  • 1. Data: 2003-04-29 21:20:55
    Temat: dzialalnosc gosp a zus
    Od: "Herod" <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    prowadze dzialalnosc gospodarcza ( jako osoba fizyczna).
    chodzi o skladki zus.

    1. od kiedy zaczynam placic skladki na zus : czy od daty wystawienia
    pierwszej faktury czy tez od daty, ktora zadeklarowalem w podaniu do urzedu
    miasta ?
    2. jezeli zawieszam dzialalnosc to czy oplacam skladke na ubezpieczenie
    zdrowotne czy tez nie ? na stronach ZUS jest stwierdzenie "lub/i"
    "Osoba prowadzaca pozarolnicza dzialalnosc lub osoba z nia wspólpracujaca, w
    stosunku do której wygasl tytul do ubezpieczen spolecznych i/lub
    ubezpieczenia zdrowotnego, podlega wyrejestrowaniu z tych ubezpieczen na
    druku ZUS ZWUA"
    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-08.htm

    dzieki
    pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2003-04-29 21:34:30
    Temat: Re: dzialalnosc gosp a zus
    Od: "kurdebalans" <k...@h...pl>

    Użytkownik "Herod" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > 1. od kiedy zaczynam placic skladki na zus : czy od daty wystawienia
    > pierwszej faktury czy tez od daty, ktora zadeklarowalem w podaniu do
    Od daty prowadzenia działalności zgłoszonej do US (jeżeli nie informowałeś
    US o innej dacie rozpoczęcia dz. gosp to są to daty z wpisu do weidencji dz.
    gosp.)

    > 2. jezeli zawieszam dzialalnosc to czy oplacam skladke na ubezpieczenie
    > zdrowotne czy tez nie ? na stronach ZUS jest stwierdzenie "lub/i"
    Jest to podstawa do zaprzestania opłacania tychże.

> [...]
    > stosunku do której wygasl tytul do ubezpieczen spolecznych i/lub
    > ubezpieczenia zdrowotnego, podlega wyrejestrowaniu z tych ubezpieczen na

    Wszelkie zmiany należy zgłaszać niezwłocznie (w ciągu 7 dni).
    [kurdebalans]

  • 3. Data: 2003-04-29 23:22:47
    Od: "Herod" <b...@p...onet.pl>

    > Jest to podstawa do zaprzestania opłacania tychże.

    czyli, ku woli scislosci, oplacam tzw. dniowke ( skladka na socjalne,
    zdrowotne...)/ilosc dni w miesiacu * ilosc prowadzenia dzialalnosci ?

    mam jeszcze jedno pytanie: chodzi o tzw. pierwszy dzien.
    zalozmy ze poinformowawel US, ze dzialalnosc rozpoczynam 1-ego jakiegos
    miesiaca. W odpowiednim czassie informuje ZUS o tymze fakcie. i teraz : w
    osobnym liscie informuje o zawieszeniu dzialalnosci. czy moge od razu od
    1-ego, czy tez powinienem dopiero od drugiego, a za ten jeden dzien
    odprowadzic skladke ?

  • 4. Data: 2003-04-29 23:56:08
    Od: "kurdebalans" <k...@h...pl>

    > czyli, ku woli scislosci, oplacam tzw. dniowke ( skladka na socjalne,
    > zdrowotne...)/ilosc dni w miesiacu * ilosc prowadzenia dzialalnosci ?

    Kiedyś do takich obliczeń przyjmowało się że każdy miesiąc ma 30 dni.

> [...]
    > osobnym liscie informuje o zawieszeniu dzialalnosci. czy moge od razu od
    > 1-ego, czy tez powinienem dopiero od drugiego, a za ten jeden dzien

    Możesz, byle by w terminie (7 dni od zaistniałych zmian) zawiesić
    działalność
    od pierwszego dnia jej prowadzenia.
    Dla US zawieszenie/odwieszenie na NIP-1 + pismo odręczne do akt w sprawie
    zawieszenia/odwieszenia czy też nieuruchomienia tej działalności np z
    powodów
    organizacyjnych. W tym odręcznym piśmie o zawieszeniu określasz termin do,
    lecz nie dalej niż do końca roku.
    Z wszelkiej dokumentacji składanej do US rób kopie i potwierdzaj je
    datownikiem US (dokumenty czasem giną).
    Do US musisz złożyć oświadczenie jaką wybierasz formę opodatkowania.
    Do tego potrzebny jest regon aby sprawdzić czy aby pewne formy
    opodatkowania nie są dla Ciebie wykluczone.
    Pobierz ze stron sejmu lub MF aktualne wersje ustaw podatkowych.
    [kurdebalans]

  • 5. Data: 2003-04-30 05:54:30
    Od: "Mikolaj" <z...@N...gazeta.pl>

    to jezeli np. 2 maja mam wpisana date rozpoczecia na wpis. do ewid, czy juz
    do 10 maja musze wplacic caly zus za maj? czy dopiero w czerwcu? mam
    sprzeczne info. (zalozmy ze taka sama date podam do ZUS-u o rozpoczeciu)

    dzieki,

  • 6. Data: 2003-04-30 06:55:58
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Herod" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości:
    [...]
> [...]
    > stosunku do której wygasl tytul do ubezpieczen spolecznych i/lub
    > ubezpieczenia zdrowotnego, podlega wyrejestrowaniu z tych ubezpieczen na

    Jak będziesz zamierzał zawiesić DG to pamiętaj że składka na ubezpieczenie
    zdrowotne nie jest obliczana proporcjonalnie do ilości dni w miesiącu i np
    jak zawiesisz 5 - go danego miesiąca to zapłacisz za cały miesiąc więc
    lepiej zawiesić pod koniec miesiąca.
    To tak dla przypomnienia bo przepis jest nowy i nie każdy o tym wie.

    Pozdrowienia
    Serwiz

  • 7. Data: 2003-04-30 09:01:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Apr 2003, Mikolaj wrote:

    >+ to jezeli np. 2 maja mam wpisana date rozpoczecia na wpis. do ewid, czy juz
    >+ do 10 maja musze wplacic caly zus za maj? czy dopiero w czerwcu?

    W czerwcu !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-04-30 11:43:22
    Od: "Marek" <m...@f...onet.pl>

> [...]
    > lepiej zawiesić pod koniec miesiąca.
    > To tak dla przypomnienia bo przepis jest nowy i nie każdy o tym wie.

    Nowa pompa ssąca MF i spółki ??? Od kiedy to obowiązuje ? Pytam, bo w 2002
    składałem DRA wyliczane proporcjonalnie.

  • 9. Data: 2003-04-30 14:24:05
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Marek wrote:
    > Nowa pompa ssąca MF i spółki ??? Od kiedy to obowiązuje?
    Od 01.04.2003

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 10. Data: 2003-04-30 18:46:56
    Od: "MarekZ" <m...@b...krakow.pl>

    Użytkownik "Serwiz" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > lepiej zawiesić pod koniec miesiąca.
    > To tak dla przypomnienia bo przepis jest nowy i nie każdy o tym wie.

    A ja wlasnie celowo przed chwila wyslalem DRA za kwiecien z podstawa dla
    skladki zdrowotnej obliczona tak jak dotychczas proporcjonalnie (akurat 1/30
    :). Czy jest znana *dokladna* podstawa prawna takiego obliczania podstawy
    jak piszesz ? No bo notatka na stronie ZUS-u oraz jakims tam ogolnikowym
    odwolywaniu sie do ustawy o NFOZ to mozna sie chyba w zasadzie nie
    przejmowac.

    pozdrowienia, marekz