    From: "Tomek" <o...@y...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Fałszywy NIP developera
    Date: Thu, 4 Jul 2002 18:19:30 +0200

    Użytkownik "Piotr Zielinski" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:afvpe1$2fq9$1@pingwin.acn.pl...
    > Sytuacja wygląda w sposób następujący. Developer powstał jako firma w
    > 03.1997r, ale NIP otrzymał dopiero w 03.2000r. Po powstaniu, a przed
    > otrzymaniem NIPu posługiwał się NIPem fałszywym i m.in. wystawiał rachunki
    > uproszczone i faktury VAT opatrzone tym właśnie fałszywym NIPem, które
    były
    > podstawą do odliczeń podatkowych dla nabywców mieszkań. W sierpniu 2000r
    > Urząd Skarbowy przeprowadził kontrolę, która ten stan rzeczy ujawniła. W
    > związku z tym w czerwcu 2002r (2 lata po kontroli!!!) US poinformował o
> [...]

    Moim zdaniem nie ma tu podstawy do kwestionowania odliczeń przez odbiorców
    faktur. Warunkiem odliczenia jest po pierwsze - poniesienie wydatku, i po
    drugie - udokumentowanie go fakturą VAT. W tym przypadku oba warunki były
    spełnione. Nie doszło tu do sytuacji, aby zakwestionowane zostało istnienie
    podmiotu, który wystawił fakturę lub też aby zakwestionowano fakt
    poniesienia kosztu przez nabywców mieszkań. Urząd "pomieszał" przepisy o
    podatku dochodowym z przepisami o podatku VAT i warunkach odliczania podatku
    naliczonego przez podatników VAT. Otóż w przypadku odliczeń VAT-u
    naliczonego z otrzymanych faktur VAT warunkiem odliczenia jest to, aby
    wystawca był ZAREJESTROWANYM podatnikiem VAT. W tym przypadku firma
    developerska na pewno zarejestrowanym podatnikiem nie była, gdyż nie złożyła
    zgłoszenia rejestracyjnego i posługiwała się fałszywym NIP-em. Problem może
    mieć więc w tym wypadku na przykład VAT-owiec, który od developera kupił
    lokal użytkowy i odliczył VAT z tego lokalu w swoim rozliczeniu. Natomiast w
    przypadku podatku dochodowego i ulgi mieszkaniowej w tym podatku warunkiem
    odliczenia jest to, aby faktury były wystawione przez podatnika VAT nie
    korzystającego ze zwolnienia. Z kolei inny przepis mówi, że podatnikiem VAT
    z mocy prawa staje się każdy, kto rozpoczyna wykonywanie czynności
    opodatkowanych, o ile nie wybrał wcześniej zwolnienia z VAT. Sprzedaż lokali
    mieszkalnych do 31.12.2001 r. była OPODATKOWANA stawką 0 % (co nie jest tym
    samym, co zwolnienie z VAT). Dlatego też (najpóźniej) z chwilą wystawienia
    pierwszej faktury VAT developer stał się podatnikiem VAT. To moim zdaniem
    daje odbiorcom faktur prawo do odliczenia w ramach dużej ulgi mieszkaniowej.

    Tomek