    From: "Jacek" <c...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koszty reprezentacji i reklamy a VAT
    Date: Tue, 3 Dec 2002 21:27:56 +0100

    Sark wrote:
    > I to mi odpowiada, o to mi chodziło, o wyjaśnienie czy mozna w takim
    > przyadku fakturę brutto wpisac od razu w kpir no i automatycznie(w
    > konsekwencji) nie wykazywać w rejestrze vat

    > masz rację ale znaczenie jest istone przy duzych przychodach... czego
    > sobie i inymm zyczę :)

    VAT a koszty reprezentacji i reklamy
    Ze względu na sposób określenia kosztów uzyskania przychodów w podatku
    dochodowym należy mówiąc o reprezentacji i reklamie wyróżnić dwie
    sytuacje:

    a.. podatnik dokonał odliczenia VAT przy zakupie towarów i usług
    przekazanych lub zużytych przy wykonywaniu tych czynności,

    b.. podatnik nie dokonał odliczenia VAT, a w związku z tym skorzystał
    ze zwolnienia przy wykonywaniu tych czynności.

    W przypadku pierwszym kosztem uzyskania przychodów jest kwota netto.
    Kosztem jest również VAT należny z tytułu tych czynności. Zgodnie z
    ukształtowaną praktyką VAT należnego nie zlicza się do wydatków objętych
    limitem. Stanowi on w całości koszt uzyskania przychodów, nawet w
    przypadku, gdy wiąże się on z reprezentacją lub reklamą niepubliczną.
    Pewien problem pojawia się jedynie na gruncie podatku dochodowego od
    osób fizycznych w przypadku "zużycia towarów" na potrzeby reprezentacji
    i reklamy. Zgodnie bowiem z literalnym brzmieniem przepisów kosztem
    uzyskania przychodów jest jedynie podatek należny z tytułu przekazania
    przez podatnika towarów i świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i
    reklamy. W literaturze w związku z tym pojawiają się dwa stanowiska.
    Według pierwszego z nich, który reprezentuje przeważająca część
    doktryny, podatek ten nie jest kosztem uzyskania przychodów. Według
    stanowiska drugiego, popularnego zwłaszcza wśród praktyków, stanowi on
    koszt uzyskania przychodów. Ci pierwsi powołują się na wykładnię
    językową, natomiast drudzy - na wykładnię celowościową. W tej sprawie
    nie wypowiadał się jeszcze Naczelny Sąd Administracyjny.

    W przypadku drugim, czyli gdy podatnik nie dokonuje odliczenia VAT
    kosztem uzyskania przychodów jest cała kwota brutto.

    W tym drugim przypadku istnieje jeszcze jeden haczyk-mianowicie
    korzystamy przy przekazaniu na RiR ze zwolnienia z podatku VAT
    (traktować to należy jako sprzedaż) i powinniśmy rozliczać VAT strukturą
    zakupów.

    Jacek