  • 11. Data: 2003-05-07 20:31:12
    Temat: Re: Moment sprzedazy przy wysylce
    Od: "Andy" <a...@a...net.pl>

    > Procedura powinna polegać na tym, że przychód wpisujesz do KPiR w momencie
    > wystawienia faktury, lub jeśli faktury nie wystawiasz - do końca miesiąca,
    > którym nadałeś przesyłkę.

    OK, to jest jasne, zwłaszcza jeśli jest faktura.

    > Tak, dowody opłaty pocztowej są podstawą księgowania w KPiR (patrz
    > rozporządzenie w sprawie KPiR).

    Czyli koszty wysyłki wrzucać do KUP na podstawie dowodów opłaty pocztowej
    lub faktury, a cenę produktu powiększyć o (koszt wysyłki + 22%), bo tak jest
    opodatkowana moja sprzedaż?
    Andy

  • 12. Data: 2003-05-07 21:07:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 May 2003, BaLab wrote:
    [...]
    >+ > Czy można refakturować usługi bez faktury?

    Osobiście mam wątpliwości.

    >+ Wogóle zacznijmy od tego, że sama idea refakturowania opiera się na pismach
    >+ różnych podsekretarzy departamentów Ministerstwa Finansów i nie ma podstaw
    >+ w ustawach podatkowych.

    Sprzeciw.
    Stwierdzenie że "nie da się wywieść" to jest dość mocne stwierdzenie,
    i niniejszym zarzuciłeś "podsekretarzom" naruszenie Konstytucji :)
    A są takie "ulubione" wyroki SN z uzasadnieniem "jak to *oczywiście*
    należy dokonywać interpretacji prawa w .pl".
    Mam gdzieś wyroki, zarówno NSA["skład siedmiu"] jak i SN - które
    jednoznacznie dokonują wykładni o dopuszczalności refakturowania,
    pod warunkiem zachowania stosiku warunków (m.in. właśnie niedoli-
    czanie prowizji, rozliczenie w oparciu o pomiar [przy odsprzedaży
    częsciowej] itp.).
    I co najmniej jeden znich (nie pamiętam - czy bardziej chodziło
    o samą refakturę, czy o możliwość refakturowania towarów lub usług
    do których sprzedaży dany podatnik *nie jest uprawniony* - np.
    oakcyzowane[energia elektryczna !], wymagające koncesji[telefon] itp)
    był odpowiedzią na tzw. "zapytanie prawne". Znaczy: mimo że w .pl
    nie ma precedensów, jest to wskazówka interpretacyjna dla innych
    sądów. To samo dotyczy wyroków lub odpowiedzi "składu 7" NSA
    (skład rozszerzony orzeka jeśli są wątpliwości interpretacyjne,
    właśnie w celu "wypracowania orzecznictwa").
    Ale mam za duży dysk żeby toto szybko znaleźć ;>
    Niemniej chyba kiedyś go już zapodawałem ;) (znaczy: jak ktoś chce
    pogooglować....)

    >+ http://firma.onet.pl/1282,1103157,poradnik.html

    Popatrz na sam dół - "uchwała SN". To nie jest dywagacja urzędnika
    w MF a obowiązująca w .pl wykładnia !! Znaczy: jeśli *my* nie
    umiemy czegoś w ustawie znaleść, to właśnie SN nas uświadamia
    że ciency jesteśmy bo on to tak widzi :)

    >+ Poza tym, przy PP masz stawkę "zwolnione" co komplikuje rozliczenia Vatu

    To się zgadza, dlatego z braku faktur VAT od PP koncepcja mi się
    nie podoba :[
    O ile pamiętam było kilka razy na grupie - zdaje się że na ogół
    opinie były w kierunku "trudno, doliczyć VAT".

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 13. Data: 2003-05-07 21:44:07
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.50.0305072250430.-566665@k6-
> [...]
    > Mam gdzieś wyroki, zarówno NSA["skład siedmiu"] jak i SN -
    > które
    > jednoznacznie dokonują wykładni o dopuszczalności

    Wiem, czytałem. I o ile mam w dużym poważaniu nasze polskie Sądy, o tyle
    praktykę polegającą na tak głębokich interpretacjach prawa uważam za
    nieszczęśliwą, tj. wolałbym móc to przeczytać w ustawie, a nie w XVII wyroku
    do sprawy sprzed lat.

> [...]
    > umiemy czegoś w ustawie znaleść, to właśnie SN nas uświadamia
    > że ciency jesteśmy bo on to tak widzi :)

    No, zwłaszcza, gdy inny skład za jakiś czas wyda sprzeczne orzeczenie :-/.

> [...]
    > O ile pamiętam było kilka razy na grupie - zdaje się że na
    > ogół
    > opinie były w kierunku "trudno, doliczyć VAT".

    Ale jeśli na fakturze jest ŹLE okreslona stawka VAT, to nabywca musi to
    skorygować i nie może sobie tego odliczyć! Dlatego jak już to nie należy pod
    żadnym pozorem wpisywać "Usługi pocztowe", 100 zł netto, 22 zł VAT, tylko
    np. "usługi transportowe" czy tp.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 14. Data: 2003-05-07 22:44:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 May 2003, BaLab wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    >+ > >+ Wogóle zacznijmy od tego, że sama idea refakturowania opiera się na
    [...]
    >+ > Sprzeciw.
    [...]
> [...]
    >+ nieszczęśliwą, tj. wolałbym móc to przeczytać w ustawie, a nie w XVII wyroku

    To się zgadza. Ja protestowałem wyłącznie wobec zdania że "to są
    pisma różnych podsekretarzy departamentów Ministerstwa Finansów" :)
    [...]
    >+ No, zwłaszcza, gdy inny skład za jakiś czas wyda sprzeczne orzeczenie :-/.

    Pewnie ustawy zmienią się szybciej, to i podstawa będzie :[

> [...]
    >+ żadnym pozorem wpisywać "Usługi pocztowe", 100 zł netto, 22 zł VAT, tylko

    Dokładniej - uwaga "doliczyć VAT" była w znaczeniu "do usługi jako
    całości". Za wyjątkiem refakturowania VAT AFAIK nalicza się do
    usługi traktowanej jako całość - w końcu murarz liczy 7% niezależnie
    od faktu że dojazd wliczony w KUP "kosztował go" 22% (w odróżnieniu
    od ew. sprzedawanych towarów pt. "cegły, papa, siatka" które mogą
    być sprzedawane z różnymi stawkami, znaczy: takimi jak ma dany
    towar a nie "usługa budowlana").
    Wyrażając się ściślej powinienem był napisać: "sugerowano
    doliczyć 22% VAT do usługi wypisanej jako jedna pozycja na f-rze" :)

    pozdrowienia, Gotfryd