    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: GD - zasady ogólne, a samochód ?
    Date: Sat, 29 Apr 2006 14:55:05 +0200

    Michał napisał(a):
    > Witam.
    > Zarejestrowałem DG na zasadach ogólnych - podatkowa księga przychodów i
    > rozchodów. Teraz chciałbym wpisać w środki trwałe samochód osobowy.
    >
    > I tutaj mam pytanie.
    > Samochód jest zarejestrowany na ojca ja jestem współwłaścicielem.
    > Kobieta w US powiedziała mi, że w takim przypadku korzystniej dla mnie
    > będzie się rozliczać od przejechanych km.

    A co to znaczy "korzystniej"? Kilometrówka nigdy nie wychodzi
    korzystniej, no chyba że dla skarbu państwa - odpadają koszty
    modernizacji samochodu, np. instalacji gazowej itp. a na resztę jest
    limit plus ciągłe liczenie kilometrów.

    Zasadniczo kilometrówka opłaca sie tylko gdy samochód zamierzasz wkrótce
    sprzedać - sprzedaż nie rodzi wtedy przychodu z działalności gospodarczej.
    Ale na dłuższą metę ani to wygodne ani opłacalne.

    > Jak to odnotowywać w księdze przychodów i rozchodów ?
    > Jak wpisać w środki trwałe samochód osobowy ?

    Bieżesz do ręki ewidencję, taką książeczkę do kupienia w większości
    papierniczych, i wpisujesz. Rubryki są opisane, pisać po polsku umiesz,
    liczyc mam nadzieję też więc gdzie tkwi problem?
    Jedyna sprawa to ustalić udział twojej własności w samochodzie i
    amortyzujesz tylko swoją część.

    > Jaka jest maksymalna dopuszczalna kwota kosztów firmy ?

    Nie ma.

    Eeee.... wiesz co, znajdź sobie księgową, Szczerze radzę, przynajmniej
    na pierwsze parę miesięcy zanim sie doszkolisz. Oko sobie wydłubiesz.
    I po pierwsze - nie da sie samemu prowadzić PKPiR bez znajomości
    właściwych przepisów. To znaczy da sie, fizycznie, ale skutki bywają
    opłakane.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl