    From: "PiotrB." <p...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura VAT do projektu architektonicznego
    Date: Sun, 15 Jul 2007 09:04:35 +0200
    <1...@d...googlegroups.com>

    Dnia 15-07-2007 o 00:50:04 <m...@g...com> napisał:

    > Nie na wszystkie projekty budowlane, tylko architektoniczne. Różnica
    > jest taka, że architekt ma status twórcy. Konstruktorzy, instalatorzy,
    > etc. nie mają. Architekt jest artystą, który przekazuje autorskie
    > prawa majątkowe do swojego dzieła [artystycznego].

    Zgoda jeśli mówimy o czystym projekcie architektonicznym opracowanym dla
    biura
    projektów na umowę o dzieło itp. - architekt jak podwykonawca, wykonujący
    swoją działkę w całym przedsięwzięciu projektowym.

    Ty jednak z tego co zrozumiałem wykonujesz projekty dla końcowego
    klienta (dla ludności) a jak wiesz w normalnym procesie inwestycyjnym
    projekt
    architektoniczny to tylko fragment dokumentacji i nie da się na jego
    podstawie
    uzyskać pozwolenia na budowę.
    Do tego potrzebny jest projekt budowlany stanowiący całość a nie oddzielne
    części,
    w którego skład wchodzą przynajmniej: projekt architektoniczno-budowlany w
    tym
    część konstrukcyjna (czyli już nie architektura), projekt zagospodarowania
    działki
    (też nie architektura), projekty istalacji, technologiczne itd.

    Zwykle architekt (szczególnie ci posiadający uprawnienia sprzed kilkunastu
    lat) ma również jakieś uprawnienia konstrukcyjne i podpisuje się pod
    projektem architektoniczno-budowlanym (z konstrukcją) a nie tylko
    architektonicznym
    i w związku z tym w części jest twórcą a w części nie jest.

    Wytłumacz mi jak to u was działa, czy dzielicie projekt budowlany na
    części i
    ty podpisujesz umowę na wykonanie projektu architektury, ktoś inny na
    wykonanie projektu
    konstrukcji, ktoś inny na wykonanie projektu zagospodarowania działki? a
    klient
    sam sobie to składa w całość?

    Piotr