  • 1. Data: 2008-03-11 15:25:58
    Temat: Kupno mieszkania a darowizna
    Od: yusuf <j...@g...com>

    Witam,
    kwestia wygląda następująco: chcę kupić mieszkanie i zaraz potem oddać
    je w formie darowizny rodzicowi, czy jest to możliwe bez odprowadzania
    jakiegokolwiek podatku, czy jednak będzie to uznane za zbycie i
    zostanę obłożony podatkiem w przypadku nie zamieszkiwania w tym lokalu
    przez okres 12 miesięcy?
    Serdecznie dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi
    Pozdrawiam
    yusuf

  • 2. Data: 2008-03-11 15:42:30
    Temat: Re: Kupno mieszkania a darowizna
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "yusuf" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
> [...]
    >jakiegokolwiek podatku, czy jednak będzie to uznane za zbycie i
    >zostanę obłożony podatkiem w przypadku nie zamieszkiwania w tym lokalu

    Nie prościej darować rodzicowi kasę na zakup tego mieszkania?

  • 3. Data: 2008-03-11 15:59:09
    Od: yusuf <j...@g...com>

    > Nie prościej darować rodzicowi kasę na zakup tego mieszkania?

    No właśnie pewnie prościej, tylko pieniądze będą z kredytu i nie wiem,
    czy bank się na to zgodzi (oczywiście zapytam, tylko muszę się
    wybrać), dodam że dla ułatwienia całej operacji kredyt hipoteczny
    będzie pod hipotekę mojego mieszkania, a nie nowo kupowanego.

  • 4. Data: 2008-03-11 17:40:37
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "yusuf" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...

> [...]

    >wybrać), dodam że dla ułatwienia całej operacji kredyt hipoteczny
    >będzie pod hipotekę mojego mieszkania, a nie nowo kupowanego.

    Tego typu kredyty (tzw. pożyczki hipoteczne) zazwyczaj są dawane na DOWOLNY
    cel, więc bank nie będzie miał się nic do nie zgadzania, o ile tak jest w
    Twoim przypadku.
    A to zdecydowanie uprości procedurę (w przypadku darowizny mieszkania
    musiałbyś drugi raz płacić notariuszowi ) - pamiętaj tylko żeby przekazać
    kasę przelewem i żeby rodzic złożył stosowny formularz w urzędzie skarbowym,
    to podatku nie zapłaci.

  • 5. Data: 2008-03-11 19:17:38
    Od: yusuf <j...@g...com>

    > Tego typu kredyty (tzw. pożyczki hipoteczne) zazwyczaj są dawane na DOWOLNY
    > cel, więc bank nie będzie miał się nic do nie zgadzania, o ile tak jest w
    > Twoim przypadku.

    Oby tak było, bo jak pytałem w banku o kredyt mieszkaniowy
    (hipoteczny) to się okazywało, że wypłacają pieniądze jedynie
    sprzedającemu po okazaniu aktu notarialnego, a tutaj tego by nie było
    i ja musiałbym dostać pieniądze, żeby je przelać rodzicowi i mieć
    potwierdzenie przekazania darowizny.

> [...]
    > kasę przelewem i żeby rodzic złożył stosowny formularz w urzędzie skarbowym,

    To rzeczywiście byłoby prościej (i taniej), jutro dowiem się w banku i
    oczywiście dam znać na grupie.

    Dziękuję za pomoc.

  • 6. Data: 2008-03-11 20:27:38
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "yusuf" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
> [...]

    >(hipoteczny) to się okazywało, że wypłacają pieniądze jedynie
    >sprzedającemu po okazaniu aktu notarialnego

    Ale pisałeś że to nie kredyt na kupno tego nowego mieszkania, przynajmniej
    tak zrozumiałem.
    Sugerujesz, że jednak tak i że bank nie dokona zabezpieczenia na hipotece
    tego mieszkania będącego przedmiotem kredytu?
    W takim przypadku upewnij się że możesz swobodnie takim mieszkaniem
    dysponować i w ogóle czy możesz je podarować bez zgody banku.

    Lepiej od razu pytaj o pożyczkę pod hipotekę starego, a nie kredyt na nowe -
    będzie łatwiej, choć pewnie trochę drożej.

  • 7. Data: 2008-03-11 22:15:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    yusuf wrote:

> [...]
    > wybrać), dodam że dla ułatwienia całej operacji kredyt hipoteczny
    > będzie pod hipotekę mojego mieszkania, a nie nowo kupowanego.

    a nie możecie wziąć kredytu razem i kupić mieszkania razem.
    Bankowi powinno zwisać.

  • 8. Data: 2008-03-11 22:39:56
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > a nie możecie wziąć kredytu razem i kupić mieszkania razem.
    > Bankowi powinno zwisać.

    Tylko wtedy darowiznę będzie dawał co miesiąc, spłacając raty za mieszkanie
    rodzica.
    To dopiero formalności sporo a i zwolnienie podatkowe przez te lata może
    zniknąć.

    Choć ciekawe czy umowa darowizny zawarta teraz, na wypłatę darowizny w
    ratach, obejmujących kwotę darowizny+odsetki podpadłaby pod podatek teraz,
    czy w momencie otrzymania.

  • 9. Data: 2008-03-12 01:20:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Cavallino wrote:

> [...]
    >
    > Choć ciekawe czy umowa darowizny zawarta teraz, na wypłatę darowizny w
    > ratach, obejmujących kwotę darowizny+odsetki podpadłaby pod podatek

    Jeśli notarialnie to teraz, w momencie podpisywania aktu,
    jeśli nie, to w momencie spełnienia czyli dania pieniędzy.

    Z drugiej strony zatanawiam się czy w ogóle zapłaciłbyś jakikolwiek
    podatek jakbys ojcu mieszkanie podarował. Raczej nie.
    Bo 10% podatek od przychodu zamienili na 19% od dochodu czyli cena
    sprzedaży minus cena kupna. W twoim przypadku wyniósłby on zero.
    A ze strony ojca darowizna i tak jest przecież zwolniona więc on tez nie
    zapłaci

    Problem mają jedynie ci, którzy mieszkanie dostali a nie kupili i chcą
    go sprzedać, bo u nich koszt kupna wyniósł zero i dowali ich 19% od
    całej ceny. Ty nawet jakbyś to mieszkanie sprzedał na rynku to i tak
    zapłaciłys 19% od różnicy a nie od ceny.

    To ojciec zapłaciłby 19% gdyby to mieszkanie chciał później sprzedać.

    Moim zdaniem w ogóle nie masz żadnego problemu

  • 10. Data: 2008-03-12 09:13:56
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Jeśli notarialnie to teraz, w momencie podpisywania aktu,
    > jeśli nie, to w momencie spełnienia czyli dania pieniędzy.

    Jakaś podkładka, że sposób dokumentowania umowy darowizny zmienia moment jej
    zaistnienia?

    > Moim zdaniem w ogóle nie masz żadnego problemu

    Oprócz drugiej taksy notarialnej - całkiem sporej, bo od wartości
    mieszkania.
    I może jednak również PCC, gdy się okaże że i to mieszkanie będzie obciążone
    (tak przynajmniej kiedyś Maddy twierdziła, że pcc w takim przypadku się
    należy).

    Tak czy tak - lepiej zrobić darowiznę na kasę a nie mieszkanie.