  • 1. Data: 2003-05-31 16:48:30
    Temat: Kilometrówka, a VAT
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Uprzejmie proszę o weryfikację toku rozumowania i zgodności jego założeń
    oraz wyników z przepisami.
    Warunki brzegowe :
    - osoba fizyczna prowadząca DG
    - KPiR + VAT
    - metoda kasowa KPiR (Maddy, nie grzmij)
    - miesieczne rozliczenie VAT

    Sposób postępowania (do weryfikacji) w sprawie rozliczenia kilometrówki
    (dla uproszczenia rozumowania niech miesiąc rozliczeniowy będzie styczniem)
    :
    a) Wartość "kilometrówki" wg przebiegu = A
    b) Wartość brutto faktur za paliwo benzynowe = B
    c) Wartość netto faktur innych (eksploatacja) = C ; kwota VAT z tych faktur
    = D
    d) Niech B < A

    Zakładam, że sumaryczny koszt transportu limituje wartość "A".
    Jeśli zatem prawdą jest, że (B+C) > A , to mogę :
    e) albo zmniejszyć B do B1 tak, aby (B1+C) = A
    f) albo C zmniejszyć do C1 tak, aby (B+C1) = A

    Wariant "e" jest możliwy do realizacji i wówczas odliczeniu podlega kwota
    "D", ale tylko wówczas, gdy C<A.
    Wariant "f" jest możliwy pod warunkiem dopuszczalności zmniejszenia kwoty
    z "C" do "C1" i odpowiednio kwoty "D" do "D1".

    Dla dalszego uproszczenia rozumowania przyjmijmy, że C>A oraz, że faktura
    opiewająca na kwotę "C" jest jedyną w owym przykładowym styczniu.
    I teraz mamy dwa warianty postępowania :
    1) W ciężar kosztów księgujemy kwotę "A" i faktura zawierająca VAT = D
    pozostaje bez odpisu w styczniu ( różnica "C-A" nie jest kosztem w
    rozumieniu przepisów o VAT)
    2) "Dzielimy" fakturę zawierającą "C" tak, aby "C2" = A i odpowiednią
    wartość D2 odpisujemy jako VAT naliczony (ten wariant wydaje mi się nieco
    karkołomny).

    Wariant nr 2 wydaje się dla podatnika korzystniejszy, ale czy jest on
    dopuszczalny prawnie (rozczłonkowanie faktury) ?

    Wiem oczywiście, że problem ten częściowo można rozwiązać w miesiącu
    następnym ( kilometrówka "idzie" narastająco, VAT w miesiącu otrzymania lub
    w następnym) , ale przy dużym "C" i małym "A" nie zawsze jest to mozliwe i
    problem powtórzy się (upłyną 2 miesiące od otrzymania f-ry).

    Czy rzeczywiście jest to problem ? Co Państwo o tym sądzicie ?
    Pozdrawiam
    Andrzej R

  • 2. Data: 2003-05-31 17:31:39
    Temat: Re: Kilometrówka, a VAT
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    > - miesieczne rozliczenie VAT
    Dodaję : oczywiście VAT metodą memoriału.
    AR