  • 1. Data: 2006-07-25 19:10:59
    Temat: Faktura za usługi telekom za cały rok
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Czy jedna faktura wystawiona w styczniu za roczny abonament
    telekomunikacyjny jest zgodna z prawem? Czy zakaz wystawiania takich faktur
    dotyczy tylko pełnej księgowości?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 2. Data: 2006-07-25 21:01:30
    Temat: Re: Faktura za usługi telekom za cały rok
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Jan Werbiński napisał:

    > Czy jedna faktura wystawiona w styczniu za roczny abonament
    > telekomunikacyjny jest zgodna z prawem? Czy zakaz wystawiania takich
    > faktur dotyczy tylko pełnej księgowości?

    a jest taki zakaz?

  • 3. Data: 2006-07-26 02:26:17
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > a jest taki zakaz?

    Podobno należy wystawić fakturę zaliczkową, a potem co miesiąc faktury za
    usługę i korekty zaliczki.

  • 4. Data: 2006-07-26 07:09:03
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Jan Werbiński napisał:
    > Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Podobno należy wystawić fakturę zaliczkową, a potem co miesiąc faktury
    > za usługę i korekty zaliczki.

    a z czego to wynika?

  • 5. Data: 2006-07-26 08:11:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Jan Werbiński wrote:

    > Podobno należy wystawić fakturę zaliczkową,

    Brak zgody. Nie można wystawić faktury zaliczkowej *przed* zapłaceniem
    zaliczki.

    > a potem co miesiąc faktury
    > za usługę i korekty zaliczki.

    Jeśli przyjąć, że była zapłata 100% zaliczki i wystawionao fakturę
    zaliczkową, to z czego ma wynikać korekta i faktura za usługę?

    Hint:

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie
    zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad
    wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i
    usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od
    towarów i usług
    § 17. 5. Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują całą
    cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub
    wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 16.

  • 6. Data: 2006-07-26 08:34:55
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    jureq <j...@x...to.z.adresu.xop.pl> wrote:

    > Jeśli przyjąć, że była zapłata 100% zaliczki i wystawionao fakturę
    > zaliczkową, to z czego ma wynikać korekta i faktura za usługę?

    A ja trochę z innej strony - dlaczego miałaby być faktura zaliczkowa? Jeśli
    np. klient płaci za rok z góry, to chyba powinien być okres świadczenia
    usługi '1 rok' i tyle. Za usługę telekomunikacyjną można wystawić fakturę z
    góry nie nazywając tego zaliczką?

    I przy okazji - czy jedyną różnicą między zwykłą fakturą a fakturą
    zaliczkową w przypadku zapłaty 100% należności jest magiczne słowo
    "zaliczka"?

    P.

  • 7. Data: 2006-07-27 09:24:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jul 2006, Paszczak wrote:

> [...]

    IMO słusznie, nie widać powodu do korekty.

    > A ja trochę z innej strony - dlaczego miałaby być faktura zaliczkowa? Jeśli
    > np. klient płaci za rok z góry, to chyba powinien być okres świadczenia
    > usługi '1 rok' i tyle.

    Ano dlatego, że obowiązek podatkowy powstaje *PO* wykonaniu świadczenia,
    ustawa posługuje się pojęciem "sprzedaży" i określa że sprzedażą jest
    świadczenie usługi a nie zawarcie umowy na świadczenie. Czyli dopiero
    kiedy usługa miała miejsce - niezależnie od umowy - ma miejsce obowiązek
    podatkowy "z tytułu usługi", wcześniej go nie ma.
    Niezależnie usługa opodatkowuje zaliczkę na przyszłą usługę - i tylko
    o czymś takim można IMO mówić przy "zapłacie z góry".
    Po prostu "zapłata z góry" nie jest zapłatą *za* usługę :) tylko
    przedpłatą *na* usługę.
    I oczywiście ustawa przewiduje ileś-tam wyjątków :)

    > Za usługę telekomunikacyjną można wystawić fakturę
    > z góry nie nazywając tego zaliczką?

    Za abonament?
    Daj się namówić na zajrzenie do ustawy ;) - naprawdę:
    +++
    13. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:
    1) upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie
    właściwej dla rozliczeń z tytułu:
    [...]
    b) świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,
    z zastrzeżeniem ust. 18,
    ---

    Jak widać *RÓWNIEŻ* nie można wystawić f-ry dowolnie, tym razem
    podstawą nie jest wykonanie usługi i nie jest przedpłata lecz
    termin zapłaty wynikajacy *z umowy*.
    IMO dopuszczalne byłoby określenie że "termin zapłaty będzie określany
    na fakturze" - ale to gdybanie i nie zwalnia z obowiązku ujęcia
    zasad określania terminu w umowie (znaczy zasada musi być w umowie
    a nie dopiero na f-rze).

    > I przy okazji - czy jedyną różnicą między zwykłą fakturą a fakturą
    > zaliczkową w przypadku zapłaty 100% należności jest magiczne słowo
    > "zaliczka"?

    Nie, tak ;) - dodatkowo istotne jest *wpłynięcie* tej zaliczki.
    Nie można wystawić f-ry zaliczkowej na kwotę która *ma* zostać
    zapłacona! "Zapłata" pełni w tym momencie rolę "wykonania
    usługi" (a f-rę wystawia się *po*).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)