  • 1. Data: 2006-02-26 12:33:00
    Temat: Konieczność wprowadzania "prywatnego" sprzętu do EW/ŚT..?
    Od: postmaster@[127.0.0.1] (ślepy)

    Witam,

    Czy w związku z wykorzystywaniem do prowadzonej DG "prywatnego"
    komputera, zakupionego przed rozpoczęciem DG, podatnik (ryczałt od
    przychodów ewidencjonowanych, bez VATu) ma obowiązek wciągać go na
    jakąkolwiek ewidencję (EW, ŚT)?

    Pani z US powiedziała mi, że owszem (> 1,5 kzł = EW; > 3,5 kzł = ŚT) -
    ale czy aby na pewno ma rację..? Gdybym chciał to odliczać/amortyzować -
    wtedy OK, muszę to przecież gdzieś ująć. Ale w przeciwnym przypadku, gdy
    nie interesują mnie w ogóle odliczenia/amortyzacja..?

    (a pytam dlatego, że chciałbym uniknąć ponoszenia kosztów związanych z
    "wynikami" remanentu likwidacyjnego przy ewentualnym zamykaniu tej DG).

    pzdrw
    ślepy

    --
    "Life sucks, but Death swallows!"

  • 2. Data: 2006-02-26 12:38:05
    Od: tarcamion <t...@l...tlen.pl>

    ślepy napisał(a):
> [...]
    >
    > (a pytam dlatego, że chciałbym uniknąć ponoszenia kosztów związanych z
    > "wynikami" remanentu likwidacyjnego przy ewentualnym zamykaniu tej DG).

    Nerowy?

  • 3. Data: 2006-02-27 15:12:07
    Od: postmaster@[127.0.0.1] (ślepy)

    tarcamion <t...@l...tlen.pl> writes:

    > Nerowy?

    Eee..?

    pzdrw
    ślepy

    --
    "Life sucks, but Death swallows!"

  • 4. Data: 2006-02-28 10:34:41
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik ""ślepy"" <postmaster@[127.0.0.1]> napisał w wiadomości
> [...]
    > jakąkolwiek ewidencję (EW, ŚT)?
    >
    > Pani z US powiedziała mi, że owszem (> 1,5 kzł = EW; > 3,5 kzł = ŚT) -
    Moim zdaniem pani coś tam wie o ewidencjach, ale na tym koniec. Nikt cię nie
    zmusi do wpisania "prywatnego" komputera do ewidencji. A jeżeli np. chcesz
    korzystać z niego "firmowo" i "prywatnie" to co ci pani poradzi? Żebyś do
    "prywatnych" celów kupił drugiego kompa?
    Normalnie wykorzystujesz "prywatnego" w firmie i tyle. Potem faktycznie nie
    masz problemów z remanentem likwidacyjnym przy zamknięciu dg.
    Graszka

  • 5. Data: 2006-02-28 19:31:00
    Od: postmaster@[127.0.0.1] (ślepy)

    "Graszka" <g...@w...pl> writes:

> [...]
    >
    > Normalnie wykorzystujesz "prywatnego" w firmie i tyle. Potem
    > faktycznie nie masz problemów z remanentem likwidacyjnym przy

    Logika podpowiada mi to samo.

    Ale skoro rodzaj prowadzonej DG (a ściślej: rodzaj usług figurujących na
    wystawianych rachunkach) dość jednoznacznie wskazuje na konieczność
    używania komputera, to czy dla US nie ma znaczenia, czy taki sprzęt się
    w ogóle posiada (abstrahując już od samej konieczności wprowadzania go
    na ewidencję)..?

    W ustawie o zryczałtowanym PD znalazłem taki zapis (art. 15, ust. 5):

    "Ewidencją wyposażenia obejmuje się rzeczowe składniki majątku związane
    z wykonywaną pozarolniczą działalnością gospodarczą, niezaliczone do
    środków trwałych, których wartość początkowa, w rozumieniu art. 22g
    ustawy o podatku dochodowym, przekracza 1500 zł, zwane dalej
    'wyposażeniem'".

    Jak rozumieć to "związane z"?

    pzdrw
    ślepy

    --
    "Life sucks, but Death swallows!"

  • 6. Data: 2006-02-28 20:16:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Feb 2006, ślepy wrote:

> [...]
    > komputera, zakupionego przed rozpoczęciem DG, podatnik (ryczałt od
    > przychodów ewidencjonowanych, bez VATu) ma obowiązek wciągać go na

    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/m
    sg/c91c2c43e5f96103

    KIEDYŚ niewpisanie wykorzystywanego do DG ST/EW do ewidencji
    mogło powodować dywagacje czy to jest ukrywanie przyszłego
    przychodu.
    Przepis zmieniono, teraz brzmi rozsądnie: przychodem z DG jest
    sprzedaż *ujętych w ewidencji* ST (i wyposażenia).

    Nie widzę podstaw.

    > Pani z US powiedziała mi, że owszem (> 1,5 kzł = EW; > 3,5 kzł = ŚT) -
    > ale czy aby na pewno ma rację..? Gdybym chciał to odliczać/amortyzować -
    > wtedy OK, muszę to przecież gdzieś ująć.

    To jest na odwrót: jak się ujmie to w razie sprzedaży pojawi się
    "podatek znikąd". Fakt odliczenia lub nie nikogo nie obchodzi, przymusu
    nie ma... :]
    UWAGA: przymus ma sens na ryczałcie !!!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-02-28 21:25:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Feb 2006, ślepy wrote:

    > W ustawie o zryczałtowanym PD znalazłem taki zapis (art. 15, ust. 5):

    Na zryczałtowanym obowiązek jest...
    Wynika to z zapobiegania odliczenia od kosztów czegoś, czego odliczyć
    nie można bo już zostało "wtopione" w swoistą ulgą - w postaci
    niższej stawki ryczałtu, dlatego niższej że ZAWIERA korektę na
    bra prawa do KUP.

    > Jak rozumieć to "związane z"?

    IMO dobrze gadasz.
    Wszyscy pewnie (ze mną włącznie) skupili się na zasadach ogólnych.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-02-28 21:32:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Feb 2006, Gotfryd Smolik news wrote:

    [...]
    > Przepis zmieniono, teraz brzmi rozsądnie: przychodem z DG jest
    > sprzedaż *ujętych w ewidencji* ST (i wyposażenia).

    Oczywiście strzeliłem kulą w płot.
    Przeoczyłem że to o ryczałcie.
    Przepis jak wyżej dotyczy zasad ogólnych.

    > Nie widzę podstaw.

    Ubolewam, ale przejrzałem :> i widzę.
    Otóż: przyjmijmy że podatnik który rozpoczął DG na KPiR
    wpisałby taki komp do ST.
    Miałby *prawo* do odliczenia kosztów w wysokości amortyzacji.
    Jak rozlicza ryczałt - to przyjmuje się że w obniżonej (wobec
    podatku dochodowego z zasad ogólnych) podatku zawarte jest
    hm... "odszkodowanie" z tytułu *pozbawienia* prawa do odliczenia
    kosztów.
    Dlatego że podatnik jest *pozbawiany* prawa do odliczenia, nie
    można dopuścić żeby *jednocześnie* z niego skorzystał.
    W ten sposób, ze zachowa koszty na później...
    To logika.
    A przepis podałeś :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-03-01 20:45:45
    Od: postmaster@[127.0.0.1] (ślepy)

    *Gotfryd Smolik news* writes:

> [...]
    > "wtopione" w swoistą ulgą - w postaci niższej stawki ryczałtu, dlatego
    > niższej że ZAWIERA korektę na bra prawa do KUP.

    Może jedynym polem manewru pozostaje tu magiczna kwota 1500 zł..?

    Załóżmy, że mam jeszcze drugi, sporo słabszy komputer, na który nie
    posiadam papierów (wiem, przydałyby się - ale czy są konieczne?), a że
    był kupiony za mniej niż 1500 zł, to do EW go nie wciągam. Czy US może
    mieć jakieś poważniejsze "ale" w takiej sytuacji? Na pewno trudniej
    będzie im udowodnić, że ten sprzęt kosztował więcej niż mi że mniej ;)

    Acha, cały czas chodzi mi jeszcze po głowie cytowany przeze mnie
    wcześniej artykuł ("Ewidencją wyposażenia obejmuje się rzeczowe
    składniki majątku związane z wykonywaną pozarolniczą DG...") - może
    szukam dziury w całym, ale w której ustawie znajdę ścisłe określenie
    okoliczności, kiedy taki związek zachodzi..?

    pzdrw
    ślepy

    --
    "Life sucks, but Death swallows!"

  • 10. Data: 2006-03-02 07:51:15
    Od: "Marta" <s...@o...pl>

> [...]
    > mieć jakieś poważniejsze "ale" w takiej sytuacji? Na pewno trudniej
    > będzie im udowodnić, że ten sprzęt kosztował więcej niż mi że mniej ;)

    Dobra, to jeszcze taki przypadek: rozpoczynam DG (ryczałt ewid.) mając
    prywatny komputer o niewielkiej (<1500 zł) wartości, pierwsze zakupy na DG
    to części komputerowe, każda o wartości <1500 zł. Czy muszę gdzieś to
    odnotować (poza ewidencją VAT, bo oczywiście chcę go od tych części
    komputerowych odliczyć)?
    md