    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura VAT a faktura proforma
    Date: Sun, 14 Jul 2002 01:08:53 +0200

    On Sat, 13 Jul 2002, Danuta wrote:

    >+ Użytkownik Kaizen <x...@c...sz> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    [...]
    >+ > Faktura pro forma, to taki papierek, który informuje nabywcę, jak będzie
    >+ > wyglądała faktura którą dostanie i ile ma zapłacić. Nie jest to dokument
    >+ > VATowski ani nawet księgowy
    >+
    >+ Jest dokumentem ksiegowym. Własnie dowiedziałam sie od urzedu skarbowego ze
    >+ na podstawie Proformy mam ksiegowac sprzedaz ( vat zero i fakture sie

    Yhm.... Jedyny znany mi przypadek uznania faktury proforma
    za dokument księgowy to była próba ściągnięcia podwójnego
    VATu: US 'uznał' że zostały wystawione dwie faktury w oparciu
    o sławetny przepis art.33.

    Nie pamiętam :( czy chodziło o to że na proformie był napis
    "oryginał" czy co innego - w każdym razie faktura z dopiskiem
    "proforma" *formalnie* spełnia wszystkie wymogi bycia fakturą...
    I od nieprawidłowej faktury - poproszę VAT. A od prawidłowej
    też... :< Wyrok był gdzieś "z gazety".
    Rzuć również okiem (tam są *inne* przypadki):
    http://groups.google.com.pl/groups?safe=images&ie=IS
    O-8859-1&as_ugroup=*.podatki&as_usubject=art%2033&lr
    =&num=100&hl=en

    W każdym razie: uznawanie proformy za dokument księgowy
    mogłoby (być może innym niz ty, pewnie eksporter :)) nie
    wyjść na zdrowie :(

    >+ wystawia w momencie zapłaty nawet 2 mies pózniej) Bo własciwa faktura moze
    >+ byc wystawiona nawet 2 miesiace poxniej i co by było wtedy z kosztami które
    >+ sie poniosł?

    Zeznaje że jestem zaszokowany troską o podatnika ;) !
    Jak mi wystawisz fakturę (a ja nie zapłacę) to niby też
    ktoś się będzie litował ??

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (zagrożony właśnie ryzykiem konieczności wyłożenia VATu)