    From: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kilka pytań przyszłego przedsiębiorcy
    Date: Mon, 2 Apr 2007 10:31:42 +0000 (UTC)

    Dnia 02.04.2007 DarkStar <p...@g...com> napisał/a:
    > 1. Czy każda firma musi posiadać pieczęć? Jak na razie, 100% moich
    > klientów, to klienci zagraniczni, spoza UE, nie kontaktuję się z nimi
    > fizycznie, jak również nie zamierzam przesyłać papierowych faktur.
    > Pieczęć w mojej działalności wydaje się zbędna. Chyba że przyda się w
    > Polsce do celów typu oficjalne pismo do jakiegoś urzędu, etc?

    Wymaga tego wzór deklaracji VAT-7 ;-) I chyba na świadectwie pracy musi być
    pieczątka :) Zatem jeśli nie jesteś VATowcem ani nie zatrudniasz
    pracowników, to nie musisz mieć ;-) W praktyce to można nie mieć, ale
    trzeba się przygotować na tłumaczenia w różnych urzędach i pisanie dla
    świętego spokoju "pieczątka w trakcie wyrabiania" na tych VATach-7 ;) Zależy
    od upierdliwości konkretnego urzędnika. Czasem warto być konformistą i
    wyrobić sobie najtańszą, bylejaką pieczątkę. Byle był na niej REGON. :)

    > 2. Ponieważ będę prowadził działalność gospodarczą jako osoba fizyczna
    > - mój majątek jest majątkiem firmy i vice versa. Wiem, że płacąc za
    > coś gotówką z własnej kieszeni mogę wykazać to jako koszt poniesiony
    > przez firmę.

    Tak, byle byś miał dokument księgowy na to.

    > A jak ma się sprawa z wydatkami z: osobistego konta
    > bankowego, prywatnej karty kredytowej? Oczywiście mowa o wydatkach
    > związanych z prowadzeniem DG, jednakże nie realizowanych z konta
    > firmowego.

    Nie ma problemów od strony US. Przynajmniej dopóki to nie jest transakcja z
    innym przedsiębiorcą powyżej kwoty... ech, nie pamiętam, ale to jest 10-15
    tys. EUR, więc na razie pewnie Cię nie dotyczy :)

    > 3. W jaki sposób dokonuje się przelewu z konta firmowego na własne
    > konto osobiste? Chodzi mi o "wynagrodzenie", które sam sobie wypłacam,
    > tak żeby US widział, że po prostu wziąłem sobie pieniądze na cele
    > prywatne, a nie że dokonałem jakiejś płatności z konta firmowego.

    To są Twoje pieniądze, możesz je sobie przelewać w tę i weftę choćby i co
    godzinę. Prywatne wydatki z firmowego konta - no problem, o ile nie będą
    sugerowały zakupu materiałów lub towarów handlowych, które nie zostaną
    potem wprowadzone do KPiR. Za to wystrzegaj się jakichś przelewów od
    innych ludzi *na* konto firmowe, bo jak Ci kolega przeleje tam 50 zł,
    które leciał Ci za piwo w knajpie, to US z tego zrobi, przy odrobinie
    złośliwości, niewykazany przychód i będziesz miał problem :)

    > 4. W jaki sposób dokumentować faktury, jeżeli nie wystawiam
    > papierowych faktur?

    Podkręć jasność wypowiedzi. Faktury muszą być w formie papierowej, albo ew.
    w elektronicznej, ale ta forma elektroniczna to coś innego, niż to, o czym
    myślisz i raczej nie o nią Ci chodzi.

    > 5. Zamierzam prowadzić działalność w mieszkaniu, które nawet nie jest
    > moje (należy do rodziców). W jaki sposób rozgraniczyć co jest firmowe,
    > a co prywatne? Mam tutaj głównie na myśli wszelkie kontrole
    > (prowadzone np. przez Urząd Skarbowy). W domu mam np. dwa komputery,
    > ale tylko jeden wykorzystywany jest do DG, drugi nawet nie należy do
    > mnie.

    Niech rodzice na cele DG użyczą Ci jeden pokój. W praktyce to nikt nie
    będzie pytał o to, czy łóżko jest firmowe, czy nie :) Raczej skup się na
    tym, abyś środków trwałych i wyposażenie nie przechowywał bez uzasadnionej
    przyczyny poza tym pokojem, oraz aby wszelki towar zakupiony na firmę tam
    się znajdował. I żeby nie skończyć biznesu tak, że przyjdzie komornik albo
    poborca skarbowy, bo będzie masa kłopotu z udowodnieniem, co jest Twoje, a
    co rodziców. Może się skończyć zajęciem ruchomości rodziców i potem batalią
    o odkręcenie tego.

    > Poza tym - komputer, który wykorzystuję do DG jest również
    > wykorzystywany do innych rzeczy - Internet, gry, etc. Nie mogę sobie
    > pozwolić na osobny na razie. :)

    O ile tego komputera nie odliczyłeś w KUP - nie ma problemu. Jeśli
    odliczyłeś, to nie przyznawaj się, ze wykorzystujesz go do czegokolwiek
    innego oprócz działalności gospodarczej.

    FUT: pl.soc.prawo.podatki
    --
    Samotnik