  • 1. Data: 2005-03-15 21:59:27
    Temat: Kilometrówka - oklepane ;)
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Krótkie pytanko - czy księgujecie naraz całość miesięcznego zestawienia
    wydatków, w jednej pozycji, czy osobno poszczególne faktury wymienione
    w zestawieniu?
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2005-03-15 22:41:32
    Temat: Re: Kilometrówka - oklepane ;)
    Od: "opix" <m...@v...pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> napisał w
    wiadomości news:d17lrv$hnd$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    zestawienia
    > wydatków, w jednej pozycji, czy osobno poszczególne faktury
    zestawienie jest jakby w idei uproszczeniem ale jak ktoś uparty i czasu
    mu nie szkoda

    --
    == opix ==

  • 3. Data: 2005-03-15 22:50:51
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@v...pl> napisal(a):
    > zestawienia
    > wymienione
    > zestawienie jest jakby w idei uproszczeniem ale jak ktoś uparty i czasu
    > mu nie szkoda

    Do kitu z takim uproszczeniem, skoro i tak wydatki "niepaliwowe" trzeba
    wklepać do rejestru VAT...
    --
    Samotnik

  • 4. Data: 2005-03-16 12:47:20
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Tue, 15 Mar 2005 23:41:32 +0100 "opix" <m...@v...pl> pisze:

    > zestawienie jest jakby w idei uproszczeniem ale jak ktoś uparty i czasu
    > mu nie szkoda

    Jeśli mówimy o kilometrówce, w rozumieniu "prywatny samochód w DG" to jak
    można wpisywać do KPiR faktury za paliwo?

    Kosztem jest suma "wszystkiego" do wysokości limitu i w "jednym kawałku".

    Moim zdaniem oczywiście :-)

    Pozdrawiam,
    Piotr A. Dybczyński (KPiR bez VAT)

  • 5. Data: 2005-03-16 14:24:14
    Od: Mariusz_M <m...@g...pl>

    Piotr A. Dybczyński wrote:

    > Jeśli mówimy o kilometrówce, w rozumieniu "prywatny samochód w DG" to jak
    > można wpisywać do KPiR faktury za paliwo?
    >
    > Kosztem jest suma "wszystkiego" do wysokości limitu i w "jednym kawałku".
    No właśnie ! Moim zdaniem tez jest tak samo.
    Pytam jednak ponownie, ponieważ posty o kilometrówce przewijają się dość
    często - czy mając samochód osobowy w ŚT nie muszę prowadzić
    kilometrówki ? Wrzucam 100% faktur za paliwo, serwis, myjnię w KUP
    (oczywiście paliwo niestety z VAT)
    Mam racje ? czy od ponad roku walę babole do KPiR ?

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz /Maniek/

  • 6. Data: 2005-03-16 21:18:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Mar 2005, Piotr A. Dybczyński wrote:

> [...]
    >+
    >+ Kosztem jest suma "wszystkiego" do wysokości limitu i w "jednym kawałku".

    ...składam podanie o wskazanie podstawy prawnej do uznania za koszt
    owego "jednego kawałka" :)
    Zeznaję profilaktyczne iż samochodologiem jestem słabym (brak potrzeby
    to brak motywacji :)) więc pewnie na przepis się nie natknąłem - więc
    dla ciekawości (tudzież jasności w archiwach googla) poproszę o wskazanie
    go.
    Bo byłem przekonany iż nie ma (takiego przepisu), że KUP stanowią
    dowody wydatków (rachunki i faktury) zaś kilometrówka stanowi jedynie
    LIMIT zaliczenia owych wydatków za KUP...
    Coś a'la RiR - KUP są faktury i rachunki, tyle że nie całe a wg.
    "limitu policzonego na boku".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-03-16 21:24:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Mar 2005, Mariusz_M wrote:

    > + Piotr A. Dybczyński wrote:

    > + > Kosztem jest suma "wszystkiego" do wysokości limitu i w "jednym kawałku".
    > + No właśnie ! Moim zdaniem tez jest tak samo.

    ...również składam podanie o wskaznie podstawy prawnej :)
    Bo z ustawy to NIE WYNIKA. W rozporządzeniu ds. KPiR też nie
    widzę.
    A musi istnieć przepis szczegółowy - ja się o niego nie potknąłem
    jak dotąd...

> [...]
    > + Wrzucam 100% faktur za paliwo, serwis, myjnię w KUP (oczywiście paliwo

    No a jak inaczej... :)
    Limit dotyczy tylko samochodów NIE ujętych w ST.
    Nie mógłbyś tak do ustawy zajrzeć ? ;>
    O tu:
    ++++
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,
    z zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność
    osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z
    pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za
    1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez
    właściwego ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu
    podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu,
    ----

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-03-17 11:34:06
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    Ja chyba zostałem źle zrozumiany....:-((((

    Kolejno:

    Na pytanie Samotnika:

    > czy księgujecie naraz całość miesięcznego zestawienia
    > wydatków, w jednej pozycji, czy osobno poszczególne faktury wymienione
    > w zestawieniu?

    opix odpowiedział:

    > zestawienie jest jakby w idei uproszczeniem ale jak ktoś uparty i czasu
    > mu nie szkoda

    co ja zrozumiałem jako przyzwolenie na księgowanie pojedynczych faktur (np. za
    paliwo) w KPiR i wzbudziło to moje "niepomierne zdziwienie".

    Napisałem więc:

    > Jeśli mówimy o kilometrówce, w rozumieniu "prywatny samochód w DG" to jak
    > można wpisywać do KPiR faktury za paliwo?
    >
    > Kosztem jest suma "wszystkiego" do wysokości limitu i w "jednym kawałku".

    Chciałem w pierwszym zdaniu wyrazić swoje zdziwienie, zakładając że wiem o
    czym mówimy.

    A w drugim chciałem napisać jak powinno być (moim zdaniem).

    Może powinienem napisać tak:

    Kosztem jest suma "wszystkiego" z zakresu normalnej eksploatacji samochodu (a
    nie np. ulepszenia),pod warunkiem posiadania faktur lub rachunków,
    do wysokości limitu (większa z kwot: 'wydatki' lub 'przebieg dla DG razy
    stawka'), obliczanych narastająco od początku roku i księgowana w jednym
    kawałku, czyli co miesiąc w jednej pozycji w KPiR, pod tytułem np.: Koszty
    eksploatacji samoch. osobowego według zestawienia: marzec 2005.

    To właśnie miałem na myśli, pisząc wyżej skrótowo.

    Teraz OK?

  • 9. Data: 2005-03-18 09:27:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Mar 2005, Piotr A. Dybczyński wrote:

    >+ Ja chyba zostałem źle zrozumiany....:-((((

    Zostałeś dobrze zrozumiany.
    Jako osobnik słabo rozeznany w samochodologii stosowanej proszę
    o podanie podstawy prawnej pozwalającej uznawać za KUP "sumę
    wszystkiego" :)

> [...]
    >+ co ja zrozumiałem jako przyzwolenie na księgowanie pojedynczych faktur (np. za
    >+ paliwo) w KPiR i wzbudziło to moje "niepomierne zdziwienie".

    No a mnie dziwi INNE księgowanie niż "pojedynczych faktur".
    Na jakiej podstawie prawnej ??
    Ze znanych mi podstaw :) wynika WYŁĄCZNIE że KUP można dokumentować
    rachunkami i fakturami (z rzadka DW do paragonu) czyli dowodami
    księgowymi. Ponadto dla wydatków na samochód nie wpisany do ST
    jest *limit* w postaci kilometrówki.
    Ale ten limit nie stanowi KUP !!
    KUP stanowią wydatki - a przeciez te dokumentowane są fakturami !

    Oczywiście ja nie wykluczam że *istnieje* przepis pozwalający
    wpisywać "sumę z faktu" - apeluję o jego wskazanie cobym się
    doszkolił :)

> [...]
    >+
    >+ Chciałem w pierwszym zdaniu wyrazić swoje zdziwienie, zakładając że wiem o

    No więc wiesz.
    Ja pytam: jakim prawem do KPiR wpisuje się wydatek np. na paliwo NIE
    wpisując jako dokumentu księgowego faktury ale "sumę wszystkiego"
    i gdzie ta suma jest liczona (no bo przecież NIE w kilometrówce
    która TYLKO limit wyznacza :)) ?

    >+ A w drugim chciałem napisać jak powinno być (moim zdaniem).

    Ależ co ty chciałeś to też jasno wynika :)
    Ja pytam:
    JAKIM PRAWEM ?
    Artykuł/paragraf/ustęp/punkt/podpunkt.....

    >+ Może powinienem napisać tak:
    >+
    >+ Kosztem jest suma "wszystkiego"

    j.w.
    Co jest dowodem księgowym "sumy wszystkiego" ?

    >+ Teraz OK?

    OK.
    Tylko podstawy prawnej nie znam :)

    Zeznaję iż dla potrzeb rozliczenia VAT na delegacji celem
    możliwości wpisania dalej tylko SUMY wymyśliłem łamańca
    prawnego: uznanie delegacji za część ewidencji VAT :>
    (a co, nie wolno ? ;))
    Ale na księgowanie "kilometrówki w kawałku" nawet na taki
    łamaniec nie mam pomysłu :)
    W odróżnieniu od ewidencji VAT przy KPiR prawodawca nie
    pozostawił dowolności co do formy.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-03-18 12:05:34
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Fri, 18 Mar 2005 10:27:27 +0100 Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > Zostałeś dobrze zrozumiany.
    > Jako osobnik słabo rozeznany w samochodologii stosowanej proszę
    > o podanie podstawy prawnej pozwalającej uznawać za KUP "sumę
    > wszystkiego" :)

    OK. Rozumiemy się.

    Nie umiem od ręki odpowiedzieć na pytanie o podstawę prawną bo odpowiednie
    książki mam w domu a nie mam teraz czasu szukać samemu po tekstach.
    Postaram się przygotować jakieś "paragrafowe podpórki" na poniedziałek.

    Dziś mogę jedynie powiedzieć czemu ja tak robię i czemu było to dla mnie na
    tyle oczywiste, że inne postępowanie wzbudziło moje zdziwienie.

    Otóż jako skrajny legalista (tak o mnie mówią) zaczynając DG w 1998
    pokupowałem całą masę książek o KPiR, prowadzeniu KPiR, przykładowych wpisach
    do KPiR, samochodzie w DG, i o prowadzeniu małej DG ogólnie.

    Co wiecej wszystkie przeczytałem, a w następnych latach kupowałem (juz nie co
    roku :-)) kolejne wydania w rytmie większych zmian w przepisach.

    Z pamięci tylko zapodam przykłady:

    ABC small biznesu (Markowski)
    Podatkowa Ksiega Przychodów i Rozchodów (Kulicki)
    Samochód w DG (autorki/autora nie pamiętam)

    We wszystkich tych źródłach "stoi napisane", że jeśli chcę uwzględniać koszty
    używania prywatnego samochodu w DG to muszę prowadzić dodatkową ewidencję pod
    nazwą "Zestawienie przebiegu i kosztów...", podsumowywać je co miesiąc i
    wpisywać jedną kwotą mniejszą z liczb do KPiR. Osobiście odbierałem to jako
    element prowadzenia KPiR w tym przypadku, któryś z autorów pisał, ze
    nieprowadzenie takiej ewidencji traktowane jest tak jak nieprowadzenie KPiR.

    W większości tych źródeł są też przykładowe wpisy do KPiR, takie jak moje.

    Tyle z pamięci, dla mnie to logiczne i oczywiste, nie umiem sobie wyobrazić
    praktycznego księgowania faktur, kilometrówka jest narastająca rocznie więc
    duży przebieg km dla DG w październiku może spowodować zaksięgowanie jako
    koszt wydatku na paliwo z np. maja.

    Dzięki za zwrócenie uwagi na nieoczywistość podstawy prawnej takiego
    postępowania.

    W jednej z odpowiedzi Urząd Skarbowy w Łodzi pisze:
    (http://www.izbaskarbowa.lodz.pl/index.php?page=know
    &id=97)

    Urząd Skarbowy Łódź-Widzew
    Nr pisma: I-A-1/415-4/T.Ch./03

    W przypadku samochodu osobowego nie wprowadzonego do ewidencji środków
    trwałych- podatnik może ująć w koszty ( jako koszty
    uzyskania przychodu ) wydatki tylko do wysokości limitu określonego
    w art. 23 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych ( Dz. U. Nr 14/2000r . poz. 176 z późn. zm. ). W związku
    z tym jest on obowiązany prowadzić "Ewidencję przebiegu
    pojazdu" oraz dodatkowo musi sporządzać miesięczne
    zestawienie wydatków na podstawie posiadanych faktur ( rachunków ).
    Ponieważ za koszt uzyskania przychodu uważa się wydatki
    faktycznie udokumentowane, ale tylko do wysokości limitu
    wynikającego z pomnożenia liczby kilometrów przebiegu pojazdu w
    jazdach związanych z prowadzoną działalnością
    gospodarczą oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w
    odrębnych przepisach obowiązujących w przedsiębiorstwach
    państwowych, stąd na koniec miesiąca należy porównać
    w układzie narastającym od początku roku, kwoty wynikające
    z "Ewidencji przebiegu pojazdu" z kwotami wynikającymi z
    "Zestawień rachunków". Jeżeli kwota wynikająca z
    "Ewidencji" jest większa lub równa od kwoty będącej
    sumą rachunków odzwierciedlających poniesione wydatki na samochód,
    to kwota poniesionych wydatków wynikająca z "Zestawienia
    rachunków" jest zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

    Od razu przyznaję, że nie piszą jawnie jak księgować ale z kontekstu
    wysnuwałbym argumenty za moim podejściem :-))

    Odezwę się w poniedziałek.

    Pozdrawiam,
    Piotr A. Dybczyński (KPiR bez VAT ale z kilometrówką)