    From: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Mały sklep na wsi - same problemy
    Date: Wed, 20 Oct 2004 14:54:26 +0200

    Użytkownik "Tomek" <t...@z...pl> napisał w wiadomości
    news:cl5jee$pu8$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    taniej
    > i robi promocje).
    > Są wśród klientów ludzie nieżyczliwi :((( więc sklep musi działać zgodnie
    > przepisami (może bez przesady ale podstawowe przepisy muszą być
    zachowane).
    > Przy doradzaniu siostrze chyba popełniłem błąd (a może nie) i stąd moje
    > pytania.
    > 1) Czy siostra mogła wybrać ryczałt (wybrała zasady ogólne) i nie
    prowadzić
    > PKPiR? Jeśli tak to czy mogłą być na najniższej stawce (bo chyba wtedy

    Mogła wybrać ryczałt. Mogła być na 3% stawce, ale nie sądzę rzeby to było
    opłacalne.

    > 2) Czy siostra mogła nie "zgłosić chęci bycia VATowcem" i czekać aż
    > pzrekroczy odpowiedni limit?

    Jeśli nie sprzedaje wyrobów akcyzowych (piwo papierosy) to mogła!

    > 3) Czy siostra mogła zostać przy KRUS-ie (ma parę ha ziemii)? Podobno przy
    > KRUS-ie można zostac kiedy prowadzi się ryczałt?

    Teraz trzeba mieć 3 lata nieprzerwanego ubezpieczenia w KRUS. Nie wiemy
    kiedy rozpoczeła DG.

    > Bo sytuacja jest teraz taka, że siostra (zielona jeśli chodzi o DG) musi
    > prowadzić PKPiR, składać VAT-y, ZUS-y, PIT-y ....
    > Na księgowego ją nie stać bo na otwarcie sklepu kasę oczywiście pożyczyła
    > przy obrocie powiedzmy 12 tys miesięcznie,
    > przychód 2400 zł (przy marży 20%, ale aby walczyć z konkurencją często

    Ni e przychód tylko dochód!

    > marżę obniża)
    > prąd 300 zł (zamrażarki, lady)
    > ZUS 600
    > rata kredytu 500
    > jakieś podatki ( na razie nie wiadomo ile)
    >
    > W każdym bądź razie przy pracy od godz. 6 rano do 20 wieczorem i kupie
    > papierów nie ma szans aby zostało jej się 1000 zł.
    > Summa summarum.
    > Czy może od nowego roku przejść na ryczałt i wrócić do KRUS?

    Nie, bo nie masz nieprzerwanego ubezpieczenia w KRUS!

    > Coś się miało w KRUS-ie zmienić ale nie wiem czy na lepsze czy na gorsze
    > (dla rolników prowadzących DG)

    Na pewna na gorsze!

    > Czy ryczałt się przy takiej działalności opłaca (tzn. czy mozna płacić
    > najniższy podatek czyli 3% od obrotów)?

    Ryczałt wyniósłby:
    12.000 zł *3% = 360zł miesięcznie
    Rocznie 360*12= 4320 zł

    PDOF:
    dochdód jak napisałeś = 2400 zł
    - prąd -300 zł
    - ZUS -500zł

    Podstawa opodatkow: 2400-300-500=1600 * 19% = 304 złote
    Do tego jesze w PDOF jest roczna kwota wolna ok 2700 zł/
    Czyli rocznie:304zł*12-ok 520 zł= 3.128 zł.