    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 12 Jan 2013 11:56:50 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak wyjąc samochód ze spółki cywilnej.

    On Fri, 11 Jan 2013, cef wrote:

    > Kiedy? Na pewno w czasach kiedy leasing był umową nienazwaną.
    > Akurat wtedy korzystałem i pamiętam.

    A to zgoda.
    Tyle, że wtedy z "nieuznawania za całość" USy również dość
    skutecznie wywodziły uzasadnienia dla odsetek od różnych
    pomysłów leasingobiorców :)

    > A jak już był nazwaną, to chyba "od zawsze" był w pdof art 23 (literki)
    > gdzie sprzedaż dla innego podmiotu niż korzystający była na zasadach
    > rynkowych.

    Owszem.

    > Kwestią naginania przepisów było jedynie traktowanie, że
    > korzystający w przypadku DG i wykup na tę osobę, to to samo.

    A tu stanowisko musi być ambiwalentne.
    Mamy trzy cechy takiej transakcji:
    - z p. widzenia identyfikacji podmiotu cywilnoprawnego
    - z p. widzenia kwalifikacji dla podatku dochodowego
    - z p. widzenia kwalifikacji dla VAT
    To ostatnie sobie odkładamy.
    Pozostaje kwestia podatku dochodowego.
    Cały problem leży w usiłowaniu rozbiciu tej jednej i kompletnej
    umowy na części o różnym przeznaczeniu.
    IMO jest to niewłaściwe, "od zawsze", umowę można traktować
    jako w części przeznaczoną na cele gospodarcze a w części na
    cele osobiste, ale *całą* umowę (zupełnie osobna sprawa, czy
    i jaką przepisy przewidują "obsługę" takiego przypadku), i na
    dobrą sprawę skoro USy w końcu do tego doszły, to nie zdziwi-
    łaby mnie akcja podobna do (do niedawna bezprawnego) "zawie-
    szania ZUS".
    Znaczy wydawania decyzji o należnej korekcie podatku, przy
    okazji kontroli wszelakich, przez sławne "do 7 lat" wstecz.
    Biorąc pod uwagę czas ewentualnej reakcji (kontrola->wyjaśnienia
    -> decyzja US->odwołanie IS->sprawa przed WSA z ewentualną
    apelacją), takie sprawy mogą już być w toku tylko jeszcze
    o nich nie wiemy.
    Albo wręcz mając przed nosem jednolite ostatnimi czasy
    stanowiska dyrektorów IS odpuszczają próbę walki (i też
    o tym nie wiemy).

    > Zawsze się coś nagina. Leasingodawca, żeby przepchnąć umowę
    > powie wszystko-nawet fakturować będzie jak klientowi wygodnie,
    > byle do niego się US nie czepiał.

    Z tego, że leasingodawcy zaczęli omijać wystawianie f-r
    z różnymi danymi (mimo że na ten sam podmiot) dedukuję,
    że mieli przyjemość odpowiadać na pytanie "czym Pan
    uzasadnia fakt, że dane kolejnej faktury są inne" :>

    > Zgodnie z prawem tak być powinno.
    > Może był jakiś okres, od kiedy ujęto leasing w przepisach, że było inaczej,
    > ale ja nie pamiętam.

    Dać głowy nie mogę, ale jestem pewien że na tyle od dawna, że *chyba*
    od samego wprowadzenia leasingu do przepisów jednolicie narażałem się
    tu na grupie, pisząc iż IMO "rozbijanie" poszczególnych części umowy
    na różne cele jest niezgodne z prawem :)
    Obstawiam więc, że nigdy inaczej nie było.
    USy łykały korzystne wersje interpretacji bez zaglądania do przepisów...

    pzdr, Gotfryd