    From: "m." <m...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nadpłata podatku po rozwiązanej Sp.Cyw.
    Date: Mon, 27 Feb 2006 01:14:49 +0100

    Użytkownik "Milan" <C...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:dttevo$kl1$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > nieważność decyzji z 1996r o wymiarze tego podatku.
    > Kuriozalna sprawa!
    > Niedawno urząd skarbowy przysłał pismo w którym informuje że pozostawia do
    > dyspozycji byłych wspólników powstałą w tej sytuacji nadpłatę wraz z
    > odstetkami (zrobiła się ładna sumka) i że wypłaci kwotą wg udziałów w
    byłej
    > spółce.
    > Napisałem pismo, że żądam zwrotu całej nadpłaty bo to ja osobiście
    wpłaciłem
    > tę kwotę i nie w imieniu spółki ale w swoim (mam dowód wpłaty).
    Argumentuję,
    > że kwotę tę wpłaciłem dawno po rozwiązaniu spółki ze swojego majątku
    > osobistego i we własnym imieniu (na dowodzie jest moje nazwisko i adres).
    > Niby to dlaczego zatem mój były wspólnik ma teraz dostać połowę tej sumy
    ( a
    > ma na to chrapkę). Nie ma przecież mowy o jakiejkolwiek współwłasności co
    do
    > kwoty wpłaconej dawno po rozwiązaniu spółki przez jednego z byłych
    > wspólników z własnych środków.

    Masz rację biorąc wszystko na logikę. Jednak US nie będzie interesowało czy
    ty wplaciłeś, sam, łącznie ze wspólnikiem czy w porozumieniu z nim. Gdybys
    dostał decyzję określającą imienną - jako wspólnik s.c. później unieważnioną
    i powstalaby nadpłata - w takim przypadku zwrot nadpłaty na rzecz jednego ze
    wspóników byłby oczywisty. Jednak wpłaciłeś pieniądze na potencjalne
    zobowiązania s-ki.

    > A jeśli ktoś zapłaci całą opłatę od umowy cywilnoprawnej a potem okaże się
    > że nadpłacił to komu zwracać (zobowiązanie solidarne)

    Tu zachodzi też tzw. solidarność po stronie wierzycieli. US ma zwrócić, a
    nie rozstrzygać kwestie któremu ze wspólników należy się jaka suma i
    dlaczego.

    > Jak rozwiązać ten problem?

    Jeżeli wpłacałeś przelewem bankowym i nadal posiadasz ten sam rachunek -
    złóż wniosek o zwrot nadpłaty na ten sam rachunek, zaznacz że jesteś
    świadomy że jest to dla wszystkich wspólników zwrot nadpłaty i że się z nim
    rozliczysz (a jak - to już twoja i pewnie sądu, skoro wspólnik jest taki
    chciwy, sprawa). Inaczej czeka ciebei dochodzenie swoich praw na drodze
    sądowej. BTW zwrot nadpłaconego podatku to nie jest zysk spółki a jedynie
    zwrot bezpodstawnego (lub wyższego niż należne) świadczenia - może powołaj
    się na to w US.

    pozdrawiam

    m.