eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNajem - odszkodowanie za bezumowne korzystanie z przedmiotu najmu - czy może mnie ktoś oświecić? :-) › Re: Najem - odszkodowanie za bezumowne korzystanie z przedmiotu najmu - czy moĹźe mnie ktoś oświecić? :-)
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Najem - odszkodowanie za bezumowne korzystanie z przedmiotu najmu - czy
    może mnie ktoś oświecić? :-)
    Date: Fri, 17 Feb 2006 20:14:09 +0100

    On Fri, 17 Feb 2006, Kriss wrote:

    > to nie kara umowna tylko odszkodowanie - co zacytował pytacz.

    Rozumiem punkt widzenia, pytanie czy odszkodowanie można określić
    *umową z góry*. To mi się nie widziało!
    Odszkodowanie jest z tytułu czegoś co jest WBREW umowie.
    Ale uwagę z rozważań zapisałem niżej :)

    > Odszkodowanie tkie nie podlega zwolnieniu od opodatkowania

    W to nie wątpię :)

    > i należy je
    > zakwalifikować do przychodów z &#8222;innych źródeł&#8221;, o których mowa w art.
    10 ust.
    > 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

    Powiedzmy że "typowe odszkodowanie" byłoby łatwiej przełknąć.
    Ale mamy przypadek że ów przychód *wynika z umowy* !
    Co wprost, literalnie pasuje do treści ustawy.

    Może zaakcentuję: ja tu się NIE odnosiłem do faktu "czy trzeba
    wystawić f-rę VAT" !
    Przyjmijmy że konstrukcja iż mamy "odszkodowanie które wynika
    z umowy" (z zastrzeżeniem iż nie mam przekonania, ale JEŚLI mamy
    przyjąć iż owa kwota ma wynieść tyle co powiedziano - to
    wynika ona Z UMOWY a nie zasad K.C.).
    Wtedy *nie* będzie mowy o VAT.
    Ale warunek "wynika z umowy" jest spełniony - dla ryczałtowego podatku
    dochodowego!

    > Nie ma podstaw do wystawienia faktury.

    Przy przyjęciu odszkodowania nie mam zamiaru się sprzeciwiać.

    > Nie ma sprzeczności - patrz jak wyżej. Przychody z tego tyt. traktujemy kasowo
    > a nie memoriałowo.

    Oczywiście.
    Tak samo jak przychody z najmu... :)
    IMO - dlatego w przypadku najmu ma sens pozostawienie zapisu "związania
    z umową" i *nie* wyłączania do osobnego rozliczenia.
    Już uzasadniam.
    Załóżmy iż mamy podatnika, który ma 70 000 zł przychodu z najmu
    rocznie. Ma również 35 000 zł kosztów rocznie.
    Nie ma umowy o "podwójnym" czynszu, wychodzi że w razie bezumownego
    korzystania będzie mu przysługiwało odszkodowanie w wysokości czynszu
    liczonego raz.
    Aby sobie nie komplikować życia - wziął ryczałt (8,5%), bo to
    z grubsza wyjdzie tyle co 19% a mniej papierów.

    I teraz proponujesz mu że odszkodowanie pójdzie w "inne przychody".

    Zapłaci podatek dochodowy włażąc ładnie w skalę 30% i nie będzie
    mógł odliczyć kosztów (nop bo odszkodowanie to najwyżej kosztów
    na adwokata wymagało, literalnie rzecz biorąc).

    Dwa pytania:
    - co przeoczyłem :)
    - czy nie wygląda na to że zapis:
    +++
    2) osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy,
    poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie
    są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
    ---
    z akcentem na "przychody z tytułu umowy" nie jest celowy ?

    > Z tego co przeczytałem to nikt nikomu jeszcze nic nie
    > zapłacił

    ...no i dzięki temu nie ma różnicy między najmem i odszkodowaniem...

    > Jak zwykle ??????????

    Jak zwykle. Warunki bojowe wymagają pewnej uwagi bo obrywa się
    od oponentów a na argumentacji można się sporo nauczyć :)

    > No to ja sprowokuję dalej - a co z VAT-cikiem ???????

    Tu jest ból - konieczna jest zdecydowana odpowiedź czy odszkodowanie
    może być zawarte w umowie "z góry".
    W sumie... chyba tak. Mam na myśli fakt iż umowa ubezpieczenia
    zawiera takie zapisy :)

    Wniosek: VATu by nie było. A to Skarb Państwa będzie niepocieszony... ;)

    > PS. nie krzyczę jak by co :-)))))))))

    Hm... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd