    From: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kilometrówka - oklepane ;)
    Date: Fri, 18 Mar 2005 13:05:34 +0100

    W liście nadanym Fri, 18 Mar 2005 10:27:27 +0100 Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > Zostałeś dobrze zrozumiany.
    > Jako osobnik słabo rozeznany w samochodologii stosowanej proszę
    > o podanie podstawy prawnej pozwalającej uznawać za KUP "sumę
    > wszystkiego" :)

    OK. Rozumiemy się.

    Nie umiem od ręki odpowiedzieć na pytanie o podstawę prawną bo odpowiednie
    książki mam w domu a nie mam teraz czasu szukać samemu po tekstach.
    Postaram się przygotować jakieś "paragrafowe podpórki" na poniedziałek.

    Dziś mogę jedynie powiedzieć czemu ja tak robię i czemu było to dla mnie na
    tyle oczywiste, że inne postępowanie wzbudziło moje zdziwienie.

    Otóż jako skrajny legalista (tak o mnie mówią) zaczynając DG w 1998
    pokupowałem całą masę książek o KPiR, prowadzeniu KPiR, przykładowych wpisach
    do KPiR, samochodzie w DG, i o prowadzeniu małej DG ogólnie.

    Co wiecej wszystkie przeczytałem, a w następnych latach kupowałem (juz nie co
    roku :-)) kolejne wydania w rytmie większych zmian w przepisach.

    Z pamięci tylko zapodam przykłady:

    ABC small biznesu (Markowski)
    Podatkowa Ksiega Przychodów i Rozchodów (Kulicki)
    Samochód w DG (autorki/autora nie pamiętam)

    We wszystkich tych źródłach "stoi napisane", że jeśli chcę uwzględniać koszty
    używania prywatnego samochodu w DG to muszę prowadzić dodatkową ewidencję pod
    nazwą "Zestawienie przebiegu i kosztów...", podsumowywać je co miesiąc i
    wpisywać jedną kwotą mniejszą z liczb do KPiR. Osobiście odbierałem to jako
    element prowadzenia KPiR w tym przypadku, któryś z autorów pisał, ze
    nieprowadzenie takiej ewidencji traktowane jest tak jak nieprowadzenie KPiR.

    W większości tych źródeł są też przykładowe wpisy do KPiR, takie jak moje.

    Tyle z pamięci, dla mnie to logiczne i oczywiste, nie umiem sobie wyobrazić
    praktycznego księgowania faktur, kilometrówka jest narastająca rocznie więc
    duży przebieg km dla DG w październiku może spowodować zaksięgowanie jako
    koszt wydatku na paliwo z np. maja.

    Dzięki za zwrócenie uwagi na nieoczywistość podstawy prawnej takiego
    postępowania.

    W jednej z odpowiedzi Urząd Skarbowy w Łodzi pisze:
    (http://www.izbaskarbowa.lodz.pl/index.php?page=know
    &id=97)

    Urząd Skarbowy Łódź-Widzew
    Nr pisma: I-A-1/415-4/T.Ch./03

    W przypadku samochodu osobowego nie wprowadzonego do ewidencji środków
    trwałych- podatnik może ująć w koszty ( jako koszty
    uzyskania przychodu ) wydatki tylko do wysokości limitu określonego
    w art. 23 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych ( Dz. U. Nr 14/2000r . poz. 176 z późn. zm. ). W związku
    z tym jest on obowiązany prowadzić "Ewidencję przebiegu
    pojazdu" oraz dodatkowo musi sporządzać miesięczne
    zestawienie wydatków na podstawie posiadanych faktur ( rachunków ).
    Ponieważ za koszt uzyskania przychodu uważa się wydatki
    faktycznie udokumentowane, ale tylko do wysokości limitu
    wynikającego z pomnożenia liczby kilometrów przebiegu pojazdu w
    jazdach związanych z prowadzoną działalnością
    gospodarczą oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w
    odrębnych przepisach obowiązujących w przedsiębiorstwach
    państwowych, stąd na koniec miesiąca należy porównać
    w układzie narastającym od początku roku, kwoty wynikające
    z "Ewidencji przebiegu pojazdu" z kwotami wynikającymi z
    "Zestawień rachunków". Jeżeli kwota wynikająca z
    "Ewidencji" jest większa lub równa od kwoty będącej
    sumą rachunków odzwierciedlających poniesione wydatki na samochód,
    to kwota poniesionych wydatków wynikająca z "Zestawienia
    rachunków" jest zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

    Od razu przyznaję, że nie piszą jawnie jak księgować ale z kontekstu
    wysnuwałbym argumenty za moim podejściem :-))

    Odezwę się w poniedziałek.

    Pozdrawiam,
    Piotr A. Dybczyński (KPiR bez VAT ale z kilometrówką)