    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dzierżawa pomieszczeń od osoby prywatnej
    Date: Tue, 25 Mar 2008 20:42:42 +0100

    On Tue, 25 Mar 2008, Jacek wrote:

    > No dobra. Wiele jest usług i towarów obciążonych vatem, ale dlaczego osoba,
    > która nie prowadzi żadnego "geszeftu", żyje z emerytury ma sie obawiać
    > problemów z Vatem tylko dlatego, że wynajęła kawałek budynku pod magazynek.

    Zajrzyj do ustawy :)
    Prowadzisz DG, wiec i tak Cię to czeka.

    > Jak zrobi sweter na drutach i sprzeda to też zostanie od razu vatowcem?

    Problemy są dwa, oddzielne.

    Jedno to nieścisłe określenie "VATowca", zazwyczaj stosowane dla osoby
    *będącej czynnym płatnikiem*. A to co innego, niż osoby *podlegające*
    lecz zwolnione!
    O ile rozumiem problem z nierozróżnianiem niepodlegania od zwolnienia
    (sam dawno temu byłem przez Maddy prostowany w tym zakresie :)) to
    rekomenduję, żebyś sobie to zakonotował raz a dobrze: niepodleganie
    a zwolnienie to dwie różne rzeczy.
    I nie tylko przy VAT, bo dotyczy również i innych podatkow, na przykład
    darowizny *nie podlegają* pod podatek dochodowy, zaś darmowe świadczenia
    tak (i co najwyżej mogą być zwolnione).

    No i tu jest kwiatek pierwszy: jak ktoś jest zwolniony, ale podlega, to
    po prawdzie VATu nie płaci, deklaracji nie składa, ale wcale z tego nie
    wynika że nie ma *innych* obowiązków!

    Drugi problem to Twoje pytanie o sweter na drutach.
    Otóż jeśli go robiła *z zamiarem sprzedaży*, a już wcale jak robiła
    tak kilka razy, to jak najbardziej podlega!
    To wcale nie znaczy że musi być *czynnym* podatnikiem.
    Ale jakaś drobna ewidencyjka na wszelki wypadek... ;)

    > Objaśnijcie, bo coś nie kapuję\

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    "obejmuje wszelkš działalnoœć producentów, handlowców lub usługodawców,
    [...] również wówczas, gdy czynnoœć została wykonana jednorazowo
    w okolicznoœciach wskazujšcych na zamiar wykonywania czynnoœci w sposób
    częstotliwy"

    Chyba nie wątpisz, że przyjmowanie zapłaty za czynsz ma cechę
    "częstotliwości"? (no, w hercach niby niewiele, ale nie zero ;))

    pzdr, Gotfryd