  • 1. Data: 2011-12-07 10:40:07
    Temat: Likwidacja działalności ryczałtowca w US
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    Prowadzę ryczałt ewidencjonowany i jestem na zwolnieniu podmiotowym
    VAT.

    Gdybym był na KPiR, to wiem, że najpóźniej na 7 dni przed datą
    likwidacji firmy trzeba zawiadomić US o zamiarze przeprowadzenia spisu
    z natury.
    Ale jako, że jestem na ryczałcie, to nie muszę chyba o tym
    zawiadamiać?

    Czyli jakie właściwie formalności ryczałtowiec musi załatwić w US?

    Tutaj fragment artykułu:

    "W zakresie likwidacji działalności gospodarczej opodatkowanej
    ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podatnik zobowiązany jest do
    zawiadomienia o tym fakcie naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
    Przy czym przyjmuje się, iż jeżeli podatnik do 20 dnia stycznia roku
    podatkowego nie zgłosi likwidacji działalności gospodarczej, to nadal
    prowadzi działalność opodatkowaną w takiej samej formie.

    Należy jednak dodatkowo pamiętać, że podatnicy opłacający podatek w
    formach zryczałtowanych mają obowiązek aktualizowania danych objętych
    zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia
    aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie
    później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana
    danych. Przepisy podatkowe stanowią zatem o potrzebie zawiadomienia
    urzędu skarbowego o fakcie likwidacji działalności, a ponadto
    konieczności: 1) sporządzenia na dzień likwidacji działalnoś"
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/1
    0083/Likwidacja_dzialalnosci_gospodarczej_konsekwenc
    je_podatkowe_dla_osob_fizycznych.html

    Czyli wynika z tego, że ryczałtowiec nie musi zawiadomić US o zamiarze
    przeprowadzenia spisu z natury, ale powinien zawiadomić o likwidacji
    firmy do 30 dni od daty likwidacji firmy?
    Czy to zgłoszenie aktualizacyjne powinno być na deklaracji NIP-3?

  • 2. Data: 2011-12-08 10:04:39
    Temat: Re: Likwidacja działalności ryczałtowca w US
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 07 Dec 2011 02:40:07 -0800, Paweł Szostek napisał(a):

    > Czyli wynika z tego, że ryczałtowiec nie musi zawiadomić US o zamiarze
    > przeprowadzenia spisu z natury,

    Nie wiem.

    > ale powinien zawiadomić o likwidacji
    > firmy do 30 dni od daty likwidacji firmy?

    Nie. Zgłoszenie w ciągu 14 dni w Ewidencji DG w Urzędzie Gminy. Jeśli
    jesteś już w CEIDG i masz profil e-PUAP albo podpis elektroniczny z
    certyfikatem kwalifikowanym, to możesz to wyrejestrować się sam bez
    Gminy. Teoretycznie oni powinni to przesłać do ZUS i US, ale ponieważ nie
    zawsze to działa więc zaleca się sprawdzić czy tam doszło.

    > Czy to zgłoszenie
    > aktualizacyjne powinno być na deklaracji NIP-3?

    Nie. Tylko CEIDG-1.

  • 3. Data: 2011-12-08 10:09:16
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Jeszcze jedna uwaga. W ZUS automatycznie wyrejestrowuje cię jako
    płatnika, ale nie jako ubezpieczonego. Więc wyrejestrowanie jako
    ubezpieczonego musisz złożyć sam. Jeśli dobrze pamiętam, to masz na to 7
    dni.

  • 4. Data: 2011-12-08 16:43:58
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On Dec 8, 11:04 am, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

> [...]
    > Gminy. Teoretycznie oni powinni to przesłać do ZUS i US, ale ponieważ nie
    > zawsze to działa więc zaleca się sprawdzić czy tam doszło.

    Ale nie kopia tego CEIDG-1, które zostało zaniesione do Urzędu Gminy
    wraz z pieczątką, tylko po prostu tak samo wypełniony nowy CEIDG-1?

  • 5. Data: 2011-12-08 18:09:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 08 Dec 2011 08:43:58 -0800, Paweł Szostek napisał(a):

    > Ale nie kopia tego CEIDG-1, które zostało zaniesione do Urzędu Gminy
    > wraz z pieczątką, tylko po prostu tak samo wypełniony nowy CEIDG-1?

    Nie kopia i nie drugi. *Ten* CEIDG-1. Składasz jeden druk w gminie i oni
    potem go (a może jego ksero) przekazują do US i ZUS. Ty już nic nie
    składasz. Przynajmniej w teorii. Ponieważ czasami praktyka od teorii
    nieco odbiega, warto:

    1. Mieć poświadczoną kopię złożonego CEIDG.

    2. Dowiedzieć się np po 10-14 dniach czy dotarło. Zwłaszcza do US.

  • 6. Data: 2011-12-16 19:47:48
    Od: ToM <t...@g...pl.WYTNIJTO>

    W dniu 2011-12-08 19:09, jureq pisze:

> [...]
    >
    > 1. Mieć poświadczoną kopię złożonego CEIDG.
    >
    > 2. Dowiedzieć się np po 10-14 dniach czy dotarło. Zwłaszcza do US.

    3. Wyrejestrować ubezpieczonego w ZUS. Płatnika wyrejestrowuje gmina.

    --
    Citroen Berlingo 2.0 HDI RK329**

  • 7. Data: 2011-12-29 13:40:40
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > 1. Mieć poświadczoną kopię złożonego CEIDG.
    >
    > 2. Dowiedzieć się np po 10-14 dniach czy dotarło. Zwłaszcza do US.

    A do GUS wysyła gmina, sam mam wysłać czy robi to automat= na drodze
    elektronicznej ?

  • 8. Data: 2011-12-29 20:02:32
    Od: ToM <t...@g...pl.WYTNIJTO>

    W dniu 2011-12-29 14:40, Marek pisze:

    > A do GUS wysyła gmina, sam mam wysłać czy robi to automat= na drodze
    > elektronicznej ?

    Wnioskiem CEIDG-1 w ZUS wyrejestrują płatnika składek. Ubezpieczonych
    (nawet jeśli to jedna i ta sama osoba) nie wyrejestruje się w ten
    sposób. Trzeba się udać do ZUS i złożyć druk.
    Do GUS info o wyrejestrowaniu DG idzie z gminy, więc nie trzeba nic składać.

    --
    Citroen Berlingo 2.0 HDI RK329**

  • 9. Data: 2011-12-29 20:34:15
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    > Wnioskiem CEIDG-1 w ZUS wyrejestrują płatnika składek. Ubezpieczonych
    > (nawet jeśli to jedna i ta sama osoba) nie wyrejestruje się w ten
    > sposób. Trzeba się udać do ZUS i złożyć druk.
    Czyli wysłać do ZUS wyrejestrowanie z ubezpieczeń ?

    > Do GUS info o wyrejestrowaniu DG idzie z gminy, więc nie trzeba nic składać.
    Wychodzi na to, że jest system centrlany, a i tak wyrejestrowania
    (przynajmniej US /GUS ) są wysyłane pocztą z gminy ???

  • 10. Data: 2011-12-30 09:28:53
    Od: ToM <t...@g...pl.WYTNIJTO>

    W dniu 2011-12-29 21:34, Marek pisze:

    > Czyli wysłać do ZUS wyrejestrowanie z ubezpieczeń ?

    Ja to robiłem osobiście w ZUS-ie (miałem pod ręką). Listownie też chyba
    powinni przyjąć.

    > Wychodzi na to, że jest system centrlany, a i tak wyrejestrowania
    > (przynajmniej US /GUS ) są wysyłane pocztą z gminy ???

    Nie mam pojęcia w jaki sposób gmina powiadamia US/GUS/ZUS. Być może
    pocztą, może jakimś ichnim systemem? Nie zgłębiałem tego, bo mi to
    niepotrzebne.

    --
    Citroen Berlingo 2.0 HDI RK329**