    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 11 Jan 2013 12:43:03 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak wyjąc samochód ze spółki cywilnej.

    On Fri, 11 Jan 2013, Giz wrote:

    > Witam,
    >
    > Mieliśmy dwa samochody w leasingu na spółkę cywilną i wkońcu zostały spłacone
    > i zostały wykupione.
    > Otrzymaliśmy fakturę vat od firmy leasingowej na kwotę około 900 zł ale
    > wystawioną na naszą spółkę cywilną.

    Widzę ze trzy komplikacje :)
    Pierwszy, że rozdzielasz majątek "swój" od SC, a to jest "nie do końca",
    bo SC osobowości nie ma, a jedynie są dwie komplikacje (z zaliczeniem
    majątku do "majątku w DG" oraz we współwłasności łącznej, która jest
    dość szczególna)
    Drugi z tego wynika - z pytaniem kto jest właścicielam samochodu
    stanowiącego majątek w SC, a tym samym powinien być wpisany do
    rejestracji, ewentualnie czy istnieje wyjątek w przepisie.
    A trzeci to sprawa faktury, czyli ustalenia które dane są "ważne"
    dla jakiego celu. VAT i PIT mają różne definicje "zdarzeń"
    podatkowych, i akurat przy leasingu IMO ma to istotne znaczenie.

    > Kiedyś było jednak inaczej,

    Kiedy?
    Z góry zapowiem, że mi "od zawsze" nie pasowała do logiki powszechnie
    stosowana przez doradców i uznawana przez USy, korzystna dla podatników
    (szokujące :)) interpretacja, która dla celów podatku dochodowego
    dopuszczała "rozdzielność" części transakcji leasingu, a to z tego
    powodu, że IMVHO dla dochodowego leasing to jest jedna transakcja,
    więc albo *cała* jest zawierana dla celów DG, albo cała dla celów
    osobistych.

    Wyraźnie zastrzegam, że (ze względu na odmienną definicję zarówno
    podmiotu jak i przedmiotu opodatkowania) skłonny jestem się zgodzić,
    iż *dla VAT* rozważania o dwu zdarzeniach podatkowych trzeba jednak
    rozważyć. Znaczy mam na myśli iż dla VAT mogą (IMVHO) to być dwa
    oddzielne zdarzenia, "usługa" i "wydanie", nie stanowiące całości
    (sprzedaż w rozumieniu VAT ma osobną definicję w ustawie i *nie*
    odwołuje się do definicji umów z KC!)
    Bardzo proszę *nie* polemizować za pomocą treści dotyczących VAT
    w sprawie PIT i odwrotnie :) (acz polemika jest wskazana :))

    No i teraz tak: gdzieś w okolicach 2010 zaczęły się pojawiać na
    większą skalę niekorzystne dla podatników interpretacje.
    Chyba ktoś się przepisom przyjrzał :], i prawdę mówiąc, nie pilnowałem
    więc nie dam głowy czy czasem również jakiejś drobnej poprawki do
    przepisów w tym zakresie nie wprowadzono.
    Jednak na mój rozum, pozytywne dla podatników interpretacje były
    przez kilka lat zwyczajnie błędne. Dodam, że takie stanowisko
    wyrażałem wtedy, kilka lat temu, co spotykało się z mało przychylnym
    przyjęciem, skoro doradcy podatkowi "pozwalali" na korzyść :P
    (nie, nie jestem doradcą, nie jestem księgowym, tylko zwyczajnym
    podatnikiem który swoje KPiR i VAT prowadzi).

    Tu coś z 2010 (przestrzegam przez stosowaniem):
    http://forum.fmleasing.pl/viewtopic.php?f=7&t=2008
    http://forum.fmleasing.pl/viewtopic.php?f=7&t=2470

    ...a tu z kolei 2012:
    http://www.podatki.biz/sn_autoryzacja/logowanie.php5
    /artykuly/sprzedaz-samochodu-poleasingowego-a-podate
    k-dochodowy_4_19183.htm?idDzialu=4&idArtykulu=19183

    Cytuję:
    "Argumentujš przy tym, że możliwoœć preferencyjnego zakupu
    przewidziana jest dla podmiotu będšcego leasingobiorcš,
    co oznacza, że również możliwoœć wykupu samochodu
    za preferencyjnš cenę jest zwišzana z prowadzonš działalnoœciš"
    ...i inne źródło:
    http://www.podpowiada.gofin.pl/6,347,2857,146527,spr
    zedaz-samochodu-wykupionego-po-zakonczeniu-umowy-lea
    singu.html

    > po spłaceniu samochodu firma leasingowa pytała
    > się na kogo mają wystawić fakture wykupu
    > czy na spółkę cywilną czy na kogoś innego.
    > Tym razem jednak nie dają takiej możliwości i fakturę wykupu samochodu
    > wystawili na naszą spółkę cywilną.

    Po prostu napotkali na ścianę w postaci problemów z US.
    Bo to że US o podatek ściga nabywcę a nie ich to jedno, a to że
    trzeba dokonywać korekt i być może US zaczyna zadawać kłopotliwe
    pytania wystawcy faktur to drugie.
    WYDAJE MI SIĘ że widziałem na stronie któregoś z "dużych" leasingodawców
    info, że oświadczają iż faktury wykupu będą wystawiać na dokładnie te
    same dane które były na f-rach leasingu i basta, ale linku nie mam.

    > Musimy na dniach przerejestrować te dwa samochody ale nie chcemy ich mieć na
    > firmę ale na siebie prywatnie.

    I tu jest coś, czego nie rozumiem.
    Nieznamsię :), jak ktoś ma jasność to poproszę o zacytowanie *przepisu*:
    czy istnieje jakiś przepis, który dopuszcza, aby "inny podmiot", nie
    będący właścicielem, nie mający osobowości, był wpisany do dowodu
    rejestracyjnego jako właściciel?
    SC *jest* "innym podmiotem" (przez co np. ma swój NIP i jest
    odrębnym podatnikiem VAT), ale osobowości nijak nie ma.

    Co do zasady, właścicielem majątku w SC są wspólnicy!
    Jest to co prawda współwłasność łączna (a nie zwykła), co na fakt
    prostego stwierdzenia (o właścicielu) nie wpływa.

    Pytam więc, czy:
    - naprawdę zarejestrowałeś samochód "na SC"
    - czy to jest zgodne z prawem, a konkretnie z którym przepisem

    > Mam więc pytanie jak wyjąć je z firmy

    A widzisz.
    To jest ZUPEŁNIE inne pytanie.
    Tyle, że "wyjęcie z firmy" polega na przekwalifikowaniu *swojego*
    majątku "używanego w DG" na *tak samo swój* majątek używany do celów
    osobistych. Zmienia się cel własności i posiadania, a nie właściciel.
    Nie jest to więc "sprzedaż".
    Takie "zdarzenie gospodarcze" zazwyczaj określa się mianem
    "przekwalifikowania" lub "zmiany przeznaczenia".
    Zadajesz guglowi "przeznaczenie na cele osobiste" i już
    wszystko wiesz ;) (akurat nie żartuję, na 1. stronie widzę
    100% trafień w tematy podatkowe)

    Taka bardzo, bardzo offtopiczna sprawa uboczna, to przepis którego
    znacząca większośc wspólników SC nie przestrzega, czyli zakaz
    "wyjmowania z SC" w trakcie roku (dla porządku dodam, że formalnie
    można by go zachować poprzez "dołożenie" do kasy wspólnej kwoty
    należnej z tytułu "wyjęcia z majątku DG", co wcale nie znaczy
    że polecam takie działanie).
    Wiesz o tym, że w trakcie roku (z wyjątkiem na okazję zakończenia
    spółki) nie wolno z niej "wyciągać" zysków? :D
    (mimo, że z majątkowego p. widzenia jest to tylko przełożenie
    z jednej kieszeni do drugiej, majątek w kieszeni z plakietką
    "SC" jest chroniony przed wierzycielami osobistymi, stąd ten
    przepis).

    > aby nie płacić podatku od sprzedaży.

    Dopóki tego samochodu nikt nie sprzeda, nie widać podstaw do
    opodatkowania, o ile został on zaliczony do ST (a wg opisów jak
    wyżej - powinien być zaliczony).
    Zaznaczam, że powyższe nie dotyczy VAT - więc *jeśli* VAT był
    odliczony, to tak, w momencie "przekwalifikowania na cele
    osobiste" trzeba będzie go (w całości lub znacznej części) zwrócić.

    > Chyba że możemy sprzedać sobie

    "Operacja niemożliwa, nastąpił wyjątek obsługi, wezwanie do US
    na czynności wyjaśniające" ;)

    > za 900 zł i od tego zapłacić podatek.

    Jak na mój gust, na moment przeniesienia do majątku osobistego,
    takie cóś będzie dotyczyło VATu.
    Ale nie będzie to "sprzedaż", lecz f-ra wewnętrzna służąca
    dla transakcji "zrównanej ze sprzedażą" (dla celów VAT).

    > Wartość rynkowa jednego z tych samochodów to trochę ponad 20 tys zł.
    > A może można zrobić to po przez darowiznę?

    To ostatnie pytanie ma sens w przypadku ZBYCIA tego samochodu.
    Zważ, że w momencie przekazania na cele osobiste na nim *nadal*
    ciąży piętno "majątku używanego w DG" (przez całe 6 lat)
    i w razie sprzedaży przychód należy zaliczyć do DG.
    Dopóki używa się go *samemu* i nie sprzedaje, nie ma problemu.
    Ale wciąż jest to "majątek który był w DG".
    Przyjrzyj się podanym wyżej opisom, tego właśnie dotyczą.
    I *wtedy* (przy próbie sprzedaży) obrywa się podatkiem.

    > Jak najlepiej powinniśmy to zrobić?

    A to już jest pytanie dla doradcy :)
    Albo łapiesz zapodane wędki, czytasz *przepisy* (!), wyciągasz wnioski
    i *sam* uznajesz co jest OK, albo płacisz i bierzesz papierek z gwarancją
    co do "słuszności" (od doradcy).
    A, przepisy:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    ...szukasz tekstów "6 lat" oraz "sześć lat" (tak im wyszło) a potem
    po nitce do kłębka...

    Mi wychodzi, że powinieneś zaaplikować "stałą dawkę", czyli kilka
    tysięcy postów z archiwum: nie, nie żartuję, nie, nie "cięgiem jak
    leci" lecz wybierając wyszukiwarką interesujące *w danym temacie*
    treści, ciągle pamiętając, że przestarzałe informacje (jak np.
    o pozytywnych interpretacjach nt leasingu) należy odrzucać lub
    traktować z dużą ostrożnością).
    Najwyraźniej pownieneś również zajrzeć do archiwów .prawo, tam sprawa
    ustalania "kto jest właścicielem czegoś w SC" też od czasu do czasu
    się przewija, AFAIR kwestia rejestracji samochodu (w tym "spółkowego")
    również.

    pzdr, Gotfryd