    From: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kilometrówka
    Date: Thu, 25 May 2006 21:07:53 +0200

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w
    <news:Pine.WNT.4.60.0605251612320.3168@athlon>:

    > IMVHO tak.
    > Czy ktoś może potwierdzić czy któraś firma *tak* rozlicza wydatki,
    > tj. "biorąc koszty na siebie"?
    > Tego którym odbyła się jazda przecież. Przepis każe...

    Interesuje mnie druga strona -- kwestia _kosztów_ zleceniodawcy.

    Zastanawiam się jak firma może ująć w kosztach podatkowych wydatek na paliwo
    wlewane do baku pojazdu którego nie ma w EŚT oraz pojazd nie jest użytkowany
    przez pracownika. Zakładam, że przepisy w tym względzie są jednakowe dla OF
    i OP :D

    > Jedyny problem jaki ew. pojawia się przy takim podejściu to pytanie
    > czy kwota z tytułu korzystania z samochodu nie powinna być zaliczona
    > do dochodów kategorii "najem".

    Czyli rachunek za umowę najmu/wypożyczenia pojazdu. Jeśli założyć, że w
    umowie przyjęto sposób rozliczania: ty nam wystawisz rachunek za wynajęcie
    pojazdu według przejechanych kilometrów razy stawka urzędowa...
    Ale czy taka umowa, choćby była częścią UZ, nie podpada pod DG /"wynajem
    pojazdu/ów"/?

    > Zaznaczam że "korzystanie z samochodu"
    > rozumiem tu dosłownie.

    :D

    > Popatrzmy tak: czy firma może korzystać
    > z *czyjegoś* samochodu, na przykład wynająć z wypożyczalni?
    > No może.

    O właśnie, wypożyczalnia prowadzi jakiś biznes -- firmą jest.

    Ba znam przypadek, że blacharz (jak najbardziej zarejestrowany jako DG) w
    zamian za przyjęty do naprawy samochód daje na czas naprawy swój. Widziałem
    tyko DR, a tam jest Imię, Nazwisko i adres. Do tego wszystkiego jest
    wmieszany ubezpieczyciel, który zapewnia w umowie taki zastępczy pojazd. Ale
    jest kwit (w skrócie): Pan X w ramach umowy z TU przekazuje do użytkowania
    pojazd... Koszty eksploatacyjne pokrywa użytkujący.
    Sprawę komplikują karty flotowe do tankowania i pismo od właściciela, że na
    kartę XXXX może tankować pojazd YYYY (ostatnio wydają kartę na pojazd YYYY).

    > Czy może wynając kierowcę do prowadzenia lub powierzyć załatwienie
    > jakieś sprawy za pomocą takiego wynajętego samochodu innej osobie?
    > No może.

    A pewnie, może wynająć, zatrudnić... ;-)

    > A co szkodzi żeby ta osoba jednocześnie była właścicielem (lub
    > innym prawnym posiadaczem[1]) owego samochodu?

    Hah, i tu wracamy do wynajęcia pojazdu od..., czyli wynajmujący IMHO to
    powinna być firma.

    > [1] to dla porządku, bo czasami "tzw właściciel" właścicielem nie
    > jest, na przykład jak auto ma bank bo jeszcze pożyczka nie jest
    > spłacona :)

    Teraz to raczej jest modny zastaw na pojeździe i cesja AC jeśli chodzi o
    banki, ale mamy tez kilka innych pasujących :D

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]