    From: "Arek" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Netto -> brutto PILNE
    Date: Fri, 25 Mar 2005 15:59:40 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@pa237.ostroleka.cvx.ppp.tpnet.pl

    marek napisał(a) w wiadomości: ...
    >Tak kalkulatory nie podaja mi sposobu wyliczenia a jedynie wylicają a
    >mnie
    >interesuje sosób metoda jak to sie liczy krok po kroku.

    Przykład z 2003 roku, teraz zmieniły się stawki!

    BRUTTO = 2000 (brutto)
    -9.76% * BRUTTO (emerytalne)
    -6.50% * BRUTTO (rentowe)
    -2.45% * BRUTTO (chorobowe)

    zostaje:
    X = 1625.80 ("stare brutto" - obecnie podstawa do obliczania
    podatku i zdrowornego)

    zdrowotne:
    ZO 7.75%*X (odliczane od podatku)
    ZN 0.25%*X (z kieszeni podatnika)

    podatek:
    KUP=99.96 (koszta usyskania przychodu - miesięcznie)
    KW=44.17 (ulga podatkowa - miesięcznie)
    podstawa=X-KUP (zaokrąglona do 1zł)
    PODATEK=19%*podstawa-KW-ZO (% wg skali, zaokrąglony do 10gr)

    Nie wiem, jak jest z kolejnością odliczania i zaokrąglania...

    Do wypłaty:
    NETTO=X-PODATEK-ZO-ZN=1625.80

    Dodatkowo pracodawca dopłacał:
    9.76% * BRUTTO (emerytalne)
    6.50% * BRUTTO (rentowe)
    1.47% * BRUTTO (wypadkowe)
    2.45% * BRUTTO (Fundusz Pracy)
    0.15% * BRUTTO (FGSP)
    razem 406.60

    2000 brutto (1625.80 netto) kosztowało pracodawcę 2406.60
    Dla BRUTTO=2000 netto stanowiło ok 57% kosztów poniesionych przez
    pracodawce. Niektórzy podatnicy dożyją emerytury to sobie część
    składek na emerytalne odbiorą.

    Algotytm uproszczony. Dla dochodów >2.5*średnia krajowa (?)
    np. emerytalne już nie rośnie (ograniczenie kwotowe). Dla niskich
    dochodów może nie wystarczyć podatku na odliczenie 7.75% zdrowotnego.
    Dodatkowe komplikacje:
    choroba - inna wysokość, inaczej płacone chorobowe (?)
    niektóre świadczenia niepieniężne - opodatkowane ale nieoskładkowane
    KUP - wyższe dla dwóch etatów, zamieszkanie poza miejscem pracy

    Algorytm można rozpisać zaczynając od pełnych kosztów pracodawcy.
    Od czystego netto wstecz się nie da dokładnie ze względu m.in.
    na zaokrąglenia.