    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Konto cudzoziemca w Polsce a przelewy gotowkowe
    Date: Fri, 28 Nov 2008 15:02:21 -0600

    Monika Bystrzycka wrote:
    > Szanowni Grupowicze. Zanim porozmawiam z doradcą podatkowym czy prawnikiem
    > chciałbym się zapytać Was o zdanie. 5 lat temu moja starsza siostra wyszła za
    > mąż za obcokrajowca, obywatela Filipin. Razem z nim zamieszkała w jego kraju,
    > do Polski przyjeżdzała zwykle 2 razy do roku. Gdy rodziła dzieci tutaj też
    > przyjechała żeby miały polskie obywatelstwo, ale na stałe mieszkają wszyscy
    > na Filipinach. Jej mąż prowadzi tam firmę importową a będąc w Polsce założył
    > sobie konto osobiste w banku (na paszport). Kartę bankomatową dostała nasza
> [...]

    Stan faktyczne jest taki, że w momencie kiedy wypłacacie pieniądze dla
    siebie jest to darowizna dla was, która podlega opodatkowaniu.
    Kwestią sporną pozostaje tylko jaką kwotę będie US wam w stanie udowodnić.
    Wystarczy życzliwy sąsiad aby US się o tym dowiedział.
    Co do tych wysokich podatkow, to sąsiad was pewnie straszył 75%.
    Nieprawda. 75% płaci się wóczas kiedy US nie jest w stanie ustalić skąd
    pochodzą pieniądze. A w waszym przypadku jest, wystarczy, że
    powiedziecie, że dostajcie pieniądze od siostry. Od niezgłoszonych
    darowizn podatek wynosi 20%.
    Jak siostra będzie w Polsce, niech pojdzie z wami do noatriusza i
    pospisze umowę darowizny np. na 100 tyś.
    Forma notarialna nie wymga dania piniędzy od razu, ani nie wymaga
    chodzenia i zgłaszania tego do urzedu skarbowego. Darowizny w
    najbliżeszej rodzinie są zwolnione z podatku, a będziecie mogli
    spokojnie tak jak do tej pory wypłacać pieniądze.
    Radzę skonsultować się z doradcą podatkowym co z robic z już otrzymanymi
    pieniedzmi i kto z kim powinien podpisac umowe darowizny bo nie
    wszystkie darowizny sa zwolnione z podatku.
    Znajdz sobie ustawe o podatku od spadkow i darowizn i poszukaj art 4A.