  • 1. Data: 2019-12-27 11:26:19
    Temat: Odliczenie od podatku nadpłaconej składki ZUS
    Od: "Q." <z...@g...gov.ru>

    Czy przy aktualnych przepisach można nadpłacić składki ZUS i odliczyć je
    od podatku?
    Wpakowałem się na koniec roku w próg 32% i chcę m.in. składkę ZUS za
    grudzień zapłacić już teraz a nie w styczniu, i wrzucić ją w odliczenia
    od podstawy/podatku jeszcze za 2019. Wolno/nie wolno, jak to zrobić
    "prawilnie"? Wystarczy sama wpłata czy należało by jeszcze złożyć DRA w
    grudniu?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2019-12-27 12:45:43
    Od: Nikt <n...@g...com>

    W dniu piątek, 27 grudnia 2019 11:26:21 UTC+1 użytkownik Q. napisał:
> [...]
    > od podstawy/podatku jeszcze za 2019. Wolno/nie wolno, jak to zrobić
    > "prawilnie"? Wystarczy sama wpłata czy należało by jeszcze złożyć DRA w

    Jeśli piszesz o składkach płaconych za pracowników, to z tego co wiem sposób ich
    wliczenia w koszty jest ściśle określony i wcześniejsza wpłata nic nie zmienia.
    Jeśli natomiast chodzi o składki za przedsiębiorcę, to nie spotkałem nigdzie zakazu
    wcześniejszej płatności i wcześniejszego odliczenia. Przepisy dotyczące ubezpieczeń
    społecznych określają tylko do kiedy można płacić, a nie od kiedy. Przepisy podatkowe
    określają, że można odliczyć "zapłacone należne składki". Kluczowe jest tu słowo
    "należne". Nie ma problemu ze zdrowotnymi - według wszelkich znanych mi interpretacji
    one są należne już od 1 grudnia. Gorzej z pozostałymi - one są należne dopiero 31
    grudnia. I tu spotkałem dwie różne interpretacje. Pierwsza taka, ze odliczana składka
    musi być zapłacona nie wcześniej niż 31.12, co prowadzi do dość nieprawdopodobnego
    wniosku, że składki zapłaconej przed 32.12 nie będzie można odliczyć nigdy. Według
    drugiej interpretacji składka ma być należna w dacie odliczenia od podatku a nie w
    dacie zapłaty. Czyli płacimy w grudniu, a odliczamy z datą 31.12.
    Ja przez wiele lat tak właśnie i płaciłem, i odliczałem 31.12, chyba, że to wypadał
    dzień wolny - wtedy płaciłem wcześniej, W tym czasie przeszedłem dwie kontrole PIT i
    te odliczenia nigdy nie były kwestionowane.
    Nie ma żadnego powodu żeby składać DRA wcześniej.

  • 3. Data: 2019-12-27 13:35:22
    Od: "Q." <z...@g...gov.ru>

    On 27.12.2019 12:45, Nikt wrote:
    > Jeśli natomiast chodzi o składki za przedsiębiorcę, to nie spotkałem nigdzie zakazu
    wcześniejszej płatności i wcześniejszego odliczenia.

    Składka za siebie.

> [...]
    grudniu, a odliczamy z datą 31.12.
    > Ja przez wiele lat tak właśnie i płaciłem, i odliczałem 31.12, chyba, że to wypadał

    Dzięki. Czyli z "przezorności procesowej" wyślę im przelew 31.12

    pozdrawiam