź na to pytanie
    mi chodzi od początku.

    > - czy w razie spełnienia obu warunków naraz podatnik *chce* sobie
    > wybrać taką lub inną metodę zaliczenia do "majątku w DG".

    Yhy... :-).
    Ja bym wolał nie zaliczać tego do środków trwałych, tylko wrzucić od
    razu w koszty, bo to byłoby dla mnie korzystniejsze, ale nie wiem
    właśnie czy tak mogę :-). Dowiem się w biurze, które sobie ostatecznie
    wybiorę.

    [..] czytaj zawsze najpierw przepisy,
    > dopiero później komentarze. Inaczej będziesz się poruszać we mgle
    > (po prawdzie przy czytaniu samych przepisów... też :>,

    O... to chodzi :-D. One wcale jasne i jednoznaczne raczej nie są.

    pozdr.
    robercik-us

  • 25. Data: 2010-06-18 09:41:16
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

> [...]
    > w koszty, bo to byłoby dla mnie korzystniejsze, ale nie wiem właśnie czy
    > tak mogę :-). Dowiem się w biurze, które sobie ostatecznie wybiorę.

    Jeżeli komp będzie pow 3500 net to o wrzucaniu w koszty zapomnij. Musisz
    uznać go za środek trwały a tu przepisy są jasne - amortyzacja nie jest
    kosztem jeśli zakup została zwrócony podatnikowie w jakiejkolwiek formie
    (czy jakoś tak)

  • 26. Data: 2010-06-18 19:38:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Hmmm. rozumiem, że chodzi o każdy przedmiot z osobna...

    ...w rozumieniu definicji DG, tak właśnie.

    > takie dziwne kryterium

    Nie jest dziwne - granicę trzeba "gdzieś" postawić, amortyzowanie
    młotka za 5 zł nie ma sensu.

    > No właśnie do tego chcę dojść, bo jakoś gubię się jeszcze ciągle w tym
    > gąszczu :-) Tego póki co, nie wiem i właśnie o odpowiedź na to pytanie mi
    > chodzi od początku.

    Chyba nie zrozumiałeś co chciałem przekazać - a chciałem przekazać
    w drugą stronę. To nie jest tak, że z samego faktu "kupiłem a teraz
    używam w DG" można wywodzić tezę "jakoś mi to może obniżyć podatek".
    Tylko w przypadku środków trwałych (mowa o "normalnie" kupionych,
    za własne pieniądze) jest taki wyjątek, że sam faktu "używania do
    DG" pozwala na zaliczenie amortyzacji w koszty.
    W przypadku "zwykłych kosztów" w przepisie jest wyraźnie o warunku
    "nabycia w celu". Nabycie w innym celu (nie gospodarczym),
    a następnie przeznaczenie na cele gospodarcze nabytku, nie uprawnia
    do uznania za koszt! (przynajmniej literalnie).
    Dla porządku - wyjatków (takich jak ST) jest więcej (na przykład
    prawo ujęcia w remanencie początkowym towaru, ktory miało się
    wcześniej).
    Idzie o to, aby ktoś nie wywiódł zależności - "skoro coś nie
    musi lub nie może być ST to dobrze, bo będzie KUP".
    Nieprawda - z faktu że coś nie jest ST jeszcze *nie* wynika,
    że wartość nabycia będzie kosztem.

    > Yhy... :-).
    > Ja bym wolał nie zaliczać tego do środków trwałych, tylko wrzucić od razu
    > w koszty, bo to byłoby dla mnie korzystniejsze

    Ano wiem.
    Ale ponad 3500 zł "nie przejdzie".
    Zakładam że masz świadomość iż rzecz ponad 1500 zł podlega
    ewidencji w innej formie (wyposażenia).

    > [..] czytaj zawsze najpierw przepisy,
    >
    > O... to chodzi :-D. One wcale jasne i jednoznaczne raczej nie są.

    Reklamacje na Wiejską w W-wie proszę słać ;)
    Ale przyjmij właśnie takie założenie.

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2010-06-18 20:14:11
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Reklamacje na Wiejską w W-wie proszę słać ;)
    > Ale przyjmij właśnie takie założenie.
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Dzięki Gotfryd :-)
    Baaardzo mnie oświeciłeś.

    Teraz wiem z czym mam iść do biura rachunkowego. Udaję się tam jutro -
    to już drugie, bo to pierwsze coś mi nie bardzo leżało.
    Myślę, że księgowa mnie jeszcze o czymś tam uświadomi i będę już na
    początku drogi zwanej 'droga świadomego podatnika' :-))).

    I teraz już niech nikt z tych 'mądrali', co to się emocjami i zawiścią
    kierują - 'nie dość, że dostał dotację, to jeszcze chce podatek
    zmniejszyć... jak jedno to już nie drugie' - nie mówi, że nie można
    uzyskać rzeczowej wskazówki na grupie !!!

    Nikt tu żadnego obowiązku odpowiadania nie ma, ale trochę kultury
    każdemu nie zaszkodzi... Tak tak !!! Panie i Panowie.

    pozdr.
    robercik-us

  • 28. Data: 2010-06-18 22:23:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Jun 2010, robercik-us wrote:

    > I teraz już niech nikt z tych 'mądrali', co to się emocjami

    Ty o sobie piszesz, w kontekście oburzania się na pytanie
    o zamiar popełnienia przestępstwa? ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2010-06-19 05:48:11
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Ty o sobie piszesz, w kontekście oburzania się na pytanie
    > o zamiar popełnienia przestępstwa? ;>

    Nie wiem skąd w ogóle na 'dzień dobry' takie podejrzenia... Przecież
    nigdzie nie wyraziłem się, że chcę kogokolwiek wykiwać, ani naciągnąć
    skarb państwa. Po prostu chcę mieć jasność co do mojej sytuacji i -
    przynajmniej dla mnie - jak najnormalniejszym jest poszukiwanie sposobów
    zapłacenia w świetle prawa jak najmniejszych podatków.
    A tu... pytania w stylu:

    'Chcesz najpierw dostać pieniądze, a potem jeszcze dzięki temu
    pomniejszyć podatek...?'

    A co niby w tym złego, jeżeli by przepisy na to pozwalały?
    Przecież cały system podatkowy jest stworzony w ten sposób, że jak się
    kreatywnie podchodzi do sprawy, to znajdzie się niejedną furtkę i to w
    świetle prawa. Korzystam z takich furtek w bardzo wielu dziedzinach i to
    jest mój sposób na życie :-). Wszystko legalnie i bez naciągania i
    nadinterpretacji. Skoro ktoś wyznaje zasadę, żeby się nie wychylać i
    chce płacić jak za zboże, to niech sobie płaci, ale uważam, że
    przegięciem jest zaraz podejrzewanie o chęć popełnienia przestępstwa
    tego, kto woli nie płacić, niż płacić i poszukuje na to legalnych sposobów.

    Nigdy nie zamierzałem i nie zamierzam popełniać przestępstw podatkowych.
    Szukam jedynie legalnych i uczciwych rozwiązań, a to, że dostałem pomoc
    z PFRON na rozpoczęcie DG, nie znaczy, że mam zaraz stulić uszy po sobie
    i nie starać się płacić mniejszych podatków. Tak się składa, że już w
    pierwszych dniach wystawię faktury na znaczące kwoty i chcę..., żeby mi
    się to opłacało biorąc pod uwagę fakt, że dotychczas płaciłem podatek od
    tych przychodów z innego tytułu. Uważam, że trzeba podejmować działania
    racjonalne i gdyby miało okazać się, że zapłaciłbym teraz podatek wyższy
    niż wcześniej - na dotychczas obowiązujących zasadach - to jasne, że
    teraz jest czas na decyzję, czy sobie zrobić wypłatę, czy przesunąć ja o
    te kilka dni i po 1 lipca wystawić faktury, a wówczas uwzględniając
    koszty podatek zostanie pomniejszony.

    I nie chodzi tu o żadne przestępstwo podatkowe, tylko o wybranie
    najbardziej dogodnej _dla mnie_ formy rozliczeń.
    To jest dla mnie oczywiste i bezdyskusyjne.

    Zatem.
    Piszę o sobie w kontekście bezpodstawnego, emocjonalnego podejrzewania
    mnie o chęć popełnienia przestępstwa tylko dlatego, że zadałem może mało
    typowe pytanie :-).

    pozdr.
    robercik-us

  • 30. Data: 2010-06-19 09:23:30
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    robercik-us pisze:
> [...]
    No i stało się :-)))

    Nie o żadne przestępstwo tu chodzi, tylko o normalne potraktoweanie
    wydatków jako koszt uzyskania przychodu, a czy pochodzą one z dotacji,
    czy nie, to już jest sprawa do indywidualnego rozpatrzenia.

    Babka w biurze rachunkowym nie widzi żadnego problemu - zna przyniesioną
    przeze mnie interpretację i wyjaśniła mi, że z zaliczeniem zakupów do
    KUP nie będzie problemu, z odliczniem VAT za te zakupy też. Są pewne
    niuanse jeżeli chodzi o przedmioty o jednostkowej wartości netto powyżej
    3500.

    W każdym razie oświadczyła, że bierze pełną odpowiedzialność za to jak
    księguje i jak wylicza na tej podstawie podatek - mam odpowiednią umowę :-).

    Nie ma zatem podstaw do podejrzeń o chęć popełnienia przestępstwa. Po
    prostu bycie dociekliwym się opłaca !!!

    Dziękuję Wam wszystkim za sugestie i uwagi tak te konstruktywne, jak i
    te o 'wiadrze zimnej wody na łeb' :-DDD

    pozdr.
    robercik-us