  • 1. Data: 2004-11-07 11:04:28
    Temat: Likwiacja działalności, samochód, za który zwrócono vat, ale nie minęło 5 at
    Od: "bumbarumba" <b...@p...onet.pl>

    Dzień dobry,

    przeszukałem archiwa i google, ale nie znalazłem odpowiedzi.
    Ojciec 3,5 roku temu kupił na firme samochód osobowy z homologacją (kratka).
    Otrzymał zwrot vat-u z tego tytułu.
    Działalność prowadzi od 20 lat na książkę ryczałtową, czy jakoś tak.
    Obecnie likwidue działalność i chce przejść na emeryturę, ale nie wiadomo
    jak się ma
    sprawa tego zwrotu vat za samochód - nie minęło 5 lat. Chce, aby samochodu
    używać prywatnie. Urzędnik z US powiedział mu, że musi zwócić cały VAT, a
    nie
    tylko różnicę procentową. Czy to prawda? Jeżeli tak albo nie, to poproszę
    o podanie ustawy i jakiegoś linku oraz ewentualnego w miarę prostego
    prawnego
    obejścia, to znaczy żeby musiał dopłacić ewentualnie część tego podatku, a
    nie
    wszystko.

    Z góry przepraszam za moją ignorancję w srpawach prawnych

    Bodek

  • 2. Data: 2004-11-07 17:06:19
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "bumbarumba" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Urzędnik z US powiedział mu, że musi zwócić cały VAT, a
    > nie
    > tylko różnicę procentową. Czy to prawda?

    Prawda, niestety. Kiedyś faktycznie stosowano wskaźniki procentowe, ale
    obecnie w/g ceny zakupu, i dotyczy to całego remanentu likwidacyjnego.

    > Jeżeli tak albo nie, to poproszę
    > o podanie ustawy i jakiegoś linku

    Ustawa o VAT, znajdziesz na stronie Sejmu.

> [...]
    > prawnego
    > obejścia, to znaczy żeby musiał dopłacić ewentualnie część tego podatku, a

    Sprzedać to auto przed zakończeniem działalności.

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 3. Data: 2004-11-08 08:50:43
    Od: "bumbarumba" <b...@o...pl>

    > Sprzedać to auto przed zakończeniem działalności.

    No tak, tylko, że księgowa źle poinformowała ojca co do tego samochodu, bo
    podała mu przepisy obowiązujące
    do dnia 1 maja 2004. Ojciec zdał już remanent likwidacyjny (niedawno), gdzie
    wpisał tylko ten samochód. A o
    nowych przepisach dowiedział się już po fakcie.
    Pytanie jest takie, czy bez jakiś konsekwencji może ten remanet likwidacyjny
    zabrać z urzędu skarbowego (tj. złożyć jakąś korekte czy cóś). A samochód
    sprzedać - umówmy się z datą wsteczną. Chodzi o to, że samochód
    był użytkowany mocno w pracy, jest trochę zniszczony, a po zapłacie całego
    podatku plus homologacja itp, to
    wyjdzie mu marny interes z tym samochodem niźli by kupił prywatnie.

    Bodek

  • 4. Data: 2004-11-08 17:35:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Nov 2004, bumbarumba wrote:
    [...]
    >+ No tak, tylko, że księgowa źle poinformowała ojca co do tego samochodu,

    :(
    A co powiedziała jak ją ojciec doszkolił ? ;>

    >+ Pytanie jest takie, czy bez jakiś konsekwencji może ten remanet likwidacyjny
    >+ zabrać z urzędu skarbowego (tj. złożyć jakąś korekte czy cóś). A samochód
    >+ sprzedać - umówmy się z datą wsteczną.

    Moment. Niby chce poświadczyć własnoręcznie że dopuścił się przestępstwa
    przeciw dokumentom ? No bo czym uzasadni "korektę spisu z natury"
    - widziałem samochód mimo że go nie było ??

    Przepis jest oczywiście bzdurny, ale jest. Cóż robić :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-11-08 21:11:57
    Od: " nocnyMarek" <n...@W...gazeta.pl>

    > On Mon, 8 Nov 2004, bumbarumba wrote:
    > [...]
    >
    > Moment. Niby chce poświadczyć własnoręcznie że dopuścił się przestępstwa
    > przeciw dokumentom ? No bo czym uzasadni "korektę spisu z natury"

    A może inaczej, czy remanent likwidacyjny jest ostateczny?
    tzn. czy po remanencie nie można już wznowić
    (albo zaniechać likwidacji) DG na miesiąc czy dwa?
    Może tą drogą da się jeszcze pójść?

  • 6. Data: 2004-11-09 00:05:15
    Od: "bumbarumba" <b...@p...onet.pl>

    > Przepis jest oczywiście bzdurny, ale jest. Cóż robić :(

    Tak to już jest, twarde prawo ale prawo. Niestety
    w Polsce jest tak, że człowieka walą od tyłu i przodu.
    Zrobią bzdurne przepisy i zagmatwane, a jest ich tyle
    i tak napisane, że nawet inteligenty człowiek nie zrozumie wszystkiego.
    Nie chodziło mi o jakieś poświadczenie nieprawdy. Po prostu
    się spytałem o taką możliwość.

    Dzięki za odpowiedzi

    Bodek

  • 7. Data: 2004-11-09 22:40:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Nov 2004, nocnyMarek wrote:
    [...]
    >+ A może inaczej, czy remanent likwidacyjny jest ostateczny?

    Hm... pytanie samo w sobie jest dobre :)

    Ale w omawianym przypadku są TRZY dokumenty:
    - EST
    - faktura sprzedaży (dwa egzemplarze, u kupującego też).
    - remanent

    Zgodne....
    I w remanencie SPIS Z NATURY.
    Osoba z jakim takim wzrokiem i sprawnymi kończynami chyba nie
    jest w stanie wytłumaczyć jakim prawem widziała samochód którego
    nie było - i do tego numer rejestracyjny się zgadzał :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-11-09 23:48:12
    Od: " nocnyMarek" <n...@W...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > Ale w omawianym przypadku są TRZY dokumenty:
    > - EST
    > - faktura sprzedaży (dwa egzemplarze, u kupującego też).
    Wróć, widać źle sformułowałem pytanie :-(
    Czy po remanencie likwidacyjnym działalność jest zamknięta
    definitywnie i ostatecznie?
    W krórym momencie likwidacji DG stawiamy kropkę na i,
    tak, że nie da się już z tego wycofać,
    tzn. wznowić DG zachowując ciągłość dokumentacji (np.EST)?

  • 9. Data: 2004-11-10 00:13:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Nov 2004, nocnyMarek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ definitywnie i ostatecznie?
    >+ W krórym momencie likwidacji DG stawiamy kropkę na i,
    >+ tak, że nie da się już z tego wycofać,

    IMO - złożeniem wniosku o wykreślenie z EDG

    >+ tzn. wznowić DG

    ...to IMO inna sprawa, bo "wznowienie" będzie polegało na założeniu
    "na nowo"...

    >+ zachowując ciągłość dokumentacji (np.EST)?

    ...a to JESZCZE inna sprawa ! - przecież EST JEST ciągła !!!
    EST *zachowujesz* *mimo* zamknięcia DG, jak NA NOWO otworzysz
    to owa *stara* EST obowiązuje *nadal* !
    A wszystko co z EST sprzedasz - przez 6 lat od zamknięcia liczy
    się do "dochodów z DG" :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)