    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Druga działalnoœć
    Date: Fri, 12 Aug 2005 10:23:17 +0200

    On Thu, 11 Aug 2005, Profil1 wrote:

    > Dodatkowa z dniem 01.10 ma być uruchomiona działalnoœć handlowa ( Sp.z.o.o )
    > 50/50 % VAT
    > Dla udziałowca jest to pierwsza działalnoœć gospodarcza, dla żony druga.

    To nie jest DG udziałowca ani żony.
    Sp.z o.o. jest samodzielną osobą prawną która sama prowadzi DG i jest
    tylko drobny wyjątek w przepisach SUS dot. spółek jednoosobowych.
    "Normalnie" trzeba od siebie oddzielić:
    - prowadzenie DG przez spółkę
    - bycie udziałowcem w spółce handlowej (sp.z o.o., S.A.)
    - pełnienie w spółce jakiejś roli

    > I tu pytanie
    > - czy może być jedna działalnoœć rozliczana na zasadzie ksišżka przychodów
    > ( bez VAT ) a druga działalnoœć (Sp. z.o.o ) VAT

    Nie wiedać przeciwwskazań :)

    > - co z ZUS
    > - na co jeszcze należy zwrócić uwagę

    A tu to jest inny problem, który zupełnie pomijasz.
    Trzeba odpowiedzieć kim *w spółce* być może będziecie wy.
    Udziałowiec to taki zwierz ;) co wpakował w spółkę pieniądze, ma
    prawo zagłosować na zebraniu i przysługuje mu dywidenda (jak ją
    sobie na zebraniu uchwali ;)).
    W pewnym skrócie - koniec listy jego obowiązków (praw ma więcej).
    Wyobraź sobie że ktoś ma np. kilka akcji spółki notowanej na
    giełdzie - jego status jest mniej więcej taki sam. "Włożył"
    i od czasu do czasu ma coś z tego mieć (dywidendę), koniec.

    Natomiast ów twór prawny pt. "spółka" swoje zadania realizuje za
    pomocą ludzi - i ci ludzie jako realizatorzy pełnią pewne funkcje,
    są czymś-tam-w-spółce.
    I to "coś" (a NIE bycie działowcem !!) może komplikować relacje
    z ZUSem i urzędem podatkowym tudzież sądami :>

    Do "cosiów" można zaliczyć:
    - uczestnictwo w zarządzie, w ramach skomplikowania życia może być
    zorganizowane w różny sposób
    - uczestnictwo w radzie nadzorczej (powiedzmy że u was nie będzie ;))
    - bycie PRACOWNIKIEM spółki
    - realizacja umów cywiloprawnych zawartych osobiście (zlecenia, dzieło).

    No i teraz napisz po polsku: jesteś pracownikiem ? - no to
    wszystkie zasady rozliczania jak dla pracowników.
    Jesteś członkiem zarządu ? - no to wg zasad które zostały dla
    takiego uczestwnictwa przyjęte. I akurat nie mam konceptu na
    to "co by było najlepiej"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)