  • 1. Data: 2011-12-06 11:07:26
    Temat: Faktura zaliczkowa
    Od: "suma" <s...@o...pl>

    Witam,
    pierwszy raz w historii swojej działalności (heh) muszę wystawić fakturę
    zaliczkową. Całośc sprzedawanego towaru będzie wynosiła 30.000zł netto + 23%
    VAT. Klient wpłacił 10.000 netto + 23% VAT. Przyjmijmy, że tak wygląda
    wystawiona przeze mnie faktura zaliczkowa
    http://www.infakt.pl/images/icons-for_articles/grafi
    ki/nowa_zaliczka.png
    (pomińmy kwoty).

    Wyczytałem, że faktura zaliczkowa rodzi obowiązek podatkowy w VAT, ale nie
    generuje przychodu do PD. Jak więc powinna wyglądać faktura końcowa i czy
    powinna ona zawierać całą kwotę za zamówienie (a zaliczkową skorygować do
    0zł) czy tylko resztę. No i jeśli tylko resztę to jak w przychody wejdzie
    całość kwoty, skoro wcześniejsza faktura zaliczkowa w nią nie wchodzi. Czy
    faktura końcowa powinna być oznaczona jako "faktura VAT", czy "faktura VAT
    końcowa" no i czy powinna zawierać jakąś listę faktur zaliczkowych?

    z góry dziękuję

  • 2. Data: 2011-12-06 21:34:52
    Temat: Re: Faktura zaliczkowa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Dec 2011, suma wrote:

    > Wyczytałem, że faktura zaliczkowa rodzi obowiązek podatkowy w VAT, ale nie
    > generuje przychodu do PD. Jak więc powinna wyglądać faktura końcowa

    Tak jak minister napisał w rozporządzeniu.
    Par.10.5 np. tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1626,5
    1600,20110401,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-
    dane-ktore-powinny.html

    > i czy powinna ona zawierać całą kwotę za zamówienie

    Nie.
    Rozumieć poproszę dosłownie: "zaprzeczam jakoby powinna", nim zaczną
    nisko latać kwantyfikatory (szczególnie ogólne a ogólnie szczegółowe) ;)
    Jednocześnie nie ma zakazu aby na fakturze były dane *ponad* to
    co ma być (znaczy jak kto lubi, moze sobie i podsumowanie na wprost,
    na wskroś i wstecz też dopisać).
    Przepis (wyżej) jest jasny: ma być lista faktur z zaliczkami.

    > No i jeśli tylko resztę to jak w przychody wejdzie
    > całość kwoty, skoro wcześniejsza faktura zaliczkowa w nią nie wchodzi.

    A skąd wziąłeś pomysł, że wcześniejsza f-ra zaliczkowa "nie wchodzi"??

    Do dochodowego nie wchodzi ZALICZKA!
    Z dniem wykonania umowy, zaliczka staje się KWOTĄ NALEŻNĄ.
    A teraz sprawdź w ustawie o podatku dochodowym co jest przychodem z DG ;)
    Zaś w rozporządzeniu o KPiR (sprawdź) co jest dowodem księgowym ;)

    Tak, owszem, "data zdarzenia" nie pokrywa się z datami na fakturze
    (zaliczkowej).
    W sumie nikt nigdzie nie napisał że musi, prawda? :)
    Taki drobiazg (nim mnie kto napadnie, że w wersji liberalnej można
    poprzestać na wpisaniu "końcowej", skoro na niej są odesłania do
    reszty dokumentów) - w przypadku kiedy końcowej nie ma, wręcz
    tak musi być.

    > Czy
    > faktura końcowa powinna być oznaczona jako "faktura VAT", czy "faktura VAT
    > końcowa"

    Patrz wyżej - przepis nie zabrania robienia na f-rze "dopisków".
    Ale nie ma nakazu ani zalecenia.

    > no i czy powinna zawierać jakąś listę faktur zaliczkowych?

    Masz już odpowiedź na przyszłość: najpierw należy PRZECZYTAĆ PRZEPIS!

    pzdr, Gotfryd