    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kwota darowizny wolna od podatku
    Date: Thu, 16 Feb 2006 00:21:16 -0600

    sg wrote:

    > czyli jak chce dac synowi darowizne, to daje ja 9tys, zona 9tys, potem
    > jego dziadkom dajemy po 9tys, a oni to daja jemu ;-) w ten sposob poszlo
    > 54 tys bez podatku, da sie tak ?

    Da się tak. Prawie.
    Z tym, że głośno bym się przed US nie chwalił, tym, że kasa przeszła
    przez dziadków, bo US może to zakwestionować.
    Dobrze by było, żeby z historii konta dziadków wynikało, że ta darowizna
    była od nich i że ich na to stać, a nie tylko, że byli pośrednikami.

    Takiej darowizny nie zgłasza się w US.
    Tłumaczyć się trzeba będzie dopiero wtedy kiedy US się dzieciaka zapyta
    skąd miał kasę na kupienie np. samochodu, wówczas będzie musiał
    powiedzieć, że darowizna i dopiero wtedy sprawa wyjdzie.
    Oczywiście tylko w czarnym scenariuszu można założyć, że US się zacznie
    interesować, czy dziadkowie taką darowiznę rzeczywiście dali i zacznie
    dochodzić czy ich na to było stać.

    A babcie ma? Bo babcie też mogą dać po 9 tyś :).

    Warto taką darowiznę sporządzić na piśmie. Zwykła kartka papieru z
    informacją kto ile i komu daruje (każda darowizna, oddzielnie) i z
    informacją, że obdarowany oświadcza ze jest to pierwsza darowizna w
    okresie ostatnich 5 lat.
    Kartki nalezy schować i trzymać.
    Po co? Bo jak za 5 lat US się zapyta skąd była kasa, to dziadków , tfu
    tfu, może już nie być żeby to potwierdzili.
    Tak dla przypomnienia umowa darowizny wymaga formy notarialnej, ale
    jeżeli taka nie została dochowana a darowizna została spełniona to umową
    uważa się za ważną. Dlatego wyjątkowo można ją sporządzić na zwykłej
    kartce papieru.