    Subject: Re: Fa nie na tego klienta w maju a JPK
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <5967a4ad$0$5147$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Kviat
    Date: Thu, 13 Jul 2017 20:41:10 +0200

    W dniu 2017-07-13 o 18:49, cef pisze:

    > Nic nie przesuwam, bo to nie tak będzie prostowane.
    > Nie wiem jak to technicznie rozwiązać do końca, ale
    > przecież jak sam piszesz opodatkowana jest czynność a nie faktura.

    I tak i nie. Napisałem tak dla uproszenia dyskusji, co wyraźnie
    zaznaczyłem. Żeby się skupić na meritum, a nie rozwlekać dyskusję na
    wszystkie problemy księgowości.
    Nie mam aspiracji do pisania podręcznika.

    > Więc sama czynność sprzedaży (wydanie towaru) miało miejsce i zostało
    > opodatkowane.

    Nie.
    (Kontynuując Twój tok rozumowania) Podatek odprowadziłeś od tzw. "pustej
    faktury" (pod takimi hasłami szukaj), czyli faktury, która dokumentuje
    czynność, która w rzeczywistości się nie odbyła. Wystawienie takiej
    faktury również rodzi konieczność zapłaty podatku.
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-pusta-faktura-kon
    sekwencje-wystawienia

    Ta pusta faktura została ujęta i w rejestrach i w pliku jpk

    Dlatego faktury z błędnym nabywcą nie traktujesz jak pustej faktury,
    lecz jako fakturę prawidłową z błędem. Żeby nie płacić dwa razy podatku:
    od tej pustej faktury i od rzeczywistej transakcji, której nie
    udokumentowałeś.

    > Teraz jest kwestią czysto techniczną jak to wszystko
    > poprawić technicznie - czy korekta danych nabywcy czy anulowanie i
    > jakieś inne kwity - to jest najmniej istotne. Ja rozumiem Twoje
    > podejście, że po to jest rachunkowość
    > i jej zasady,żeby był porządek, ale jak widać wszystkiego nie przewidzieli.

    Akurat to przewidzieli. Nie miałbyś żadnych problemów z "teraz jest
    kwestią czysto techniczną", gdybyś nie kombinował ;) jak zakwalifikować
    taką fakturę.
    Po co ludzie tak sobie życie komplikują to ja nie wiem... :)

    > A to się skarbówce raczej
    >
    > Jedna faktura zostanie anulowana

    Co jest nieprawidłowe ;)
    Cały czas nie bierzesz pod uwagę, że ta faktura została wprowadzona do
    obiegu i najprawdopodobniej zaksięgowana u kontrahenta.
    Ty sobie anulujesz i co mu powiesz? Żeby ja wykreślił i wyrzucił do
    kosza? Kiedy on miesiąc temu wrzucił ją do rejestrów zakupu i od niej
    VAT odliczył?

    U niego będzie w rejestrze zakupu FV 1234/2017 z Tobą jako sprzedawcą,
    a u Ciebie FV 1234/2017 jako anulowana.
    I nikt się nie połapie?

    > a druga zostanie wystawiona
    > w bieżącym miesiącu ale z datą sprzedaży (czy teraz dostawy)
    > z zeszłego miesiąca tak jak to naprawdę było i tym samym powinna być
    > opodatkowana wtedy kiedy wydano towar

    Pod warunkiem, że anulowanie poprzedniej ujdzie Ci płazem, i że nie
    upłynął termin wystawienia faktury...
    Jeżeli chcesz na siłę kombinować, to narazisz się na sankcje wystawienia
    faktury po terminie.

    Tu właśnie pisałem, że nie do końca to jest prawda ;)

    > Jak by nie patrzeć jest zamieszanie.
    > Twoje rozumowanie/postępowanie "chroni" nabywcę, a odbiega nieco od
    > faktów w moim rozumieniu.
    > Moje rozumowanie/postepowanie jest bliższe faktom w moim rozumieniu,

    Fakty są takie, że błąd na fakturze dotyczący złego nabywcy jest
    doskonale opisany, skomentowany i poparty interpretacjami sądów, jak w
    takiej sytuacji należy postąpić.

    A mu tu teraz sobie roztrząsamy teoretycznie "coby było gdyby anulować,
    skorygować do zera".

    > to w tle leci w TVN24
    > dyskusja o zmianach w KRS i wszyscy się burzą a każdy twierdzi, że ma
    > rację :-)

    Błąd na fakturze to chyba inny kaliber :)

    Pozdrawiam
    Piotr