  • 1. Data: 2002-05-18 22:54:42
    Temat: Księgowanie ZUS
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    To pytanie było na pewno wiele razy i gdzieś je tam zadałem ale może
    pozostało niezauważone.
    Jak księgować prawidłowo ZUS. Mam pracowników.
    Wpisuję kwoty ubezpiecznie finansowane przez pracodawcę z DRA do dow. wewn.
    z datą zapłaty składki. Na potwierdzenie mam podpięte do DRA potwierdzenia
    przelewów.
    Może tak być?

  • 2. Data: 2002-05-20 10:47:47
    Temat: Re: Księgowanie ZUS
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:ac6m6h$7ua$1@sunsite.icm.edu.pl...
> [...]
    wewn.
    > z datą zapłaty składki. Na potwierdzenie mam podpięte do DRA potwierdzenia
    -------------------------------
    Jeśli przyjmujesz księgowanie kosztów w/g zapłaty to tak może być.
    Jolka

  • 3. Data: 2002-05-21 08:12:13
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Wiola Pikorska <p...@p...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:acak1r$o64$...@n...tpi.pl...

> [...]
    > wewn.
    > -------------------------------
    > Jeśli przyjmujesz księgowanie kosztów w/g zapłaty to tak może być.

    Powiedzcie mi proszę o co chodzi z tym księgowaniem kosztów wg. zapłaty. No
    bo faktury wg. zapłaty chyba nie tylko wg. daty wyst. faktury. Chodzi i inne
    wydatki?
    A jak jest z rachunkiem za telefon firmowy? Data wyst? data zapłaty? data
    otrzymania?

    dzięki
    WS

  • 4. Data: 2002-05-21 09:57:04
    Temat: Re: Księgowanie ZUS - rozpisałam się
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Wojciech Suszycki (Brick B.) napisał:
    > Powiedzcie mi proszę o co chodzi z tym księgowaniem kosztów wg. zapłaty. No
    > bo faktury wg. zapłaty chyba nie tylko wg. daty wyst. faktury. Chodzi i inne
    > wydatki?
    Wojtku, przepisy daja mozliwośc wyboru - czy księgujesz koszty w
    okresie którego dotyczą czy w momencie zapłaty. Jak sie już wybierzem
    to trzeba się danego sposobu trzymac przez cały rok.
    Niestety, księgowanie wg. momentu zapłaty nie dotyczy przychodów, a
    tylko kosztów, dlatego też nie bardzo widzę korzyści z takie
    rozwiązania, jak sie okazuje forsowanego przez sporą częśc moich
    kolegów i koleżanek po fachu.
    Niestety, nikt nie potrafi mi powiedziec gdzie tkwi korzyść.
    Słuszała jakieś stęki ",... a bo prościej... a bo bezpieczniej... aaaa
    bo tak..." i na tym sie kończyło.
    Największe kuriozum jakie spotakałam, to system kasowy u
    przedsiębiorcy budowlanego, który płaci swoim podwykonawcom po
    otrzymaniu pieniedzy od inwestora (termin 60 dni), np. w maju wystawia
    inwerstorowi fakture na 10tyz. zł i dostaje faktury od podwykonawców
    na 6 tys. zł. memoroałowo ma zysk 4 tys.
    Ale wg. metody kasowej, poniewaz podwykonawcom jeszcze nie zapłacił,
    nie ma kosztów i podatek płaci od 10tys. zamist od 4 tys. Fajnie, nie?
    A jeżeli inwestor sie spoźnia, to nasz przedsiębiorca "buli" podatek
    dalej, bo nie ma pieniedzy żeby zapłacic podwykonawcom a więc nie ma
    kosztów a przychody są. A jego księgowa z uporem maniaka wmawia
    czlowiekowi, że "tak musi byc" i "takie sa przepisy". A biedak ledwo
    zipie finansowo. Chłopak został przez mnie uświadominy tydzień temu i
    troche nim rzuciło o ściane jak sobie policzył ile kosztował go głupi
    upór "pani księgowej" przez ostatnie 3 lata.

    Może, w jakiejs szczególnej sytuacji, metoda kasowa jest opłacalna,
    ale przy wiekoszości działalności - wybaczcie, to lekki masochizm,
    płacic podatki kiedy moża by ich zupełnie legalnie nie płacic albo
    zapłacic duzo później.

    > A jak jest z rachunkiem za telefon firmowy? Data wyst? data zapłaty? data
    > otrzymania?
    A jaka metode Ty przyjąłeś? :-))
    Jeżeli chodzi o KUP to księgujesz albo w momencie zapłaty, albo w
    momencie otrzymania faktury, zalezy jaki wariant przyjąłeś.
    Jeżeli chodzi o VAT, to odliczasz w terminie zapłaty wyznaczonym na
    fakturze.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-05-21 20:57:11
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Maddy <m...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@i...pl...
> [...]
    > troche nim rzuciło o ściane jak sobie policzył ile kosztował go głupi
    > upór "pani księgowej" przez ostatnie 3 lata.

    Ja pierniczę! Ja to bym się na miejscu gościa dawno zastanowił, że coś jest
    nie tak.
    Ale w sumie jak człowiek prowadzi biznes to nie powinien zajmowac się
    przepisami tylko swoim biznesem-w Polsce musi.

> [...]
    > momencie otrzymania faktury, zalezy jaki wariant przyjąłeś.
    > Jeżeli chodzi o VAT, to odliczasz w terminie zapłaty wyznaczonym na

    Wielkie dzięki!
    Tak obszernie, tyle informacji :)) dzięki
    Ale pytam dalej bo ta sprawa dręczy mnie już dawno.
    Ogólnie przyjąłem zasadę wpisywania w koszty (zakup towaru, wydatki) z datą
    otrzymania. Ale po przeczytaniu artykułu na temat tego chamstwa, które
    stosuje US z datami wydania towaru/wyst.faktury zacząłem nie wpisywać dat
    odbioru na fakturach. Oznaczają one datę otrzymania faktury ale jednocześnie
    (co nie jest trudne do udowodnienia) datę odbioru towaru (Towar przyjeżdża
    do mojego sklepu razem z fakturą).
    Wiec księguję z datą wystawienia faktury. Nikt nie udowodni, że fak.
    dostałem drugiego dnia bo Dowody wydania towaru z magazynu w hurtowni zawsze
    ma tę samą datę co faktura.
    * Faktury, które otrzymuje pocztą (nie za towar) wpisuję z datą otrzymania.
    Znajomy wpisał raz fakturę (na solidną kwotę bo stalą handluje) z datą
    wystawienia 28-ego. A dostał pocztą 2-ego. I go US złapał na tym. Wyobraź
    sobie, że sprawdzili na poczcie!
    * Teraz jak z ZUS? Jeżeli mam księgować nie wg zapłaty to z jaką datą? wiem,
    że zdrowotne można odliczyc tylko jak jest zapłacone. ZUS - 15 -ego?
    (Pracowników mam - 3 fajne dziewczyny :))
    * Telefon wpisuję z datą zapłaty. Przeczytałem że telefon mozna jak jest
    zapłacony. I tu wychodzi, że jak ktos nie doczyta to się tak dzieje -
    chodziło o VAT. Powinienem wpisac z datą otrzymania do KpiR, a do ewidencji
    VAT jak zapłacę.
    Tylko jak to zrobić w moim programie jeżeli zapłacę telefon następnego
    miesiąca? Może prościej jest go płacić w tym samym miesiącu?
    * Dostaję też fakturę z Tele2 - korzystam z ich połączeń na komórki i
    międzymiastowe bo dużo tańsze. Na fakturze jest napisane "Usługa VOIP". To
    też rachunek za telefon?
    * Teraz Odsetki od kredytu bankowego, opłatę za prowadzenie rachunku, itp...
    wpisuję z datą otrzymania. Nieraz jest tak że mi się nie chce jeździć do
    banku długo więc mam wyciągi sprzed dwóch miesięcy. Ale wpisuję z datą
    otrzymania.
    * Fakturę za prąd też.

    Ostatnie w sprawie dat:
    * Jaką datę wydruku powinny mieć wydruki z programu.
    - Ksiązki przychodów (ja daję ostatni dzień miesiąca)
    - Ewidencji VAT (daję byle jak byle nie po 25-tym)

    Co Ty na to wszystko?
    Dziękuję za poświęcony czas. To już prawie wszystkie pytania. ;)) jak na
    razie :))

    pozdrawiam
    WS

  • 6. Data: 2002-05-21 23:57:07
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 May 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:

> [...]
    >+ bo faktury wg. zapłaty chyba nie tylko wg. daty wyst. faktury. Chodzi i inne

    1. A rozliczasz kasowo (czyli "jak płacisz") czy memoriałowo (czyli
    "jak wystawiasz") ? -:O UoPDoOF dopuszcza obie metody :)
    2. Składki ZUS do PIT - kasowo (zawsze)

    >+ A jak jest z rachunkiem za telefon firmowy? Data wyst? data zapłaty? data
    >+ otrzymania?

    3. Koszt - patrz wyżej p.1, data zapłaty lub data otrzymania; można
    się chyba umówić że orzymałeś jak w 4. (chyba mi nie powiesz, że
    dyskusję w której hrabia się z Maddy sprzeczał kto się z kim zgadza
    przeoczyłeś ??!)
    4. VAT - jest "specpozycja" w ustawie, z datą *terminu zapłaty*
    (ani wystawienia, ani otrzymania, ani zapłaty...)

    - Gotfryd (z pozdrowieniami)

  • 7. Data: 2002-05-22 01:28:16
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]
    [...]
    >+ > Jeżeli chodzi o VAT, to odliczasz w terminie zapłaty wyznaczonym na
    [...]
> [...]
    >+ chodziło o VAT. Powinienem wpisac z datą otrzymania do KpiR, a do ewidencji

    Do VAT *z terminem zapłaty*, nie z zapłatą...

    Zdążyłem już raz dziś napisać, widać zwielowątkowało mnie :]
    a ty zastosowałeś interpolację czyjejś wypowiedzi ! ;)

> [...]
    >+ * Jaką datę wydruku powinny mieć wydruki z programu.
    >+ - Ksiązki przychodów (ja daję ostatni dzień miesiąca)

    A tośmy już wałkowali, AFAIR :)
    Sprawa idzie o to, czy "papiery" dotyczące zeszłego miesiąca
    a "doszłe" w tym miesiącu - wpisać "wtedy" czy "teraz".
    IMO sporządzenie wydruku prowadzi do wniosku, że mamy stan
    pt. "niemożliwość" - czyli można "stare" (zeszłomiesięczne)
    koszty wpisywać w miesiąc bieżący.
    Przed wydrukiem - należałoby wpisać w miesiąc poprzedni !
    [...]

    ...a Maddy kawałek FAQ już napisała tą metodą :)

    Pozdrowienia, Gotfryd