  • 11. Data: 2008-12-09 11:22:28
    Temat: Re: KPiR - samochód VAT / amortyzacja
    Od: "Auto" <m...@w...pl>

    Sporo wątków, wyjątkowo odpowiadam pod tekstem:

    (.....)
    > Mam drobne pytanie: od kogo kupiłeś ten samochód, że nie jest
    > ów zakup zwolniony?

    Odp
    samochód odkupiła firma od leasingodawcy, po wartości wykupu za 5 dni
    sprzedała mi

    (.....)
    > A co ów wykładowca wykłada?

    Odp
    "biegły" rewident - wysłałem żonę na kurs organizowany przez CEDOZ "książka
    podatkowa w praktyce", według niego wszystko w powietrze

    > Takoż (na KPiR).
    > Ale IMVHO wygląda jakby był gdzieś błąd gruby - nie wiem jak obeszliście
    > zwolnienie.

    (.....)
    Odp: więc do amort dam 24078,69
    Co do zwolnienia, tak jak wyżej

    > Jak by to odemnie zależało, to doliczyłbym do WP.
    > Po co się szarpać o to że "do rejestracji pojechaliśmy już kupionym
    > a jeszcze nie przerejestrowanym pojazdem" :D
    > Ustawa określa "do dnia", nie precyzując czy "włącznie", ale z logiki
    > wynika że tak (ST może być wprowadzony do EST w dniu zakupu).

    Odp:
    Wprowadzę do ewidencji w dniu zakupu a potem zrobię zwiększenie o koszt
    rejestracji w tym samym miesiącu (nie ma wpływu na miesięczną amortyzację w
    kolejnym)

  • 12. Data: 2008-12-09 12:01:13
    Od: "Auto" <m...@w...pl>

    Kontynuując wątek, pomyślmy jak to sprzedać np. za dwa lata z ZW
    Stan początkowy: Zakup faktura VAT:
    > Cena netto: 22 131,15
    > VAT: 4868,85
    > Brutto: 27000,00
    VAT odliczony: 2921,31 po zaokrągleniach: 2921
    Wartość od amortyzacji z uwzględnieniem VAT niepodlegającego odliczeniu:
    24078,69 + 200zł rejestracja załóżmy do uproszczenia 24300zł

    Amortyzacja miesięczna, stawka 20% = 405zł
    Czas amortyzacji, załóżmy 25 miesięcy, wartość umorzona = 405 * 25 = 10125
    Wartość netto: 14175
    Oczekiwana cena sprzedaży hipotetycznie: 20 000

    KPiR: przychód 20 000, koszt 14175 (5825 dochód do opodatkowania)
    VAT? Korekta na całość poprzedniego odliczenia? 2921?

    Dziękując za poprzednie odpowiedzi,

    Pozdrawiam
    Marek

  • 13. Data: 2008-12-09 13:03:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Dec 2008, Auto wrote:

    > Odp
    > samochód odkupiła firma od leasingodawcy, po wartości wykupu za 5 dni
    > sprzedała mi

    Acha.
    No to w tym rzeczywiście mamy "hak" - "jakby używany a jakby towar" :D
    Thx. za objaśnienie.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-12-09 13:07:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Dec 2008, Auto wrote:

> [...]
    > KPiR: przychód 20 000, koszt 14175 (5825 dochód do opodatkowania)
    > VAT? Korekta na całość poprzedniego odliczenia? 2921?

    Nie.
    Po kolei:
    - co najmniej jedna osoba upiera się (tu) że korekta nie istnieje
    (cytowanie ustawy oraz powołanie się na opisy w prasie podatkowej
    jest nieskuteczne ;))
    - korekta jest w wysokości obniżanej o 1/5 na rok "używania do celów
    opodatkowanych"
    - nigdy nie pamiętam, nie umiem sobie zakodować, czy te x/5 liczy
    się "z góry" czy z dołu", czyli czy liczy się lata *zaczęte* czy
    lata *zakończone*.

    IMO do korekty albo 2/5 albo 3/5 z tych 60% odliczonego VATu
    (przy sprzedaży za 2 lata).

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2008-12-09 15:03:52
    Od: "Auto" <m...@w...pl>

    > IMO do korekty albo 2/5 albo 3/5 z tych 60% odliczonego VATu
    > (przy sprzedaży za 2 lata).

    Celowo dałem aż 3 znaki zapytania przy VAT, resztę doczytam jak będę
    sprzedawał, chyba że ktoś potwierdzi już dziś korektę:
    "nigdy nie pamiętam, nie umiem sobie zakodować, czy te x/5 liczy
    się "z góry" czy z dołu", czyli czy liczy się lata *zaczęte* czy
    lata *zakończone*."

    Dzięki
    Marek

  • 16. Data: 2008-12-09 18:05:43
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0812091402250.2496@quad>:

    > Acha.
    > No to w tym rzeczywiście mamy "hak" - "jakby używany a jakby towar" :D

    Hmm, ja tak swego czasu kupiłem samochód osobowy, ale nie po 5 dniach
    tylko po zarejestrowaniu pojazdu przez nabywcę, uprzedniego
    leasingobiorcę. Ze stawką VAT zw., bo jak najbardziej był używany
    przez niego, ba był nawet w jego EŚT.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 17. Data: 2008-12-09 22:18:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Dec 2008, 'Tom N' wrote:

> [...]
    > tylko po zarejestrowaniu pojazdu przez nabywcę, uprzedniego
    > leasingobiorcę. Ze stawką VAT zw., bo jak najbardziej był używany

    Prawdę mówiąc głowy wolę nie wtykać, ale leasingi są dwa a poprzednik
    pisał o *dawcy*, zaś status "towaru do wykupu" jest co najmniej dziwnie
    interpretowany (są rzeczy, których nie rozumiem - np. jakim prawem
    dopuszcza się wykup przez osobę trzecią *lub* przez leasingobiorcę
    ale na inny cel - bez uznawania że ta osoba osiąga "nieodpłatne
    świadczenie" lub (leasingobiorca) wykorzystuje "koszt poniesiony"
    na inny cel, korzystając z "ulgowej" ceny wynikającej z *pierwotnej*
    umowy.
    Być może traktowanie "wykupu" jako "sprzedaży towaru nieużywanego"
    (na mój rozum sprzeczne z logiką) jest dopuszczalne.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2008-12-09 22:21:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Dec 2008, Auto wrote:

    > Celowo dałem aż 3 znaki zapytania przy VAT, resztę doczytam jak będę
    > sprzedawał, chyba że ktoś potwierdzi już dziś korektę:

    Pamiętam że ktoś to wyjaśniał, nie usiłowałem zakodować sobie
    drogi zrozumienia bo mi niepotrzebne :)
    Sugeruję że w archiwach *powinno* być.
    Nie twierdzę że da się znaleźć, w szczególności łatwo.

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2008-12-10 09:38:17
    Od: "Auto" <m...@w...pl>

    . Ze stawką VAT zw., bo jak najbardziej był używany
    > przez niego, ba był nawet w jego EŚT.

    W tym przypadku amortyzowany był przez leasingodawcę, w dokumentach
    samochodu nawet słowa nie ma nt. firmy od której odkupiłem, potratktowałem
    to jako pośrednictwo i sprzedaż z magazynu - ktoś kupił za X zł, sprzedał za
    Yzł, nie zarejestrował nawet na siebie

  • 20. Data: 2008-12-16 15:59:50
    Od: "Auto" <m...@w...pl>

    > Pamiętam że ktoś to wyjaśniał, nie usiłowałem zakodować sobie

    Doczytałem, korektę robimy w 1/5 za każdy rok kalendarzowy niezależnie od
    ilości miesięcy używania środka w roku

    W moim przypadku:
    Zakup XII/2008
    01.01.2009 - zaliczona 1/5
    01.01.2010 - zaliczone 2/5
    sprzedaż np. 02/2010 - 3/5 VAT do zwrotu