eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJak bezpiecznie swiadczyc uslugi dla ludnosci cywilnej › Re: Jak bezpiecznie swiadczyc uslugi dla ludnosci cywilnej
    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak bezpiecznie swiadczyc uslugi dla ludnosci cywilnej
    Date: Fri, 6 Dec 2002 18:20:53 +0100

    On Fri, 6 Dec 2002, Perfekt wrote:

    >+ Nie musisz wystawiać faktury, prowadzisz tzw. ewidencje sprzedaży
    >+ nieudokumentowanej

    ?? Jako VATowiec ?
    Wydawało mi się że to pachnie kasą fiskalną :[

    wKF: podanie o pisanie pod cytatem... (chyba już standardowe)

    AFAIK to musi wtedy wystawiać faktury a i to jest ograniczone.

    >+ Użytkownik "Latet" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > bedzie dla mnie (fikcyjne) włączenie do moich usługobiorców osób

    A po co fikcyjne ? Zrób coś pożytecznego za małą cenę :)

    >+ > fizycznych nie majacych DG. To chyba prostrze i byc moze tansze,
    >+ > a na pewno mniej uciążliwe niż (fikcyjne) zatrudnianie kogos,
    >+ > nawet na umowy.

    Jak masz kogoś w miarę kompetentnego (no...jak ci w ramach
    "świadczenia" będzie teczkę nosił bo widać że więcej nie umie
    to można by się czepiać :]) to są to ledwie 2..3 papiery
    na umowę (sama umowa, rachunek i *ew.* PIT-4, mimo że
    zdaniem sporej części grupowiczów zbędny. Objaśniam że
    ja składam z prostego powodu: kartka papieru wychodzi
    taniej niż 2 telefony :> a PIT-5 i tak składam, więc...)
    no i raz na rok PIT-8cos_tam.
    Bez przesady !

    [...]
    >+ > Jestem VAT-owcem.
    >+ >
    >+ > Mam wiec kilka podstawowych pytan na temat istoty
    >+ > swiadczenia uslug dla ludnosci "cywilnej".
    >+ >
    >+ > 1. czy usługiobiorcy "z ludu" muszę wystawiać normalna fakturę VAT,
    >+ > z wszystkimi danymi usługobiorcy (NIP, adres, itp), czy wystarczy
    >+ > jakis prostrzy rachunek ?

    Najzdrowiej dla ciebie będzie wystawiać faktury, z tym że są różne
    dziwne limity; ponieważ nie mam ich "w głowie" proponuję żebyś
    zajrzał do archiwum grupy (z hasłem kasa|kasy|kasę|kasą fiskalna|....)
    lub ustawy - a mniej więcej to tak:
    - obrót <40000 (i nie wiem czy nie mniej w 1. roku)
    - nie więcej niż 20 "ludków"/rok
    - nie więcej niż 50 faktur/rok
    Zastrzegam że konkretnych wartości nie pamiętam :|

    Dane osobowe...hm, może być bez NIPu (to pewne), ale
    imię i nazwisko/adres *chyba* powinny być....
    Rachunków uproszczonych nie ma już od 2000r.

    >+ > (przeciez w sklepie nie musze kupowac na fakture, a sklep jest
    >+ > vat-owcem)

    Sklep ma kasę. Nie polecam dla pięciu klientów/rok !
    W całości podzielam zdanie Iwony, m.in.:
    - wbrew oszczerczym sugestiom ;) nie jestem zwolennikiem
    wyrzucania pieniędzy, nawet jeśli połowę wartości kasy
    odliczysz sobie od podatku
    - zajmuje miejsce; to już lepiej sobie coś pożytecznego
    w tym miejscu postawić :]
    - musisz pilnować dziennego raportu
    -....

    Oczywiście, *jeśli* wystawiasz mnóstwo małych kwitków
    to kasa "część roboty odwala za ciebie" - i to jest
    inna sprawa ! Ale wtedy masz urzędowy nakaz i tak... :|

    >+ > 2. czy uslugobiorca (osoba czysto prywatna) ma obowiązek przechowywania
    >+ > takiej faktury?

    Nie.

    >+ >
    >+ > 3. czy w razie kontroli u mnie, urzedy mogą w jakis sposób nękać moich
    >+ > usługobiorców - osoby czysto prywatne?

    Nie wiem. Musieliby wyjątkowo się uprzeć i nie mieć nic innego
    do roboty :[

    >+ > 4. czy ktos (kontrola) może żądać od mojego klienta okazania przedmiotu
    >+ > usługi,
    >+ > np, strony www, ktorą wykonałem dla niego?

    A nie może jej sobie skasować ??

    >+ > 5. czy zbyt niska kwota na fakturze za uslugę może być problemem?

    Hm.... Za usługę ? Podejrzenie o dumping ? ;)
    Na razie to jawny zakaz jest dla *dużych* handlowców... :)
    [...]
    >+ > P.S.
    >+ > Jest mi bardzo przykro, bo zawsze chciałem zyć w zgodznie z prawem,
    >+ > ale samo prawo wymusza na mnie koniecznosc obchodzenia i naginania go.

    Jak to było ? "Falandyzacja" ;) ?
    Też wolałbym nie mieć problemów - ale IMHO da się bez *łamania*
    prawa... A to że w sumie "nie chcem ale muszem" - to "świadczem"
    czasem jaką usługę. Da się przeżyć... IMHO !

    Pozdrowienia, Gotfryd