  • 1. Data: 2005-06-24 21:55:08
    Temat: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: Jacek Kosteral <j...@n...wymarz.pl>

    Mam podpisaną umowę z firmą prowiderską o dostawę usług internetowych.
    W umowie tej jest zapis, firma ta wystawia i dostarcza fakturę VAT
    za usługi do 5 dnia miesiąca za bieżący miesiąc z teminem płatności do
    15 dnia miesiąca.
    Firma ta również sobie zastrzegła, że może wypowiedzieć umowę ze
    skutkiem natychmiastowym jeśli płatność nie zostanie iuszczona w
    terminie do końca miesiąca za dany miesiąc.

    W miesiącu maju otrzymałem fakturę z błędymi danymi - odesłałem firmie
    providerskiej fakturę z prośbą o skorygowanie błędnych danych
    (odbiegających od tych z umowy) lub wystawienie nowej faktury.
    Ku mojemu zaskoczeniu zamiast przysłać poprawioną fakturę przysłali
    fakturę ale już za nowy miesiąc - za czerwiec - już z poprawnymi danymi.

    Faktura za miesiąc czerwiec była prawidłowa więc ją zapłaciłem.
    Po paru dniach przyszło również wypowiedzenie umowy za brak płatności za
    miesiąc maj.

    Wysłałem im po raz kolejny pismo, że fakturę za miesiąc maj im zrwóciłem
    ponieważ zawierała złe dane.
    Dostałem poprawioną fakturę za miesiąc maj 16 czerwca i na następny
    dzień im zapłaciłem. Potwierdzili otrzymanie płatności. Myślałem że
    temat się skończył.

    Wczoraj wyłączyli mi net powołując się na zapisy w umowie, że nie
    uregulowałem w terminie opłaty za maj i domagają się kary umowenej
    w wysokości podłączenia.

    I teraz moje pytanie:
    Czy ja coś źle zrobiłem. Czy faktycznie postawą dokonania zapłaty
    jest umowa a nie wystawiona prawidłowo faktura ?
    Jak te sprawy reguluje kodeks cywilny?

    Bo wg mnie podstawą zapłaty jest faktura a nue umowa.
    Czy tutaj mam rację ?

    Chciałbym tutaj nadmienić że przez fakt że faktura została źle
    wystawiona z winy providera nie mogłem jej sobie wrzucić w koszty
    ani odliczyć podatku VAT w poprrzednim miesiącu.

    Chętnie bym zmienił providera ale za bardzo nie mam wyboru.

    Pozdrawiam
    JaceK

  • 2. Data: 2005-06-24 22:55:19
    Temat: Re: Nieprawidłowa faktura i odłączony internet.
    Od: "Piwek" <t...@i...pl>

    Blad na fakturze nie zwalnia Cie z obowiazku zaplacenia za net. Obowiazek
    ten wynika z umowy- tak samo jak z umowy wynika obowiazek wysylania faktur.
    Ale obowiazek placenia za faktury nie wynika z tego czy (i jaka) dostajesz
    fakture. W umowie na pewno masz zapis, ze masz regulowac platnosci do tego i
    tego dnia- zapewne kwota jest co miesiac ta sama (?). Powinienes byl
    oplacic net i domagac sie poprawienia faktury. Reklamowales dane z faktury a
    nie sama kwote.

  • 3. Data: 2005-06-24 23:58:21
    Od: Jacek Kosteral <j...@n...wymarz.pl>

    Piwek napisał(a):

> [...]
    > tego dnia- zapewne kwota jest co miesiac ta sama (?). Powinienes byl
    > oplacic net i domagac sie poprawienia faktury. Reklamowales dane z faktury a

    Dzięki za odpowiedź.
    Przedstawię teraz swój punkt widzenia:
    1. provider ma w ramach zawartej umowy wykoanąc dwie rzeczy:
    - dostarczać usługę dostępu do Internetu wg zawartej umowy
    - wystawić i dostarczyć poprawnie wystawioną fakturę za świadczoną usługę
    2. moim zadaniem jest uregulować należność za świadczone
    usługi na postawie dostarczonej prawidłowej faktury.

    Błędnie wystawiona faktura - niezgodnie z umową - to jeden z elelmentów
    z których się nie wywiązał provider.

    Ponadto to właśnie faktura (poprawna merytorycznie) daje mi możliwość
    wrzucenia jej w koszty prowadzonej działalności.

    Nie chodzi mi o to że chcę w jakiś sposób uniknać płacenia za otrzymane
    usługi - chcę tylko mieć "bata" na usługodawcę by w sposób rzetelny
    świadczył swoje usługi z zawartej umowy w tym dostarczał prawidłowo
    wystawione faktury.

    Takie jest moje zdanie zdroworozsądkowe.

    Czy to rozumowanie jest sprzeczne z obowiazujacym prawem ?
    Czy mam płacić za faktury które otrzymam za "TVN" cy "McDonalda" ????

    Pozdraw
    JaceK

  • 4. Data: 2005-06-25 02:47:53
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Jacek Kosteral napisał(a):

    > Błędnie wystawiona faktura - niezgodnie z umową - to jeden z elelmentów
    > z których się nie wywiązał provider.

    Dwa słowa: NOTA KORYGUJĄCA... To takie coś, co wystawia ODBIORCA faktury
    w przypadku, kiedy wystawca popełnił na niej np błąd w danych odbiorcy.
    Nie ma czegoś takiego jak "błędnie wystawiona faktura - niezgodnie z
    umową".

    > Chciałbym tutaj nadmienić że przez fakt że faktura została źle
    > wystawiona z winy providera nie mogłem jej sobie wrzucić w koszty
    > ani odliczyć podatku VAT w poprrzednim miesiącu.

    Może zmień księgowego? Zainwestuj też w podniesienie własnej świadomości
    prawnej i podatkowej... Zacznij od PRZECZYTANIA Rozporządzenie Ministra
    Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom,
    zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania
    oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od
    podatku od towarów i usług (Dz.U. 2005 nr 95 poz. 798).

    j.

    --
    WEGE-Koszulka dla każdego normalnego: http://tinyurl.com/5ojz6

  • 5. Data: 2005-06-25 08:42:50
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Piwek" <t...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Blad na fakturze nie zwalnia Cie z obowiazku zaplacenia za net.

    Ciekawe.
    Za VAT tez ma zapłacić?
    Mimo że prawidłowej (tj. takiej która pozwala mu ten VAT odliczyć) też nie
    dostał?
    Na jakiej podstawie, skoro JEDYNĄ podstawą jest faktura VAT?

    > Obowiazek
    > ten wynika z umowy- tak samo jak z umowy wynika obowiazek wysylania
    > faktur.

    Z umowy wynika obowiązek opłacania wystawionych faktur, a nie zapłaty bez
    faktury.

  • 6. Data: 2005-06-25 10:21:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Jun 2005, Cavallino wrote:

    > + Użytkownik "Piwek" <t...@i...pl> napisał w wiadomości
    > + > Blad na fakturze nie zwalnia Cie z obowiazku zaplacenia za net.
> [...]

    Tak wynika z ustawy o cenach. Cena obejmuje VAT, wg. umowy ma
    zapłacić cenę...

    > + Mimo że prawidłowej (tj. takiej która pozwala mu ten VAT odliczyć)
    > + też nie dostał?

    IMHO może zażądać odszkodowania (w postaci odsetek) od poniesionej
    szkody majątkowej w postaci nieodliczenia VAT...

    > + Na jakiej podstawie, skoro JEDYNĄ podstawą jest faktura VAT?
    [...]
    > + Z umowy wynika obowiązek opłacania wystawionych faktur,
    > + a nie zapłaty bez faktury.

    Moment.
    1. Skąd to wiesz ? Z przedstawionego pierwszego postu Jacka to nie
    wynika. Z drugiego postu by wynikało, jakbym nie podejrzewał
    że p.2 jego uwag nie był (jego) interpretacją a nie zapisem
    w umowie. Zaraz zapytamy :)
    2. Teraz ja się przyczepię, tego co ty literalnie zapisałeś.
    Była wystawiona faktura ? - była. No to był obowiązek
    opłacenia. Tak wynika z twojego zdania :) Fakt nieprawidłowości
    z tego zdania nie wynika - a jeśli powiesz że sie pomyliłeś
    i miało być "wystawionej prawidłowej faktury" to będę musiał
    spytać z którego p. umowy to wynika :)

    A przecież my umowy nie znamy...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-06-25 10:57:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Jun 2005, Jacek Kosteral wrote:

> [...]
    > + - dostarczać usługę dostępu do Internetu wg zawartej umowy
    > + - wystawić i dostarczyć poprawnie wystawioną fakturę za świadczoną usługę

    Pytanie brzmi:
    - za co należy się zapłata. Sugeruję jednoznacznie że w myśl polskich
    przepisów nie wolno pobierać opłat za wystawienie faktury...
    - czy w umowie jest wyraźny zapis że nieprawidłowość lub brak
    faktury uprawnia do niezapłacenia; IMO taka regulacja jest
    dopuszczalna, najprostszą formą regulacji byłby zapis w stylu
    "w xxx dni po otrzymaniu prawidłowej faktury".
    Jeśli takiego uzależnienie nia ma...

    > + 2. moim zadaniem jest uregulować należność za świadczone
    > + usługi na postawie dostarczonej prawidłowej faktury.

    Z czego to ma wynikać ?
    Zapłata należy się *za usługę*...

    Owszem, ja rozumiem twój punkt widzenia - ale nie podzielam.
    IM*H*O wystawienie faktury nie jest integralną czynnością realizacji
    umowy - jest to osobna czynność, nie można za nią pobrać zapłaty
    i należy się "jak psu buda". Tobie się należy. Ale ponieważ to
    *nie* jest "wykonania umowy" - brak podstaw uznania że wykonanie
    umowy nie miała miejsca.
    IMO można od owej czynności uzależnić inne czynności, również
    wchodzące w zakres umowy - np. zapłatę.

    Ale nie można uznać że nie było "świadczenia dostępu do internetu"
    dlatego że nie było faktury !!

    > + Błędnie wystawiona faktura - niezgodnie z umową - to jeden z elelmentów
    > + z których się nie wywiązał provider.

    To się zgadza. Ale *osobny* element. I (niestety ?) - nieodpłatny.

    Nie można powiedzieć że ma zrobić coś za co masz *zapłacić*.
    Możesz zapodać ów kawałek umowy *uzależniający* wypowiedzenia od
    wystawienia faktury ? Jak wyżej - uważam że byłoby to dopuszczalne.
    Ale fakt że płatność jest określona na termin bezwzględny oraz że
    *rozdzielnie* zapisano możliwość wypowiedzenia umowy z braku zapłaty
    oraz termin wystawienia faktury i płatności mi sugeruje brak takiej
    relacji...

    > + Ponadto to właśnie faktura (poprawna merytorycznie) daje mi możliwość
    > + wrzucenia jej w koszty prowadzonej działalności.

    Primo: nie napisałeś *co* było źle. Jeśli któraś kwota - to IMO wartości
    z faktury "skorygowane na niekorzyść" można było wpisać w KUP i odliczenie
    VAT, jeśli zaś *nie* kwota - mogłeś wystawić notę korygującą, czyli
    odliczyć by się dało. Chyba żeby faktura była "nie na ciebie" :)
    Secundo: "ale ten argument nikogo nie obchodzi"... Przecież sytuacja
    ciebie jako kogoś kto nie dostał prawidłowej f-ry niczym nie różni
    się od sytuacji kogoś kto wystawił f-rę i nie dostał zapłaty :(

> [...]
    > + usługi - chcę tylko mieć "bata" na usługodawcę by w sposób rzetelny świadczył
    > + swoje usługi z zawartej umowy w tym dostarczał prawidłowo

    Doceniam. Tyle że IMO posiadane "baty" są liche - odsetki za szkodę
    w postaci niemożności odliczenia VAT i KUP...
    *MOŻNA* taki "bat" zawrzeć w umowie - w postaci płacenia w terminie
    określonym *od dnia otrzymania poprawnej faktury*.
    Jakby cię kto pytał to moi klienci, duże firmy, z reguły domagają
    się takiego właśnie zapisu; oczywiście w relacji bardziej
    skomplikowanej (od podpisania protokołu, wystawienia faktury
    itp - "ale nie wcześniej niż 14 dni od otrzymania poprawnej
    faktury" na przykład).

    > + Takie jest moje zdanie zdroworozsądkowe.
    > +
    > + Czy to rozumowanie jest sprzeczne z obowiazujacym prawem ?

    IMO nie. O ile jest wyraźnie zapisane w umowie - zapis że można
    wypowiedzieć "przy braku zapłaty do końca miesiąca" a nie "przy
    braku zapłaty w 20 dni od otrzymania poprawnej faktury" świadczyłby
    że się tego "zdrowego rozsądku" nie domagałeś !

    > + Czy mam płacić za faktury które otrzymam za "TVN" cy "McDonalda" ????

    Moment. Ustalmy coś.
    Jeśli owe firmy *świadczyły ci usługi* (i mogą to wykazać) oraz
    ty te usługi *przyjąłeś* (skorzystałeś z nich) - to niby DLACZEGO NIE ??

    A tak na boku: provider zachował się oczywiście nierozsądnie.
    Niemniej... skoro powiadasz że jest zapis iż brak zapłaty do końca
    miesiąca pozwala umowę wypowiedzieć - to pozwala. Niezależnie
    od braku jakiejkolwiek logiki...
    Z ciekawości spytam: jaki horyzont czasowy ma (wg umowy) provider
    na skorzystanie z tego prawa ? Bo jeśli zapisu nie ma to IMO
    ma prawo wypowiedzieć w lipcu dlatego że dobrzebał się że ktoś
    styczniowej f-ry nie opłacił w lutym a dopiero 4 marca...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-06-25 11:31:04
    Od: Jacek Kosteral <j...@n...wymarz.pl>

    Uściślę:
    - umowa o dostawę internetu była podpisana w kwietniu,
    - pierwsza faktura i uruchomiana usługa została w maju
    - dostarczona faktura zawierała złą nazwę firmy
    i zły adres - jedynie NIP się zgadzał
    - w umowie jest zapis że opłata za usługę odbywa się na podstawie
    wystawionej i dostarczonej faktury (nie ma słowa "poprawnie wystawionej
    stąd moje pytanie było czy mam też płacić faktury wystawione przez
    providera na "TVN" czy "McDonalda" dostarczone właśnie mi.

    Provider ma monopol w miejscu w którym prowadzę firmę
    - odłączenie jest tylko sposobem na wyciągnięcie dodatkowych
    pieniędzy za dodatkowe przyłączenie.

    Czy ja jestem w tym wypadku na straconej pozycji?
    Działałem przecież w dobrej wierze - poinformowałem providera
    że wystawił fakturę z błędnymi danymi, po otrzymaniu
    kolejnej już prawidłowej faktury opłatę uiściłem w terminie.

    Pozdrawiam
    JaceK

  • 9. Data: 2005-06-25 15:08:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Jun 2005, Jacek Kosteral wrote:

    > + - dostarczona faktura zawierała złą nazwę firmy
    > + i zły adres - jedynie NIP się zgadzał

    No to *był* ból.

    > + - w umowie jest zapis że opłata za usługę odbywa się na podstawie
    > + wystawionej i dostarczonej faktury (nie ma słowa "poprawnie wystawionej

    Acha. Jeśli tego jesteś pewien - to nie mam zdania.
    Bo są dwie przeciwne przesłanki: brak *poprawnej* faktury oraz
    znane ci z umowy zobowiązanie zapłaty za usługę określone
    terminem niezależnym od f-ry. IMO jeśli tak jest to umowa jest
    do kitu :|
    Jakby termin zapłaty był wprost uzależniony od dostarczenia
    faktury to bym poparł twój pogląd bez zastrzeżeń.

    > + stąd moje pytanie było czy mam też płacić faktury wystawione przez providera
    > + na "TVN" czy "McDonalda" dostarczone właśnie mi.

    A, jasne :)
    Tylko ogólną zasadą zobowiązania cywilnego byłaby konieczność zapłacenia
    znanej ci kwoty w znanym ci terminie - i powodem niezapłacenia (pomijając
    zapisy umowne) byłaby odmowa wydania "pokwitowania" (niekoniecznie
    faktury z zapisem, ale np. podpisu na KP). Wtedy należałoby zapłacić
    do depozytu sądowego...
    Jak ma być inaczej to powinno to wynikać *wyraźnie* z umowy !

    > + Provider ma monopol w miejscu w którym prowadzę firmę

    Nie mam pytań :(

> [...]
    > + że wystawił fakturę z błędnymi danymi, po otrzymaniu
    > + kolejnej już prawidłowej faktury opłatę uiściłem w terminie.

    Może ktoś z prawników... ja tam tylko szarym podatnikiem jestem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-06-26 08:03:28
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Tak wynika z ustawy o cenach. Cena obejmuje VAT, wg. umowy ma
    > zapłacić cenę...

    A wystawca wystawić prawidłową fakturę.
    Obnaj obowiązku nie dopełnili - czemu tylko jedna strona ma ponieśc
    konsekwencje?

    > 2. Teraz ja się przyczepię, tego co ty literalnie zapisałeś.
    > Była wystawiona faktura ? - była. No to był obowiązek
    > opłacenia.

    Usługobiorca unieważnił ją odsyłając wystawcy.