eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKontrola skarbowa - żądanie podatku za nieodpłatne świadczenie usług hostingowych › Re: Kontrola skarbowa - żądanie podatku za nieodpłatne świadczenie usług hostingowych
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kontrola skarbowa - żądanie podatku za nieodpłatne świadczenie
    usług hostingowych
    Date: Fri, 24 Nov 2006 10:29:49 +0100

    On Thu, 23 Nov 2006, kosmita wrote:

    > Co do wiedzy US to jest ona na 90% od "uprzejmego" inaczej człowieka.

    Niestety mamy klasyczne "złe prawo" - przepis, w sumie bzdurny, którego
    nikt nie przestrzega, znacząca większość nie wie że taki jest i że
    wszystkich dotyczy (kto jest świadom że przeprowadzenie staruszki przez
    jezdnię podlega opodatkowaniu?) a który może byc użyty przeciw
    komukolwiek... jak ktoś będzie chciał.
    Kiedy w Sejmie była dyskusja o zwrocie VAT dla "budynków wznoszonych
    samodzielnie", przy czym padały argumenty o pomocy rodzinnej
    *I SĄSIEDZKIEJ* odnosiłem wrażenie iż nikt z posłów nie jest świadom
    że Sejm uchwala co rok ustawę, z której jasno wynika że taka pomoc
    podlega opodatkowaniu!
    Za czym oni głosują? "bo marszałek każe"? Ech...

    > problemy z wyegzekwowaniem praw autorskich). Uczestniczymy w rozwoju tej
    > strony ale do tej pory właśnie ze względu na US nie chcieliśmy przyjmować
    > jakiejkolwiek osobowości prawnej (choć były rozmowy o stworzeniu fundacji).

    Kiedy formalnie jest tak, że po to istnieje instytucja "stowarzyszenia",
    które z przychodów na cele statutowe nie będących DG mogą być (a chyba
    z założenia - są) zwolnione z opodatkowania.
    Państwo - świadomie lub nie, celowo lub nie - właśnie tak robi, żeby
    najdrobniejsza rzecz wymagała tony papierków :(

    Piszesz (w 1. poście):

    > Przecież to paranoja ja sam mam kilka darmowych strona na darmowych
    > serwerach (choćby WP czy onetu które w zamian za to że są, mają ich
    > reklamy), i co teraz za każdą będę musiał niedługo zapłacić podatek??

    Tak źle nie jest!
    Otóż podstawą "ataku" fiskusa na podatki od nieodpłatnych świadczeń
    jest powołanie się na "wartość rynkową".

    Po prawdzie w innej sprawie i innego podatku (VAT od freeware, nic się
    nie martw, korzystanie z freeware urzędnicy też próbowali opodatkować)
    niemniej NSA (do którego dotarła sprawa ze sprzeciwem podatnika)
    orzekł, że jeśli świadczenie jest spełniane na tych samych, darmowych
    warunkach dla WSZYSTKICH chętnych godzących się na określoną formę
    umowy, to wartość rynkowa takiego świadczenia JEST zerowa i urząd
    nie ma prawa przyjmować innej ceny przez porównanie z "produktem
    podobnym" (jak to było aktualne, to pytałem dlaczego wzięli za wzór
    programy Microsoftu a nie np. 10x tańsze do BeOSa czy 10x droższe do
    komercyjnych systemów "mainframe").
    I taka interpretacja jest powszechnie przyjmowana.
    Tylko warunek jest istotny: czy to było dostępne dla KAŻDEGO, czy
    było skutkiem indywidualnej negocjacji.
    Bo jak firma w ramach "promocji" dała tylko wybranym przez siebie
    (choćby przez to, że informacja że "każdy może sobie wziąć" nie była
    publicznie znana) podmiotom na przykład po lodówce, po darmowym
    korzystaniu przez miesiąc z usługi telekomunikacyjnej albo po
    koszu bułek... to podatki się należą, bo "wartość rynkową" można
    wycenić przez porównywanie z przypadkami kiedy podatnik taką
    samą usługę *sprzedaje* lub przez porównywanie z innymi cenami
    na rynku. Ustawa tak każe.

    Na mój gust w opisywanym przypadku pierwszeństwo przy wycenie powinna
    mieć zasada "w takiej cenie, w jakiej usługi były świadczone odpłatnie"
    *przez tego dostawcę*.
    Chyba że odpłatnie było "lepiej" - na przykład bez bannerów itp.

    Ale zajrzyj sobie do ustawy:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    art.10.1.9
    art.11.(cały) w tym .2a w szczególności
    ...i wyciągnij wnioski.

    pzdr, Gotfryd