  • 1. Data: 2004-01-08 11:32:05
    Temat: Obowiazek posiadania kasy
    Od: "nadir" <r...@p...fm>

    Wiatam wszystkich.

    Mam pytanie czy firma ktora pobiera oplaty (w moim przypadku chodzi o
    telewizje kablowa) ma obowiazek udostepnic jakis punkt w ktorym bedzie mozna
    zaplacic bez prowizji.
    Do tej pory mozna bylo to zrobic jednym z bankow, od 1 stycznia firma sama
    nie chce sie bawic w kasy a nie ma tez juz banku w ktorym mozna tej prowizji
    uniknac.
    Czy sa to jakies przepisy, jezeli tak to prosze o namiar na takowe.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2004-01-08 12:07:30
    Temat: Re: Obowiazek posiadania kasy
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    nadir wrote:

> [...]
    > tej prowizji uniknac.
    > Czy sa to jakies przepisy, jezeli tak to prosze o namiar na takowe.

    Spotkałem się z interpretacją, że wynika to z art.454 Kodeksy Cywilnego:

    Art. 454. § 1. Jeżeli miejsce spełnienia świadczenia nie jest oznaczone
    ani nie wynika z właściwości zobowiązania, świadczenie powinno być
    spełnione w miejscu, gdzie w chwili powstania zobowiązania dłużnik miał
    zamieszkanie lub siedzibę. Jednakże świadczenie pieniężne powinno być
    spełnione w miejscu zamieszkania lub w siedzibie wierzyciela w chwili
    spełnienia świadczenia;
    jeżeli wierzyciel zmienił miejsce zamieszkania lub siedzibę po
    powstaniu zobowiązania, ponosi spowodowaną przez tę zmianę nadwyżkę
    kosztów przesłania.
    § 2. Jeżeli zobowiązanie ma związek z przedsiębiorstwem dłużnika lub
    wierzyciela, o miejscu spełnienia świadczenia rozstrzyga siedziba
    przedsiębiorstwa.

  • 3. Data: 2004-01-08 12:08:27
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    nadir wrote:

> [...]
    > tej prowizji uniknac.
    > Czy sa to jakies przepisy, jezeli tak to prosze o namiar na takowe.

    Spotkałem się z interpretacją, że wynika to z art. 454 Kodeksu

  • 4. Data: 2004-01-08 12:18:28
    Od: "/slawek" <w...@W...pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Art. 454. § 1. Jeżeli miejsce spełnienia świadczenia nie jest oznaczone
    > ani nie wynika z właściwości zobowiązania, świadczenie powinno być

    Firma zawsze podaje jakieś konto bankowe do wpłat - czy to aby nie jest
    miejscem spełnienia świadczenia?

  • 5. Data: 2004-01-08 14:46:47
    Od: "nadir" <r...@p...fm>

    > Firma zawsze podaje jakieś konto bankowe do wpłat - czy to aby nie jest
    > miejscem spełnienia świadczenia?

    Owszem jest konto na ktore mozna dokonac wplat, ale od 1 stycznia nie mozna
    tego zalatwic bez prowizji, bo firma w swojej siedzibie nie przyjmuje wplat,
    a inne instytuje pobieraja za ta czynnosc pieniadze.
    Sytuacja jest podobna do tej z TPSA, kiedy zamkneli swoje kasy gdzie mozna
    bylo placic rachunki.
    Podobno jednak Telekomunikacja udostepnila kilka punktow pobierabia oplat w
    zwiazu z jakims tam przepisem.
    Chcial bym poznac ten przepis jezeli takowy istnieje.

  • 6. Data: 2004-01-08 14:52:57
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    nadir wrote:

> [...]
    > oplat w zwiazu z jakims tam przepisem.
    > Chcial bym poznac ten przepis jezeli takowy istnieje.

    W wypadku TPSA to był punkt w ich własnym regulaminie świadczenia
    usług. Jeśli mnie pamięć nie myli to któraś z instytucji nadzorczych
    nie pozwoliła im na zmianę tego punktu.

  • 7. Data: 2004-01-09 17:48:40
    Od: Marcin Bohosiewicz <m...@e...kernel.pl>

    Jureq <j...@o...xwalka.ze.spamemx.pl> wrote:

    > W wypadku TPSA to był punkt w ich własnym regulaminie świadczenia
    > usług. Jeśli mnie pamięć nie myli to któraś z instytucji nadzorczych
    > nie pozwoliła im na zmianę tego punktu.

    Eee... przeciez ISTNIEJA banki w ktorych przelew kosztuje ZERO zlotych.

    M.

    --
    -| == Marcin Bohosiewicz - MB8042-RIPE - m...@k...pl == |-
    -| == tel. +48 601 485097 - PLD Team - m...@p...org == |-

  • 8. Data: 2004-01-09 22:53:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Jan 2004, Marcin Bohosiewicz wrote:
    [...]
    >+ Eee... przeciez ISTNIEJA banki w ktorych przelew kosztuje ZERO zlotych.

    ...ale NIE WSZYSCY w kraju mają do nich DARMOWY dostęp !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-01-10 21:22:32
    Od: "BAH" <b...@k...chip.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > On Fri, 9 Jan 2004, Marcin Bohosiewicz wrote:
    > [...]
    >
    > ...ale NIE WSZYSCY w kraju mają do nich DARMOWY dostęp !

    Nie do końca.
    np.
    http://www.cafe.mbank.com.pl/okaw.html
    http://www.mbank.com.pl/wprost/

    http://www.mbank.com.pl/wiecej/aktualnosci/index.htm
    :"Przypominamy, że w kawiarenkach internetowych mBanku nasi
    Klienci korzystają z bezpłatnego czasu dostępu do sieci!"

    Jak tam "za darmo dotrą, to inna sprawa". ;-((

    Domaganie się "bezpłatnego wpłacania", to hipokryzja.
    I tak taka kablówka musiała by takie wydatki "dodać" do kosztów.

    Co innego jak opłata za możliwość zapłacenia jest wygórowana.

    Dlaczego ktoś, kto ma odpowiednie konto i korzysta
    z polecenia zapłaty ma dopłacać do "miłośników kolejek kasowych" ?

    BAH
    PS.
    do Płatnika, też nie ma darmowego dostępu.
    Za list polecony z deklaracją wysłany do US także.
    itd, itd.

  • 10. Data: 2004-01-12 15:32:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Jan 2004, BAH wrote:
    [...]
    >+ Dlaczego ktoś, kto ma odpowiednie konto i korzysta
    >+ z polecenia zapłaty ma dopłacać do "miłośników kolejek kasowych" ?

    Ano dlatego, że wskutek prawa które obowiązywało na banknotach
    mamy napis iż "są prawnym środkiem płatniczym w Polsce". I zdaje
    się że nadal tak jest: nie możesz powiedzieć (o ile nie zastrzegłeś
    tego wyraźnie wcześniej, masz za "przeciwnika" konsumenta itp)
    że "nie chcę polskich pieniędzy, poproszę w złotych sztabkach" !
    To znaczy że można *wierzycielowi* zapłacić umówioną kwotę "do ręki"
    i ma się odczepić :) A że w międzyczasie świat się zmienił...
    (i ustawodawca wręcz ZAKAZAŁ takich praktyk miejscami... :>)
    Niemniej - "o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej" to masz
    obowiązek przyjąć polskie pieniądze i uznać że dług ci zapłacono.
    *PIENIĄDZE*, takie "z nadrukiem", a nie ich wirtualne odpowiedniki :)

    >+ PS.
    >+ do Płatnika, też nie ma darmowego dostępu.

    AFAIK zostało to wytłumaczone zasadą "przepis szczegółowy uchyla
    przepis ogólny", bo była batalia o ten szczegół !
    Rzeczywiście, ustawa nakazuje... :> ! I wtedy jest zgodnie
    z Konstytucją... (nie żartuję !).

    >+ Za list polecony z deklaracją wysłany do US także.

    A to ja cię przepraszam - nie korzystam, zanoszę osobiście :) !

    Chodzi o to że MOGĘ iść i zanieść. Nikt nie zabrania przyjmowania
    przelewów. Można nawet dawać upust: "3% upustu za płatność przelewem" !

    pozdrowienia, Gotfryd