  • 1. Data: 2007-07-13 18:57:41
    Temat: Faktura VAT do projektu architektonicznego
    Od: m...@g...com

    Właśnie pracownia mojej matki musiała złożyć VAT-R, bo okazało się, że
    twórcy są zwolnieni tylko, jeśli działają za pośrednictwem kogoś, kto
    przejmuje odpowiedzialność za projekt (jeśli architekt ponosi
    odpowiedzialność, to prowadzi DG w myśl UoPTU). Właśnie dobijają do
    10.000, w związku z czym złożyli VAT-R, ale na razie jeszcze nie
    zakładają DG (zrobią to po wakacjach). Ale powstał w związku z tym
    mały problem. Z końcem kwietnia upłynął termin wykonania projektu
    (umowa o dzieło), ale do tej pory nie wystawili rachunku, a teraz
    muszą wystawić na to fakturę VAT, co powinni zrobić w ciągu 7 dniu od
    dnia wykonania usługi (lub 30, jeżeli można to uznać za usługę
    budowlaną, bo definicji w ustawie nie znalazłem). Jak to zrobić, żeby
    wszystko było zgodnie z prawem?

    Kolejna kwestia - jak ma wyglądać sama faktura?
    1. Trzeba podać datę sprzedaży (wykonania usługi) - co tam wpisać?
    Chyba nie można kwietnia, bo będą problemy...
    2. Czy w przypadku projektu architektonicznego, którego nie sprzedaje
    się na sztuki, bo jest na umowę o dzieło (projekt indywidualny) trzeba
    pisać ilość, cenę jednostkową, wartość netto, brutto, zestawienie wg
    stawek?
    3. Czy w przypadku wyliczania podatku od kwoty brutto, trzeba też
    napisać wartość netto? Czy tylko stawkę, podatek i brutto?

    Czy taka faktura może (w uproszczeniu) wyglądać tak:

    -----------------8<---------------------------------
    --------------------
    [dane sprzedawcy, nabywcy, FAKTURA VAT, etc.]

    Wykonanie projektu architektonicznego [czegoś] na podstawie umowy [nr]
    [...]

    stawka VAT | wartość netto | podatek VAT | wartość
    brutto
    22% | x | .22x
    | 1.22x

    do zapłaty: 1.22x
    słownie: słownie(1.22x)
    -----------------8<---------------------------------
    --------------------

    czy raczej tak:
    -----------------8<---------------------------------
    --------------------
    [dane sprzedawcy, nabywcy, FAKTURA VAT, etc.]

    Wykonanie projektu architektonicznego [czegoś] na podstawie umowy [nr]
    [...]

    stawka VAT | cena jedn. netto | ilość | wartość netto
    | podatek VAT | wartość brutto
    22% | x | 1 |
    x | .22x | 1.22x

    do zapłaty: 1.22x
    słownie: słownie(1.22x)
    -----------------8<---------------------------------
    --------------------

    czy może w ogóle tak:

    -----------------8<---------------------------------
    --------------------
    [dane sprzedawcy, nabywcy, FAKTURA VAT, etc.]

    Wykonanie projektu architektonicznego [czegoś] na podstawie umowy [nr]
    [...]

    l.p | nazwa usługi | j.m | stawka VAT | cena

    w tym:
    stawka | netto | VAT | brutto
    22% | x | .22x | 1.22x
    7% | - | - | -
    3% | - | - | -
    0% | - | - | -
    zw. | - | - | -

    do zapłaty: 1.22x
    słownie: słownie(1.22x)
    -----------------8<---------------------------------
    --------------------

    Z góry dzięki za pomoc.

    Pozdrawiam,
    mj

  • 2. Data: 2007-07-13 19:38:15
    Temat: Re: Faktura VAT do projektu architektonicznego
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 13-07-2007 o 20:57:41 <m...@g...com> napisał:

> [...]
    > przejmuje odpowiedzialność za projekt (jeśli architekt ponosi
    > odpowiedzialność, to prowadzi DG w myśl UoPTU).Właśnie dobijają do

    wiesz, że to w euro ma być?

> [...]
    > dnia wykonania usługi (lub 30, jeżeli można to uznać za usługę
    > budowlaną, bo definicji w ustawie nie znalazłem). Jak to zrobić, żeby

    Jak złozyli VAT-R to już chyba niewiele da się zrobić.
    Fakturę VAT można wystawić po zarejestrowaniu się jako płatnik VAT, więc
    pozostaje chyba tylko zmiana umowy z inwestorem.
    Może niech wpiszą do umowy również opracowanie projektu wykonawczego,
    który powiedzmy został wykoanany dopiero teraz.

    > Kolejna kwestia - jak ma wyglądać sama faktura?
    > 1. Trzeba podać datę sprzedaży (wykonania usługi) - co tam wpisać?
    > Chyba nie można kwietnia, bo będą problemy...

    data po złożeniu VAT-R.
    ale jeśli dotąd nie mają zamiaru zakładać DG to pewnie i tak będą
    problemy:/

    > 2. Czy w przypadku projektu architektonicznego, którego nie sprzedaje
    > się na sztuki

    A na co? na sztuki się sprzedaje. i nie sprzedajesz
    projektu lecz jego wykonanie czyli usługę szt. 1.

    > bo jest na umowę o dzieło (projekt indywidualny) trzeba
    > pisać ilość, cenę jednostkową, wartość netto, brutto, zestawienie wg
    > stawek?

    Weź pierwszą lepszą fakturę i przyjżyj się jej, tak będzie najprościej:)

    Piotr

  • 3. Data: 2007-07-13 20:07:15
    Od: m...@g...com

    On 13 Lip, 21:38, "PiotrB." <p...@n...pl> wrote:

    > wiesz, że to w euro ma być?

    Tak.

> [...]
    >
    > data po złożeniu VAT-R.
    > ale jeśli dotąd nie mają zamiaru zakładać DG to pewnie i tak będą

    Mają zamiar, ale po wakacjach. Teraz chcą tylko zgodnie z prawem
    dostać pieniądze za projekt... A dlaczego mają być problemy? W US
    powiedzieli, że można odliczać od VATu to co jest związane z pracą.
    Nie wiem, czy mieli rację, bo koszty uzyskania są zryczałtowane (50%)
    a faktury są wystawiane na osobę, a nie firmę (bo nie istnieje)... O
    innych problemach nie słyszałem :/

    > A na co? na sztuki się sprzedaje. i nie sprzedajesz
    > projektu lecz jego wykonanie czyli usługę szt. 1.

    Czyli ma być cała tabela i tam wpisane "nazwa usługi: wykonanie
    projektu, ilość: 1"? Czy trzeba pisać jednostkę, bo jakiś kretyn może
    pomyśleć, że wykonania projektu liczy się w hektolitrach?

    > Weź pierwszą lepszą fakturę i przyjżyj się jej, tak będzie najprościej:)

    Myślałem, że da się temu nadać ludzką formę...

    > Piotr

    Pozdr.
    mj

  • 4. Data: 2007-07-13 20:58:10
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 13-07-2007 o 22:07:15 <m...@g...com> napisał:

> [...]
    > Nie wiem, czy mieli rację, bo koszty uzyskania są zryczałtowane (50%)
    > a faktury są wystawiane na osobę, a nie firmę (bo nie istnieje)... O

    Naprawdę radzę skontaktować się z dobrym specem od spraw podatkowych.
    Na moje oko nie wygląda to prawidłowo. a działam w tej samej branży.

    Prowadząc (niezarejestrowaną) DG (biuro projektów jak by nie patrzył)
    na zasadach ogólnych nie można stosować zryczałtowanych kosztów uzyskania
    przychodów.
    Byłoby to bardzo korzystne podatkowo (50% mniejszy podatek dochodowy
    praktycznie bez wydatków + brak składek zdrowotnych, zus).

    Pytanie jest czy to jest DG czy jeszcze działalność wykonywana osobiście.
    Stawiam na DG.

    > Czyli ma być cała tabela i tam wpisane "nazwa usługi: wykonanie
    > projektu, ilość: 1"? Czy trzeba pisać jednostkę, bo jakiś kretyn może
    > pomyśleć, że wykonania projektu liczy się w hektolitrach?

    radzę wpisać. bez tego faktura może być nieważna.

    Piotr

  • 5. Data: 2007-07-13 22:20:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Jul 2007, m...@g...com wrote:

    Witam.
    Tak BTW - nie wtykam się do oceny "VATowoœci".

    > (umowa o dzieło), ale do tej pory nie wystawili rachunku, a teraz
    > muszą wystawić na to fakturę VAT, co powinni zrobić w ciągu 7 dniu od
    > dnia wykonania usługi

    Ha!
    To ja pytam, co jest "wykonaniem umowy"?
    Znaczy co stanowi UMOWA oraz jakie są DOWODY tego zakończenia?
    Mnie np. nie dziwi, że kontrahent chce "wykonanie razem z dokumentacją"
    i brak jakiegoś papierka jest powodem niepodpisania protokołu, a tym
    samym w myśl umowy stanowi że umowa ciągle nie jest zakończona...

    ;)

    > Kolejna kwestia - jak ma wyglądać sama faktura?
    > 1. Trzeba podać datę sprzedaży (wykonania usługi) - co tam wpisać?
    > Chyba nie można kwietnia, bo będą problemy...

    Datę sprzedaży. Czyli zakończenia usługi *zgodnie z umową*.

> [...]
    > się na sztuki, bo jest na umowę o dzieło (projekt indywidualny) trzeba
    > pisać ilość, cenę jednostkową, wartość netto, brutto, zestawienie wg

    Czy zabawa w architektów zwalnia od czytania rozporządzenia o wystawianiu
    faktur VAT? ;)
    Masz tu:
    http://podatki.pl/akty/250505a.htm?strona=1#spis4
    (rejestracja darmowa, spamują umiarkowanie)
    "jednostkę miary i iloœć sprzedanych towarów
    lub
    rodzaj wykonanych usług"
    (to tak dla przykładu).

    > 3. Czy w przypadku wyliczania podatku od kwoty brutto, trzeba też
    > napisać wartość netto? Czy tylko stawkę, podatek i brutto?

    Masz w paragrafie 12 :)

    A co do sposobów liczenia/sumowania na fakturach, to jest ich KILKA.
    Dobrych :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-07-13 22:25:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Jul 2007, PiotrB. wrote:

    > radzę wpisać. bez tego faktura może być nieważna.

    Gdybasz? ;)
    Bo jak nie to poproszę o podstawę prawną tego "może", konkretnie
    przepis który uchyli przepis ktory cytowałem w sąsiednim poście!
    Byłem przekonany, że takiego (uchylającego) przepisu nie ma,
    NIGDY nie liczyłem umów o charakterze "przyjść i zrobić" na
    sztuki, więc bardzo ciekaw jestem!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-07-14 07:59:31
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 14-07-2007 o 00:25:08 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

> [...]
    > Byłem przekonany, że takiego (uchylającego) przepisu nie ma,
    > NIGDY nie liczyłem umów o charakterze "przyjść i zrobić" na

    nie mając doktoratu z prawa podatkowego
    i rachunkowości wolę dmuchać na zimne,
    nie wyłamywać się i wpisywać te szt. tak jak wszyscy
    mi znani prowadzący DG;/

    dobrze jednak wiedzieć, że to nadgorliwość jest. dzięki.

    a co w kwestii "DG czy działalność wykonywana osobiście"
    i 50% kosztów?

    Piotr

  • 8. Data: 2007-07-14 14:04:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Jul 2007, PiotrB. wrote:

    > a co w kwestii "DG czy działalność wykonywana osobiście"
    > i 50% kosztów?

    Nie zabieram głosu. Prawdopodobnie robienie tego samego raz "osobiście"
    raz na DG może ew. kontrolera zachęcić do czepiania się, ale sam
    nie próbowałem :) to nie wiem!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-07-14 15:50:46
    Od: m...@g...com

    On 13 Lip, 22:58, "PiotrB." <p...@n...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Prowadząc (niezarejestrowaną) DG (biuro projektów jak by nie patrzył)
    > na zasadach ogólnych nie można stosować zryczałtowanych kosztów uzyskania

    A niby dlaczego DG? Przecież z definicji DG w ustawie o PIT są
    wyłączone inne przychody "przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10
    ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9." Art. 10 ust. 1 pkt 2 to działalność wykonywana
    osobiście. Jeśli uważasz, że architekt nie wykonuje projektów
    osobiście, to Twój problem...

    > Byłoby to bardzo korzystne podatkowo (50% mniejszy podatek dochodowy
    > praktycznie bez wydatków

    Fakt, ale nie ma liniowego 19%, więc przy większych zarobkach różnica
    jest mała, zwłaszcza jak się odliczy rzeczywiste koszty, które są
    ogromne. Przecież samo plotowanie projektu kosztuje nieraz kilka
    tysięcy...

    > + brak składek zdrowotnych, zus).

    Co takiego?!! Fajnie by było, ale niestety trzeba płacić prawie 800 zł
    miesięcznie... W Polsce ubezpieczenie wciskają na siłę. A ZUS to tylko
    podatek, bo jak ktoś umrze, to całość przepada...

    > Pytanie jest czy to jest DG czy jeszcze działalność wykonywana osobiście.
    > Stawiam na DG.

    Twoja sprawa.

    > radzę wpisać. bez tego faktura może być nieważna.

    Cytuję:
    "5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych
    usług;"

    Ja tu widzę alternatywę, co oznacza, że wystarczy spełnić jeden
    warunek. W związku z tym wystarczy "rodzaj wykonanych usług", tylko
    jak to podać? Słownie? Uznać, że to = nazwie usługi? Czy chodzi o
    numer PKWiU?

    > Piotr

    mj

  • 10. Data: 2007-07-14 16:22:36
    Od: m...@g...com

    On 14 Lip, 00:20, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > Masz tu:http://podatki.pl/akty/250505a.htm?strona=1#spis4
    > (rejestracja darmowa, spamują umiarkowanie)
    > "jednostkę miary i ilo ć sprzedanych towarów

    Czyli zamiast ilości i j.m. można dać rodzaj, ale jak go określić?
    "wykonanie projektu", czy numer PKWiU, czy można uznać, że jest
    zawarty wcześniej w nazwie?

    A teraz mam pytanie o stawkę podatku. Wszelkie usługi architektoniczne
    to PKWiU 74.20.*. W ustawie o PTU jest art. 41 ust. 2, który odsyła do
    listy usług objętych stawką 7% (podane zastrzeżenia nie dotyczą tego
    przypadku) w załączniku nr 3. W tymże załączniku jest poz. 162, która
    dotyczy twórców i artystów z rozumieniu prawa autorskiego m.in. za
    przekazanie praw autorskich [architekt przekazuje prawa autorskie
    >majątkowe< (osobiste zachowuje), ale z całą pewnością podlega pod ten
    zapis]. Przy tej pozycji nie jest podany jakikolwiek numer PKWiU. Czy
    zatem dotyczy ona wszystkich usług, które można z całą pewnością uznać
    za zgodne z "nazwą grupy usług" w cytowanej poz. 162 zał. 3? I co za
    tym idzie, czy projekty architektoniczne są objęte stawką 7%?

    Pewna księgowa twierdzi, że jest 22%, bo w tym załączniku nie jest
    wymieniony numer 74.20.*. Ale ja twierdzę, że jeśli przy pozycji 162
    nie podali numeru, to znaczy, że dotyczy różnych usług, które pasują
    do tej "nazwy". Bo inaczej ten zapis nie dotyczyłby żadnych usług, co
    byłoby lekko nielogiczne...

    (Z US skierowano do jakiejś telefonicznej informacji VAT, a stamtąd
    dalej, gdzie zaproponowali odpłatne wydanie informacji w terminie
    miesiąca, ale fakturę trzeba wystawić jak najszybciej, bo i tak jest
    sporo spóźniona. Trzeba będzie chyba przesunąć datę wykonania... Na
    fakturze od razu widać błąd, a w przypadku umowy zawsze można
    powiedzieć, że zleceniodawca coś jeszcze sprawdzał, czy jest ok i stąd
    przesunięcie.)

    Pozdrawiam,
    mj