    From: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Malzenstwo, wynajem lokalu a VAT - pytanie
    Date: Fri, 22 Jul 2005 18:56:37 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@eq36.internetdsl.tpnet.pl

    Użytkownik "piotrek" <p...@r...net.pl> napisał w wiadomości
    news:dbqlcs$g40$1@achot.icm.edu.pl...

> [...]
    > 3) Zgodnie z oświadczeniem złożonym w US z urzędem rozliczam się ja.
    > 4) Przy okazji najbliższej płatności (która jeszcze nie nastąpiła)
    > zostanie przekroczony magiczny próg 10.000 euro przychodów z tytułu
    wynajmu.
    > 5) Rachunki są wystawiane przez obie osoby (jeden wspólny rachunek, w
    > umowie też występuje zarówno mąż jak i żona)
    >
    > W związku z tym mam pytanie:
    > 1) czy przed najbliższą płatnościa powinniśmy się zarejestrować jako
    > platnik VAT czy też czekamy az zostanie przekroczone po 10.000 euro "na

    IMO
    10000EUR na ciebie (na rok - jesli nie wynajmuszesz od początku roku to
    proporcjonalnie) skoro w US oświadczyłeś że to ty rozliczas przychody z
    najmu
    od tej chwili rejestrujesz się jako podatnik VAT czynny i wystawiasz faktury
    z VATem

    > 2) czy - jeśli z urzędem skarbowym rozliczam się ja (zgodnie ze złozonym
    > oświadczeniem) to czy jako płatnik VAT rejestruję się wyłącznie ja, czy
    > również moja szanowna małżonka?

    tylko ty

    a na poparcie:
    wyrok NSA z 25 kwietnia 2002 r., sygn. akt SA/Sz 1685/00. W wyroku tym
    czytamy:(...) Obowiązek podatkowy każdego z małżonków, wynikający z
    wykonania określonej czynności, może wystąpić jedynie wówczas, gdy czynność
    podlegająca opodatkowaniu jest wykonywana wspólnie przez oboje małżonków, to
    jest gdy oboje są stroną transakcji obciążonej podatkiem. Tylko wówczas
    każde z nich we własnym imieniu i na własny rachunek (to jest rachunek
    majątku dorobkowego) dokonuje czynności opodatkowanej, stając się przez to
    podatnikiem podatku od towarów i usług

    czyli gdybyście rozliczali dochody po połowie to moglibyście oboje się
    zarejestrowac jako podatnicy VAT czynni

    Pozdrawiam
    MB