    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kilometrówka
    Date: Thu, 25 May 2006 09:39:07 +0200

    On Wed, 24 May 2006, Piotr Stefaniuk wrote:

    > Witam.
    > Mam pytanie odnośnie tzw. kilometrówki. Czy ustawowo ustalona stawka za
    > kilometr jest objęta podatkiem? Mam umowę-zlecenie i używam własnego
    > samochodu w pracy.

    wKF: jak zlecenie to ja bym się mocno zastanowił przed używaniem
    określeń o "pracy". To nie jest praca (prawnie) albo przynajmniej
    nie powinna być! Jeśli to *jest* praca (1. podległość służbowa
    2. określony czas pracy 3. określone miejsce pracy) to przyjdzie
    PIP i wyrówna ;> (a jakby do ZUSu doszło to horror - składki niby
    takie same, ale inaczej płacone bo przy pracy "pół pracownika
    i pół pracodawcy").

    > Księgowa policzyła mi podatek od stawki 0,7846zł. Czy
    > postąpiła prawidłowo?

    Wyrażę swoje wątpliwości :)

    > Czy kwota 0,7846zł/km jest kwotą netto taką, którą
    > powinienem rzeczywiście otrzymywać za przejechany kilometr?

    IMVHO mamy trochę mało danych.
    Do tego czegoś jeszcze nie rozumiem :) i proszę o cierpliwość
    i oświecenie.

    Pierwsze - jest możliwość iż wyjazdy na rzecz zleceniodawcy on zaliczy
    w koszty, kiedyś zawzięcie broniłem tezy przeciwnej (że każdy powinien
    własne koszty zaliczyć sam) niemniej jest AFAIR przepis szczegółowy
    dla wyjazdów - więc nie da się (w przypadku delegacji) podważyć tego
    stanowiska.
    Mi się zdaje że w takim przypadku nie byłoby podstaw do uznania za
    przychód wydatków na paliwo - skoro koszt "wzięła" na siebie firma.
    Wydatek (f-ra :)) byłby *na jej rzecz*, tak jakby powiedzmy
    zleceniobiorca kupił "na firmę" (zleceniodawcę) sto sztuk wentylatorów,
    przecież to nie będzie jego przychód.
    Pierwsze bis - przyjęcie że firma refunduje zleceniobiorcy koszty
    związane w wyjazdem, przy czym pomijamy wątpliwości zaliczenia
    ich w "czyjś koszt" czyli punkt drugi o którym dalej.
    Wtedy rzeczywiście ma miejsce "wypłata".
    Ale na to jest zwolnienie od podatku!
    Podstawa prawna:
    +++
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    16) diety i inne należności za czas:
    a) podróży służbowej pracownika,
    b) podróży osoby niebędącej pracownikiem

    - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych
    przez ministra właściwego do spraw pracy [...]
    ---

    Drugie - w razie uznania że to jest wydatek zleceniobiorcy/wykonawcy,
    to powinien on mieścić się w kosztach tegoż zleceniobiorcy.
    W takim przypadku w ew. rachunku może co najwyżej pojawić się jako
    pozycja po stronie przychodu zleceniobiorcy, więc nie widzę możliwości
    aby podatek od tej pozycji był policzony *osobno*!

    Krótko mówiąc wydaje mi się iż:
    - mogłaby to być osobna pozycja określająca wysokość wynagrodzenia,
    *dodana* do tego wynagrodzenia (jako składnik wg umowy)
    i odpowiednio:

    a. nieprawidłowo dodana na niekorzyść zleceniobiorcy
    b. prawidłowo dodana, jeśli zleceniobiorca rozlicza "wydatki na
    podstawie dowodów" (a nie ryczałtowych 20%) bo wtedy będzie
    ona odjęta poprzez zaliczenie w koszt (tj. mam na myśli że
    zleceniobiorca dolicza tę kwotę jako składnik wynagrodzenia
    i tę samą kwotę dolicza do kosztów - efektywnie podatku również
    nie płacąc!) a oczywiście działa zasada że nie można zaliczyć
    naraz w koszty i zwolnienie
    c. prawidłowo *odjęta* od podstawy opodatkowania.
    Odjęta jako kwota zwolniona, na podstawie tego samego przepisu
    z art.23.16 o którym wyżej :)

    Może ktoś wyjaśnić jakim prawem na rozliczeniu delegacji:
    - kwota podatku od zwrotu kilometrówki pojawiła się *osobno*
    - pojawiła się jako kwota podatku do faktycznego zapłacenia?
    (no rozumiem, sam podałem - jako p. "a" :> ale IMO to jest
    oskubanie podatnika tak "na wszelki wypadek" a nie dlatego
    że trzeba)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)