  • 1. Data: 2007-09-19 07:20:13
    Temat: Faktura bez nr NIP dla Rady Rodziców
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Jest sobie Rada Rodziców (RR) przy szkole podstawowej (dawny "komitet":-).
    RR nie jest zarejestrowana gdziekolwiek poza szkołą, nie ma żadnego Regonu.
    NIPu itp. i działa na podstawie rozporządzenia MEN. RR zbiera pieniądze ze
    składek i wydaje na cele statutowe.
    Obecnie RR finansuje wydanie broszury okolicznościowej z okazji rocznicy
    powstania szkoły. I tu powstaje problem, bo podobno faktura bez nr NIP jest
    nieważna, a RR NIPu nie ma i nie zamierza mieć. Drukarnia żąda podania NIP
    bo inaczej nie wolno im wystawić faktury.
    Co robić aby rozliczyć wydatki? Czy może być faktura bez NIP?
    Jacek

  • 2. Data: 2007-09-19 07:38:20
    Temat: Re: Faktura bez nr NIP dla Rady Rodziców
    Od: "tomek." <t...@p...fm>

    Użytkownik "Jacek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bo inaczej nie wolno im wystawić faktury.
    > Co robić aby rozliczyć wydatki? Czy może być faktura bez NIP?

    FV moze byc bez NIP.
    Osoba fizyczna nie prowadzaca DG tez moze sobie zazyczyc FV i nie musi byc
    na niej wpisany NIP.
    Tak wiec, drukarnia gada bzdury.

    Pzdr
    tomek

  • 3. Data: 2007-09-19 08:29:52
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Jacek wrote:

    > Też im tak mówimy ale to oni mogą albo nie wystawić fakturę. Może jakaś
    > podstawa prawna, żeby było o czym dyskutować

    Oni *muszą* wystawić fakturę w ciągu 7 dni od wykonania usługi.

    p. m.

  • 4. Data: 2007-09-19 08:32:53
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 19-09-2007 o 09:20:13 Jacek <m...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > Regonu.
    > NIPu itp. i dzia?a na podstawie rozporz?dzenia MEN. RR zbiera pieni?dze
    > ze
    > sk?adek i wydaje na cele statutowe.
    > Obecnie RR finansuje wydanie broszury okoliczno?ciowej z okazji rocznicy
    > powstania szko?y. I tu powstaje problem, bo podobno faktura bez nr NIP
    > jest
    > niewa?na, a RR NIPu nie ma i nie zamierza mieae. Drukarnia ??da podania
    > NIP
    > bo inaczej nie wolno im wystawiae faktury.
    > Co robiae aby rozliczyae wydatki? Czy mo?e byae faktura bez NIP?

    RMF z dnia 25-05-05:

    § 9. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co
    najmniej: 1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i
    nabywcy oraz ich adresy; 2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i
    nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

    § 11. 1. Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
    działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność
    gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać
    danych dotyczących nabywcy, określonych w § 9 ust. 1 pkt 2.

    Jak widzisz tylko faktury na zwykłego zjadacza mogą nie mieć NIP-u.

    A RR jest jakąś tam organizacją niemającą osobowości prawnej.

  • 5. Data: 2007-09-19 08:33:21
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

  • 6. Data: 2007-09-19 08:40:44
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    fajnie, ale twierdzą, że bez nr NIP nie wystawią za nic w świecie, bo jakaś
    zaprzyjaźniena firma miała problem z US z powodu fry bvez NIP. Mogą dać
    paragon z kasy fiskalnej a to skarbnikowi rady nie starczy, bo nie pisze za
    co
    Jacek

  • 7. Data: 2007-09-19 09:24:37
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 19.09.2007 Jacek <m...@w...pl> napisał/a:
    > Jest sobie Rada Rodziców (RR) przy szkole podstawowej (dawny "komitet":-).
    > RR nie jest zarejestrowana gdziekolwiek poza szkołą, nie ma żadnego Regonu.
    > NIPu itp.

    Ustawa o ewidencji podatników mówi, że jednostki organizacyjne niemające
    osobowości prawnej mają mieć NIP, o ile na podstawie odrębnej ustawy są
    podatnikami. Ustawa o systemie oświaty o tym nie mówi. Zatem rada rodziców
    nie może uzyskać NIPu.

    Fakturę VAT jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej
    można wystawić, o ile ma ona NIP. Rozporządzenie w sprawie faktur mówi
    jasno, że bez NIPu wolno jedynie konsumentowi, osobie fizycznej.

    Jednym słowem - nie jest możliwe wystawienie faktury VAT dla waszej rady
    rodziców. Koniec kropka. Musi być zamknięty katalog podmiotów, którym można
    fakturę wystawić, bo inaczej można byłoby wystawić fakturę dla krzesła albo
    słonia. Chociaż w sumie, co to komu by przeszkadzało? :)

    Pytanie jest inne - po co wam tam faktura? Prawdopodobnie gdyby rady rodziców
    miały obowiązek coś dokumentować przed organami podatkowymi, to musiałyby mieć
    NIP i wówczas można byłoby fakturę wystawić.

    Rozwiązaniem jest otrzymanie faktury na osobę fizyczną - jednego z rodziców
    i następnie przekazać rzecz, której zakup ta faktura dokumentowała, jako
    dobrowolną składkę tegoż rodzica. Może razem z fakturą.
    --
    Samotnik
    http://www.pachnidelko.pl/

  • 8. Data: 2007-09-19 09:29:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Sep 2007, tomek. wrote:

    > Użytkownik "Jacek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    Pomęczę obu :)
    W treści mogą być powtórzenia, za chaos przepraszam, ale pisałem
    częściami dopisując to tu, to tam... :]

    Możesz zapodać link do treści tego rozporządzenia?
    Zmierzam do tego, czy owa treść upoważnia do uznania RR za:
    - podatnika; tu trzeba przyznać, że sformułowanie "jednostki
    organizacyjne niemajšce osobowoœci prawnej" nie daje podstaw
    do nieuznania dowolnego tworu za podatnika, ale pamietamy
    i drugim warunku (prowadzenia DG w rozumieniu VAT) z ustawy
    *lub*
    - podmiot posiadający osobowość prawną, nawet ułomną (przykładowo, takim
    podmiotem jest wspólnota mieszkaniowa, w imieniu której wolno zaciągać
    zobowiązania)

    Tłumacząc na polski: trzeba dojść, czy RR w ogóle może być "kupującym"
    w rozumieniu przepisów o VAT lub Kodeksu Cywilnego :)
    Moim zdaniem jest to podejrzane. "Prawo zaciągania zobowiązań"
    powinno być określone ustawą. A przecież faktura dokumentuje
    wykonanie umowy, czyli czegoś co mogły zawrzeć tylko podmioty
    mające prawo do zaciągania zobowiązań!
    Niemniej rozważmy oba przypadki.

    Teza1:
    Bo może to *rodzice* kupują, a RR jest tylko pełnomocnikiem?
    Wtedy współczuję drukarni ;) (patrz nizej)

    Teza2:
    W przeciwnym przypadku, jeśli to RR kupuje, niezależnie od faktu
    czy musi czy nie musi (moim zdaniem nie musi a przepis rozporządzenia
    byłby niekonstytucyjny, patrz niżej) to taki podmiot biorący
    udział w obrocie gospodarczym jest zobowiązany mieć... REGON :>
    Nawet jak nie jest osobą prawną, ale "innym podmiotem".
    Jak nie kijem go, to pałką ;)

    Podstawy:
    http://www.stat.gov.pl/bip/389_117_PLK_HTML.htm
    Zwracam uwagę, że pozycja druga *nie zawiera* warunku "prowadzenia
    działalności *gospodarczej*".
    Wystarczy prowadzenie *jakiejkolwiek* działalności, żeby trzeba
    było mieć REGON. Zbieranie składek i kupowanie w imieniu rodziców
    IMVHO wypełnia tę dyspozycję.
    Posługiwanie się "w obrocie gospodarczym" IMO oznacza również
    przypadki, kiedy jest się "tylko kupującym".

    FYI: "numerkologię" przećwiczyłem na przykładzie wspólnoty
    mieszkaniowej, małej zresztą. Wyszło, ze dopóki nie ma
    przychodów to rzeczywiście NIP *nie* potrzebuje, ale
    jak ma zamiar wystąpić jako *wspólnota* a nie *jej członkowie*,
    przykładowo jeśli dokonuje zakupu, to musi wystąpić o REGON!
    Tak samo przedstawiła nam to kierowniczka działu NIP w US.

    Z niechęci do "numerków" występujemy jako "suma współwłaścicieli",
    ale sprowadza się to do podawania na fakturze listy *wszystkich
    osób* które są nabywcami.
    Stąd moja uwaga dotycząca RR - prawdopodobnie *równiez* tak jest,
    tzn. jeśli RR "nie występuje w obrocie", to znaczy kupują
    rodzice, a RR jest tylko pełnomocnikiem (znaczy jak RR
    na mocy przepisów *może* występować we własnym imieniu, to
    ma REGON :), ale nie podoba mi się teza, że RR mogłaby być
    podmiotem mogącym zaciągać zobowiązania *z mocy rozporządzenia
    MEN*, to powinna być ustawa!).

    I przy okazji wyszła "metoda odwetowa" na takiego sprzedawcę,
    czyli drukarnię.
    Zaproponujcie im wystawienie faktury na osoby właśnie.
    Rodziców. Bo to oni "kupują", skoro RR nie ma NIPu a prawdopodobnie
    również REGONu.
    Ciekaw jestem, czy lista np. 30 imion i nazwisk z adresemi
    zmieści się im na f-rze :), końcu drukarnia powinna sobie dać
    fachowo radę z wydrukowaniem ;)

    ...powiedzmy: zdaniem ministra nieprawidłowa.

    Ha. Podajcie REGON :>

    > FV moze byc bez NIP.

    Prawda. Niekiedy.

    > Osoba fizyczna nie prowadzaca DG tez moze sobie zazyczyc FV i nie musi byc na
    > niej wpisany NIP.

    Prawda. Zawsze.

    > Tak wiec, drukarnia gada bzdury.

    Niekoniecznie prawda.
    W szczególności nieprawdą są słowa "tak więc", sugerujące że
    wnioski o braku możliwości wystawienia f-ry bez NIP mają
    wynikać z *innego* przypadku, kiedy wolno taką wystawić!

    Przeczytaj powoli i uważnie paragraf 11 rozporządzenia o fakturach.
    Minister wyraźnie upoważnił do niepodawania NIP *tylko* osoby fizyczne
    nie prowadzące DG i rolników indywidualnych.

    Osobną sprawą jest, czy minister miał prawo żądać podawania NIP przez
    podmioty, którym NIP *być może* nie jest do czego innego potrzebny.
    Trzeba przyznać, że tu minister najwyraźniej przekroczył uprawnienia,
    jako że ustawa o NIP:
    http://www.assets.pl/ustawa%20o%20zasadach%20ewidenc
    ji%20i%20identyfikacji%20podatnikow.htm
    ...wyraźnie wymaga NIP tylko od podatników.
    Tym samym "ułomna osoba prawna" nie będąca podatnikiem może *nie*
    posiadać NIP i tyle, minister nie może nakładać obowiązków których
    nie nałożyła ustawa.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-09-19 09:55:00
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Jacek wrote:

> [...]
    > jakaś zaprzyjaźniena firma miała problem z US z powodu fry bvez NIP. Mogą
    > dać paragon z kasy fiskalnej a to skarbnikowi rady nie starczy, bo nie

    Wygląda na to ze nie miałem racji - Samotnik wyłuszczył powody dlaczego.

    p. m.

  • 10. Data: 2007-09-19 10:10:56
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2007/0542.htm