  • 1. Data: 2003-01-24 15:34:43
    Temat: Nadanie NIP-u a brak stalego zatrudnienia
    Od: "Maciej Szylke" <m...@w...pl>

    Sprawa ma sie tak:

    Mniej wiecej od drugiego kwartalu zeszlego roku staram sie
    w miejscowym Urzedzie Skarbowym o nadanie mi numeru NIP.
    W tym celu najpierw probowalem zlozyc wypelniony fomularz
    NIP-3 bezposrednio w okienku, gdzie tenze formularz skladac
    sie powinno.

    Pani uprzejmie poinformowala mnie, ze nie moge miec NIP-u,
    jesli nie ma pieczatki pracodawcy. Wiec grzecznie odpowiedzialem,
    ze pracy nie mam, a chcialbym wykonywac pewne zlecenia ne umowe
    o dzielo i do rozliczen z US potrzebuje wlasnie NIP-u.
    Nie i koniec, nie moze Pan miec NIP-u bez pracodawcy.

    Pomyslalem, ze przyjde kiedy indziej, gdy w okienku bedzie
    bardziej kompetentna pani, a w miedzyczasie zasiegnalem porady
    co bieglejszych w temacie osob. Oczywiscie zrobili wielki oczy
    na wiesc o tym, ze NIP-u nadac mi nie chciano, a nawet przyjac
    podania. Zaproponowali, zebym poszedl jeszcze raz i zapytal, co
    zrobic, jesli chce np. sprzedac samochod?

    Poslusznie poszedlem. Jednak pani (inna) miala gotowa odpowiedz,
    ktora wydawala mi sie logiczna (z ktoryms tam formularzem dot.
    rozliczen za sprzedawany samochod mam zlozyc NIP-3). Wiedze
    w prawie skarbowym mam nikla, wiec zajmowac kolejki i spierac
    sie dlugo nie chcialem. Spytalem tylko, co zrobic, jesli bede
    chcial wykonac dzielo na umowe?
    Uslyszalem, ze mam poprosic zleceniodawce o pieczatke w miejscu,
    ktore przewidziano na pieczatke pracodawcy...

    Zrobiwszy kilka zlecen stwierdzilem jednak, ze zleceniodawcy
    nie zechca wlepic tam swojej pieczatki - tlumaczenia byly
    rozne, ale w sumie logiczne i im sie nie dziwie - nie jestem
    przeciez u nich zatrudniony, a pieczatke wystawiaja jako moj
    rzekomy platnik.
    W ten sposob stracilem nawet jedno zlecenie - klient posadzil
    (delikatnie zasugerowal) mnie o chec naciagniecia go na
    pieniadze z zaliczek.

    Poradzilem sie jeszcze kogos i stanelo na tym, ze panie z
    okienka sa niekompetentne i ze jesli wysle formularz poczta,
    nie bedzie problemow. W ciagu trzech tygodni otrzymam nadany
    mi NIP.

    Jak powiedziano, tak uczynilem. A tu guzik! Po jakims czasie
    dostaje pismo z US z prosba o stawienie sie w ciagu 7 dni
    w celu uzupelnienia danych - brak danych platnika.

    Poszedlem i rozmowa wygladala tak, jak dwie poprzednie.
    Powiedzialem, ze zleceniodawcy nie chce mi postawic w tym
    miejscu pieczatki. Moze i sa zacofani, niedoinformowani, ale
    ich rozumiem - nie zatrudniaja mnie, wiec dlaczego mieliby
    wystepowac w jakimkolwiek formularzu jako platnicy?

    Uslyszalem, ze to juz wlasciwie moj problem...
    Dodam, ze w tym czasie mialem juz wykonanych kilka umow.

    Na koniec pani poradzila, zebym wypelnil jeszcze raz
    formularz NIP-3 i zdobyl od kogos (w domysle zleceniodawcy)
    pieczatke, a pozniej zlozyl go w US jako formularz
    aktualizacyjny (czyli tak, jakbym juz mial numer NIP, tylko
    zmienialy sie moje dane!)
    Troche mnie to zdziwilo...

    Wyszedlem, minal jakis czas. Pieczatki jak nie bylo, tak
    nie ma. W tym czasie firmy, dla ktorych wykonywalem umowy
    prosily o moj NIP. Nie majac go zasiegnalem opinii i
    poradzono mi, zebym podawal numer PESEL z zastrzezeniem,
    ze jest to wlasnie numer PESEL.

    Tak zrobilem.
    Tymczasem do US zaczely chyba splywac PITy z rozliczeniem
    mojej zaliczki, bo dzis US odezwal sie znow - przyslal to
    samo pismo, co kilka miesiecy temu - brak danych platnika
    i znow mam 7 dni na ich uzupelnienie.

    Ciekawe jak?
    Spotkal sie ktos kiedys z podobna sytuacja?

    Pozdrawiam!
    Maciek

  • 2. Data: 2003-01-24 16:16:20
    Temat: Re: Nadanie NIP-u a brak stalego zatrudnienia
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    To bardzo dziwne. Ja dostalem NIP, jak jeszcze bylem na studiach
    i o zadnej pracy nie wykonywalem.

    Niedawno widzailem, jak do US przychodzily mlodziutkie osoby,
    ktore ledwie otrzymaly dowod osobisty - przyszly wlasnie po to,
    aby dostac nr NIP. Staly w kolejce przede mna i nie pamietam,
    aby odeszly z kwitkiem.

    Pozdrawiam,

    LAtet

  • 3. Data: 2003-01-24 19:03:17
    Od: "Maciej Szylke" <m...@w...pl>

    Nie mialy takiego pecha, jak ja... :/

    Maciek

  • 4. Data: 2003-01-24 21:31:05
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Tako rzecze m...@w...pl:

> [...]
    > W tym celu najpierw probowalem zlozyc wypelniony fomularz
    > NIP-3 bezposrednio w okienku, gdzie tenze formularz skladac

    [...]

    Proszę powiedz jaki to US?
    A paniom powiedz że tam gdzie pracowałęś na zlecenie to już nie pracujesz.
    NIP-3 złożyłeś, PIT złóż i jesteś kryty! W razie czego od tego jest
    naczelnik żeby ukrucić działania takich nie douczonych ...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    "Ludzie nie mają problemów, tylko sobie sami je stwarzają"

  • 5. Data: 2003-01-24 21:47:38
    Od: "Maciej Szylke" <m...@w...pl>

    > Proszę powiedz jaki to US?

    Drugi US w Gdansku.

    > A paniom powiedz że tam gdzie pracowałęś na zlecenie to już
    > nie pracujesz.

    A myslisz, ze je to obchodzi?

    > NIP-3 złożyłeś, PIT złóż i jesteś kryty!

    Ale w PIT-ie trzeba podac NIP, ktorego nie otrzymalem.

    > W razie czego od tego jest naczelnik żeby ukrucić
    > działania takich nie douczonych ...

    Ja wcale nie jestem pewien, czy naczelnik nie jest
    z tej samej paczki.

    Maciek

  • 6. Data: 2003-01-24 23:34:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Jan 2003, Maciej Szylke wrote:
    [...ktos...]
    >+ > NIP-3 złożyłeś, PIT złóż i jesteś kryty!
    >+
    >+ Ale w PIT-ie trzeba podac NIP, ktorego nie otrzymalem.

    Wydawało mi się, że czasem można *razem* z pierwszym PITem
    złożyć NIP ! Dobrze mi się wydawało, grupowicze ? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-01-25 08:05:46
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > To bardzo dziwne. Ja dostalem NIP, jak jeszcze bylem na studiach
    > i o zadnej pracy nie wykonywalem.
    Moj syn, obecnie student, zaraz po maturze wystapil o NIP, bo pracowal
    dorywczo i oczywiscie otrzymal bez zadnych problemow. Przeciez sam sie
    rozlicza rocznie PIT-em.
    US w Krakowie.
    WSm

  • 8. Data: 2003-01-25 12:50:48
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Szylke" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Drugi US w Gdansku.

    > A myslisz, ze je to obchodzi?

    1. No to musisz pogoglac po sieci. Znalezc przepisy o nadawaniu NIPu i jesli
    masz racje to walcz (na pismie).
    2. Przy okazji podpytaj jak jest w innych US w Gdansku, sprawdz jaki adres
    podaje sie we wniosku o nadanie NIP (zapewne zamieszkania) i na jakis czas
    "zamieszkaj wirtualnie" u kumpla/rodziny. Moze to troche naginane, ale jak
    chcesz miec NIP a nie chcesz kopać sie z koniem :-)

    Karol

  • 9. Data: 2003-01-25 14:53:13
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Osobnik posiadający mail'a s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > [...ktos...]
    >
    > Wydawało mi się, że czasem można *razem* z pierwszym PITem
    > złożyć NIP ! Dobrze mi się wydawało, grupowicze ? ;)

    Dobrze mówi!!!
    Zresztą naprawdę rzadko który U robi takie problemy przy nadaniu nr NIP.
    Niby rzeczywiście powinno tak być że to pracodawca powinien dostarczyć Ci
    druk NIP-3 i go za ciebie złożyć jeżeli zatrudnia pracownika bez NIP - ale
    ludzie - nie dajmy się zwariować. Przecież z umowami zlecenie to już tak
    jest - jedna trwa 2 lata, druga 2 tygodnie.
    Jakby na to nie spojrzeć - w poniedziałek obiecuję relację z rozmowy z
    działem ewidencji US Gdańsk.
    :)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    Tylko jednego w życiu żałuję: że nie jestem kimś innym.

  • 10. Data: 2003-01-25 14:56:25
    Od: "Maciej Szylke" <m...@w...pl>

    > Niby rzeczywiście powinno tak być że to pracodawca powinien
    > dostarczyć Ci druk NIP-3 i go za ciebie złożyć jeżeli
    > zatrudnia pracownika bez NIP

    Ale mnie nikt nie zatrudnia...
    Nie mam etatu, ani nawet pol etatu, ani chocby 1/10.

    Wykonuje tylko rozne prace na umowe o dzielo.

    > Jakby na to nie spojrzeć - w poniedziałek obiecuję relację
    > z rozmowy z działem ewidencji US Gdańsk.

    Hehe...
    Dzieki!

    Maciek